Determinant van hogere orde matrices

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.504

Determinant van hogere orde matrices

In onze cursus staat er enkel de regel van Kramer beschreven, doch ik zie niet in hoe deze toepasbaar is voor matrice hoger dan de 4de orde.

als ik bijvoorbeeld de determinant van een 7x7 matrix wil bepalen, hoe ga ik dan te werk?

Bestaat er een aparte regel of moet ik overstappen op blokmatrices?

Edit: dan besef ik nu ook ineens dat ik met hetzelfde probleem zit voor het berekenen van de inverse van zulke matrices, sinds daar ook de regel van Kramer voor wordt gebruikt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant van hogere orde matrices

Cramer is toch om stelsels op te lossen, met behulp van determinanten? Dat heeft met het berekenen van de determinant zelf niets te maken. Je kan elke determinant uitrekenen door te ontwikkelen naar een rij of kolom, zo verlaag je stelselmatig de orde. Het vereenvoudigt de berekeningen als je door middel van eigenschappen van determinanten, eerst wat nullen kan creëren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Determinant van hogere orde matrices

euhm, okay, sorry, ik heb het fout opgegeven, de methode die wij gebruiken in onze cursus is de ontwikkelingsformule van Laplace.

Cramer heb ik op internet gelezen toen ik wat opzocht over matrices, heb me vergist

ontwikkelingsformule van laplace:

De determinant van een
\( n * n\)
matrix A is het getal:
\( \sum_{j=1}^n a_{ij} \cdot A_{ij}\)
met
\(a_{ij}\)
=
\( (-1)^{i+j} \cdot det M_{ij}\)
met de matrix
\( M_{ij}\)
in deze definitie, bekomen uit A door het schrappen van de i-de rij en de j-de kolom
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant van hogere orde matrices

Dat is precies de ontwikkeling in kleinere determinanten (minoren), dat werkt voor nxn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Determinant van hogere orde matrices

nja, het is het einge dat in onze cursus staat, dus ik neem aan dat ze van ons niet verwachten zulke grote matrices te kunnen oplossen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant van hogere orde matrices

Hoewel het voor grote determinant vooral veel en vervelend rekenwerk is, wordt het niet speciaal moeilijker. Via die ontwikkeling ga je immers steeds naar determinanten van lagere orde (bvb tot 2 of 3) en die kan je bepalen. Dus of het nu een 4x4 of een 7x7 is, de moeilijkheid verhoogt niet, alleen de hoeveelheid werk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Determinant van hogere orde matrices

Ik heb op 28 juli a.s een toelatingsexamen Wiskunde en één van de onderdelen betreft matrices. Kent iemand een boek waarmee ik de basis van matrices kan leren?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 8.614

Re: Determinant van hogere orde matrices

Je zou één van de Van Basis tot Limiet-boeken kunnen gebruiken (Matrices en stelsels).

Even terug ontopic (alhoewel ik betwijfel of de topicstarter nog iets heeft aan mijn antwoord):

Voor het bepalen van determinanten van 3x3-matrices kan je ook de iets minder bekende regel van Sarrus gebruiken. Deze regel stelt het volgende:
\(\left|\begin{array}{ccc}a_{11} & a_{12} & a_{13} \\a_{21} & a_{22} & a_{23} \\a_{31} & a_{32} & a_{33}\end{array}\right| = a_{11} \cdot a_{22} \cdot a_{33} + a_{12} \cdot a_{23} \cdot a_{31} + a_{13} \cdot a_{21} \cdot a_{32} - a_{13} \cdot a_{22} \cdot a_{31} - a_{23} \cdot a_{32} \cdot a_{11} - a_{33} \cdot a_{21} \cdot a_{12}\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Determinant van hogere orde matrices

Een ander (Nederlands) boek: Vectoren en matrices (van "van de Craats").

Wat Sarrus betreft: leer liefst niet de regel uit je hoofd zoals Klintersaas die hierboven geeft. De regel is in deze vorm vrij 'nutteloos', want waarom zou je zoiets uit je hoofd leren? Het is pas interessant (of handig...) als je het bijbehorende geheugensteuntje onthoudt en gebruikt, zie daarvoor de link...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer