Doorrekenen van een frame
-
- Berichten: 22
Doorrekenen van een frame
Goedemiddag allen
ik zit met een probleem, ik komt niet verder met het doorrekenen van een frame. Op de bijgevoegde afbeeldingen (bijlagen) is het frame te zien.
er komt een belasting van 55000 N op de 4 uiteinden van het frame, over een onderdeel van 450 mm lang. dit veroorzaakt een moment van (55000*450=)24750000Nmm ter plekke waar het frame aan de koker vast zit. maar hoe gedraagt deze koker zich hieronder? hoe wordt de spanning doorgegeven op de schoren, en vervolgens op de as? het frame heeft een vaste verbinding op de plek waar de 4 gaten zitten. het frame is, muv de as(42CrMo4), gemaakt van S355. de belasting is zwellend.
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. als je meer wil weten, zeg het maar
alvast bedankt, Huibert
ik zit met een probleem, ik komt niet verder met het doorrekenen van een frame. Op de bijgevoegde afbeeldingen (bijlagen) is het frame te zien.
er komt een belasting van 55000 N op de 4 uiteinden van het frame, over een onderdeel van 450 mm lang. dit veroorzaakt een moment van (55000*450=)24750000Nmm ter plekke waar het frame aan de koker vast zit. maar hoe gedraagt deze koker zich hieronder? hoe wordt de spanning doorgegeven op de schoren, en vervolgens op de as? het frame heeft een vaste verbinding op de plek waar de 4 gaten zitten. het frame is, muv de as(42CrMo4), gemaakt van S355. de belasting is zwellend.
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. als je meer wil weten, zeg het maar
alvast bedankt, Huibert
- Bijlagen
-
- Onderdelen_frame.JPG (24.82 KiB) 1089 keer bekeken
-
- Maten_frame.JPG (21.3 KiB) 1092 keer bekeken
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
Is dat frame bedoeld als chassis voor vier wielen?
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
De hoofdas wordt onderworpen aan een belasting van 4 * 55000N ( drager op 4 steunpunten) en dan wel rekening houdende met beweging,waardoor er een veiligheidsfactor zal moeten worden opgenomen (4 tot 5 ?).
-
- Berichten: 22
Re: Doorrekenen van een frame
oke ik had een veiligheidsfactor 2 aangenomen, maar inderdaad bewegende delen. de totale machine weegt 11 ton, dit maal een veiligheidsfactor 4 = (4*11) = 44 ton, de belasting per wiel is dus 11 ton (44/4) = 110000N...
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
De optredende belasting is de laadbak ( of machine) op de aangegeven boutgaten in het U-deel als ik me niet vergis (heb het plaatje bij het antwoord niet in zicht!), en die boutgaten liggen ook weer tastend,450 mm uit de buitenzijden.
Het optredende moment is wat minder dan 0,25 P*buitenafstand,ik neem aan dat je de aangegeven puntlast op de wielen van elk 2750 kg (27500 n) zonder veiligh.coeff hebt genomen.
Als je dus in basis uitgaat van een max.last met veil.coff. van 4 en 0,25 P*L ,kun je de M-lijn bepalen.
Je zou dus via de momentenlijn van het totaal kunnen afleiden wat de op een bepaalde plek liggende onderdelen moeten opnemen.
Het optredende moment is wat minder dan 0,25 P*buitenafstand,ik neem aan dat je de aangegeven puntlast op de wielen van elk 2750 kg (27500 n) zonder veiligh.coeff hebt genomen.
Als je dus in basis uitgaat van een max.last met veil.coff. van 4 en 0,25 P*L ,kun je de M-lijn bepalen.
Je zou dus via de momentenlijn van het totaal kunnen afleiden wat de op een bepaalde plek liggende onderdelen moeten opnemen.
-
- Berichten: 22
Re: Doorrekenen van een frame
Bedankt voor je hulp,
Ik snap wel hoe het moment op die koker komt, maar hoe vervolgens de koker op sterkte te berekenen is voor het moment wat er dan op komt, hoe is een koker te berekenen op torsiestijfheid
mvg
Ik snap wel hoe het moment op die koker komt, maar hoe vervolgens de koker op sterkte te berekenen is voor het moment wat er dan op komt, hoe is een koker te berekenen op torsiestijfheid
mvg
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
De schuifspanning door het optredende wringmoment
Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
\(\tau\)
wring = Mwring/Wwring en voor een massieve as : Wwring = pi*d3 /16 met \(\tau\)
max langs de buitenomtrek.Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek.-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
De schuifspanning door het optredende wringmoment
Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
Voor wringing met buiging (hier het geval) moet je het ideele moment Mc bepalen met als uitgangspunt
\(\tau\)
wring = Mwring/Wwring en voor een massieve as : Wwring = pi*D3 /16 met \(\tau\)
max langs de buitenomtrek.Voor een holle as Wwring = pi* (D4-d4) /16D met
\(\tau\)
max langs de buitenomtrek. (d = binnendiameter)Voor wringing met buiging (hier het geval) moet je het ideele moment Mc bepalen met als uitgangspunt
\(\sigma\)
c=\(\sqrt\)
(\(\sigma\)
2 + 3*\(\tau\)
wring2)-
- Berichten: 22
Re: Doorrekenen van een frame
Hallo
op de bijgevoegde afbeelding is te zien hoe het moment werkt op het frame wat in meerdere bovenstaande afbeeldingen te vinden is. weet iemand hoe dit opgelost moet worden, of heeft iemand een idee hoe het polair traagheidsmoment van een vierkante buis te bepalen is? dan kan ik namelijk het weerstandsmoment tegen buiging bepalen. zou er ook iemand weten hoe het moment doorwerkt op de middenas en op de schoren (de schuine kokers)?
kortom, wie helpt mij even verder op weg met dit vraagstuk?
alvast bedankt, met vriendelijke groet, huibert
sry oktagon ik zag jou antwoord pas nadat ik bovenstaand bericht postte
op de bijgevoegde afbeelding is te zien hoe het moment werkt op het frame wat in meerdere bovenstaande afbeeldingen te vinden is. weet iemand hoe dit opgelost moet worden, of heeft iemand een idee hoe het polair traagheidsmoment van een vierkante buis te bepalen is? dan kan ik namelijk het weerstandsmoment tegen buiging bepalen. zou er ook iemand weten hoe het moment doorwerkt op de middenas en op de schoren (de schuine kokers)?
kortom, wie helpt mij even verder op weg met dit vraagstuk?
alvast bedankt, met vriendelijke groet, huibert
sry oktagon ik zag jou antwoord pas nadat ik bovenstaand bericht postte
- Bijlagen
-
- Moment_op_frame.JPG (28.21 KiB) 1083 keer bekeken
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
Dit laatste prentje laat zien dat er maar in 1 richting een moment op de as werkt en je dan niet met wringing te doen hebt ;is dit een studie-opgaaf?
Dan kun je uitgaan van dat gegeven en werken met het gewone traagheids- en weerstandsmoment.
Ik ben ervan uitgegaan dat de vier wielen niet altijd op een volkomen vlak wegdek rollen en dat daardoor bij een ongelijke stand wringing ontstaat.
Buitendien vraag ik me af hoe er is gedacht over vering en schokbrekers in dit concept?
Dan kun je uitgaan van dat gegeven en werken met het gewone traagheids- en weerstandsmoment.
Ik ben ervan uitgegaan dat de vier wielen niet altijd op een volkomen vlak wegdek rollen en dat daardoor bij een ongelijke stand wringing ontstaat.
Buitendien vraag ik me af hoe er is gedacht over vering en schokbrekers in dit concept?
-
- Berichten: 22
Re: Doorrekenen van een frame
nee, dit is niet het geval
de as is dusdanig geschaniert dat deze altijd op 4 wielen staat. maar voor bovenstaand probleem kun je gewoon het weerstandsmoment van de koker nemen? is die Mmax dan dat moment wat erop staat (450mm*110000N)? Er is toch ook nog een afstand tot het steunpunt? En moet ik dan uitgaan van Wx (weerstandsmoment in x-richting) of Wy(weerstandsmoment in y-richting)?
mvg Huibert
de as is dusdanig geschaniert dat deze altijd op 4 wielen staat. maar voor bovenstaand probleem kun je gewoon het weerstandsmoment van de koker nemen? is die Mmax dan dat moment wat erop staat (450mm*110000N)? Er is toch ook nog een afstand tot het steunpunt? En moet ik dan uitgaan van Wx (weerstandsmoment in x-richting) of Wy(weerstandsmoment in y-richting)?
mvg Huibert
-
- Berichten: 22
Re: Doorrekenen van een frame
in het midden van de koker waar het gezette deel zich ook bevind, zit een lagerhuis gelast met daarin glijlagers
hoeveel belasting komt daarop? het gaat me vooral om deze belasting zodat ik de glijlagers kan bepalen, dus hoe werkt het moment door op het midden van de koker?
mvg Huibert
hoeveel belasting komt daarop? het gaat me vooral om deze belasting zodat ik de glijlagers kan bepalen, dus hoe werkt het moment door op het midden van de koker?
mvg Huibert
-
- Berichten: 4.502
Re: Doorrekenen van een frame
Vanuit het midden van de as dus twee wielen belasting en dus verdubbeling van elke wiellast * veiligheidscoefficient *afstand wielhart tot midden as (dus de halve afstand van de wielen en wel die naast elkaar hoh).iksnaperniksvan schreef:nee, dit is niet het geval
de as is dusdanig geschaniert dat deze altijd op 4 wielen staat. maar voor bovenstaand probleem kun je gewoon het weerstandsmoment van de koker nemen? is die Mmax dan dat moment wat erop staat (450mm*110000N)? Er is toch ook nog een afstand tot het steunpunt? En moet ik dan uitgaan van Wx (weerstandsmoment in x-richting) of Wy(weerstandsmoment in y-richting)?
mvg Huibert
Aangezien het verder een ronde as is zijn de Wx en Wywaarden gelijk,kijk de tabellen maar na.
En belasting op de glijlagers incl.veil.coeff. 22 ton,maar die berekeningscondities ken ik niet,mogelijk werkt dat zonder veri.coeff.
- Berichten: 1.293
Re: Doorrekenen van een frame
Een vraagje: waarom neem je juist 42CrMo4 voor de as? Toevallig ben ik vroeger veel met dit materiaal in aanraking gekomen, en ik vind het nogal een eigenaardige keuze... Er zijn betere en goedkopere alternatieven indien het juist voor een as is...