Fred F. schreef:Je zou toch zo langzamerhand moeten weten dat het verband tussen drukval en debiet van de klep afhankelijk is van de Cv en %opening van de klep.
De velocity vóór de klep hangt af van de pijpdiameter vóór de klep.
Dat verband ken ik intussen wel ja.. maar het probleem hier is dus dat ik voor een bepaalde klepopening de Cv waarde niet ken.. Ik kan wel in de documentatie van de klepproducent gaan kijken naar tabellen waarin de verbanden tussen de klepopening en de Cv in staan maar dat levert me in principe niets op..
Ik heb net die (werkelijke) drukval nodig om die (werkelijke) Cv waardes te berekenen met behulp van die formule:
drukval = cte*(debiet/Cv)^2 -> Cv = wortel((cte*debiet^2)/drukval))
dit omdat ik wil dat de Cv waarde rekening houd met het werkelijk gemeten debiet, en drukval, ik wil geen theoretische Cv waarde, maar de Cv waardes die persoonlijk zijn aan die bepaalde klep. Als ik de drukval bereken met de Cv waarde die voorgesteld is uit de documentatie en dan die drukval gebruik om terug de werkelijke Cv waarde te weten kom ik gewoon weer dezelfde Cv waarde uit als die van waar ik van gestart ben uit de documentatie, en dat is m'n bedoeling uiteraard niet. Ik moet trouwens ook die Cv waarde realtime kunnen uitrekenen als ik deze zou willen gebruiken voor bijv. predictief onderhoud.
Ik probeer dus om via Bernoulli te weten te komen wat de werkelijke drukval is over die klep, zodat ik dan die drukval kan gebruiken om die Cv waardes te berekenen bij verschillende klepopeningen..
Ik weet de inlaat diameter, de uitlaatdiameter, het debiet, de grootte van de valve, en de uitlaat druk, en waar het dus in principe op neerkomt is dat het niet mogelijk is om de drukval te berekenen over een klep zonder te weten wat de Cv waarde is bij die bepaalde klepopening?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'
"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)