El Niño

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

El Ni

Ik heb op internet eens gezocht, maar verschillende website spreken elkaar tegen over het feit op het broeikaseffect van invloed is op verschijnselen als El Niño.

Weten jullie misschien sites of hebben jullie de kennis om mijn vraag te beantwoorden of in ieder geval een poging te doen tot.

"Kan de oorzaak van El Niño liggen bij het broeikaseffect?"

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: El Ni

lijkt mij sterk aangezien el nino cyclisch is, en broeikas gassen gradueel in de atmosfeer komen.

Mogelijk heeft het een versterkend of verzwakkend effect maar het als een oorzaak te benoemen lijkt mij onwaarschijnlijk.

Dan moet het cyclisch verzwakken van de oosterwinden gecorreleerd zijn aan de broeikas gassen...

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: El Ni

Ik ben namelijk een artikel aan het schrijven over El Nino en bij warmer wordende zeegebieden neemt het fytoplankton gehalte daar af hetgeen resulteert in een vermindering van de atmosferische CO2 opname. Als klimaatverandering dan niet de oorzaak is van El Nino, zou El Nino dan op zijn beurt kunnen leiden tot klimaatverandering (ook op lange termijn)?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: El Ni

normaal niet nee, die phytoplankton bloei daalt een keer in 6 jaar en dan nog op een lokale schaal. Zo veel verschil zal dat niet maken.

En het is niet dat warm worden dat phytoplankton bloei verminderd het is het feit dat die koude stromen van de bodem van de oceaan komen en propvol zitten met nutrienten wat die planten hard nodig hebben. (die zee stromingen vloeien al duizend jaar voor dat ze daar boven komen). dus doordat de winden naar het oosten blazen vloeid het water dat opgehoopt zit rond de filipijnen terug naar Z-amerika en dus komt er geen water meer boven langs die kust (mega simplistisch)

als engels gaat zie

http://www.pmel.noaa.gov/tao/elnino/el-nino-story.html

hier staat alles mooi en duidelijk wat die stromingen enzo betreft en is een super deftige site.

Afbeelding
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: El Ni

trouwens ik kan mij gruwelijk vergissen wat die invloed op broeikast effect betreft!

Ik speculeer maar

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: El Ni

Ik ben zelf ook aan het rond zoeken. Misschien is het een idee als ik eens kijk naar de globale afname van plankton a.g.v. de opwarming. Ik las een artikeltje over het warmer worden van de Noordzee en de daarmee gepaarde daling van fytoplankton. Weet iemand hier misschien wat meer over, of dit op meer plaatsen in de wereld gebeurd?

Re: El Ni

Nog één korte vraag:

Door het broeikaseffect warmen de zeeën op en hierdoor neemt in de Noordzee het fytoplankton gehalte sterk af. (artikel NASA) Weet iemand hierover misschien meer artikelen of weet iemand uit zichzelf bepaalde wetenswaardigheden hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: El Ni

kan je eens dat artiekel posten of de link?

ben benieuwd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer