Dodelijk gif in senaat VS

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 778

Dodelijk gif in senaat VS

Ik keek gister naar het 10 uur journaal.

en daar kwam een (kort) nieuwsbericht voorbij over een dodelijk gif wat in of via een brief in de postkamer van het senaat was gekomen.

Ook zeiden ze erbij dat het gif al dodelijk is als het met de huid o.i.d. in contact komt.

Nou mij vragen, want ik kan er eigenlijk (nog) niet echt veel over vinden, hoe heet dit (dodelijke) gif en hoe kan het nou dodelijk zijn bij alleen al contact met de huid o.i.d. Afbeelding


Als dit zo is is het behoorlijk gevaarlijk, dan al niet verwerkt in een wapen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Dodelijk gif in senaat VS

klik hier

Washington DC (VS) - Een brief bezorgd bij de Amerikaanse senaat bevatte ricine. Tegen dit gif bestaat geen antigif.


Een natuurlijk vergif uit castorbonen dook op in een brief die werd bezorgd bij de Amerikaanse senaat. Ten opzichte van antrax, vervaardigd uit de miltvuurbacterie, is ricine veel gemakkelijker te isoleren. Een jaar geleden arresteerde de Britse politie zeven mensen die mogelijk ricine wilden gebruiken als terreurwapen. Nu is het dan in de VS per post bezorgd. Gelukkig is niemand vergiftigd.

Castorbonen of ricinusbonen leveren wonderolie, een ideaal smeermiddel dat vroeger wel als laxeermiddel werd gebruikt. Een eiwit dat dat niet in de olie voorkomt, is ontdekt door Stillmark in de 19e eeuw. Hij dacht dat het eiwit bloedcellen liet samenklonteren en noemde het ricine. Een ander eiwit was echter daarvoor verantwoordelijk, terwijl ricine zelf vooral giftig is. Het eiwit komt voor in zaden en verdwijnt door hydrolyse zodra het zaad ontkiemt. Na activering van ricine door een ander enzym, valt het de ribosomen aan en daarmee de eiwitsynthese in een cel. Een enkel ricinemolecuul kan in een minuut meer dan duizend ribosomen uitschakelen.


Erick Vermeulen


MvG Ron

Berichten: 44

Re: Dodelijk gif in senaat VS

Gifstoffen die toxisch kunnen werken door de huid moeten vetoplosbaar zijn, omdat ze het celmembraan moeten kunnen passeren.

Reageer