Ontploffing trein in Iran

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 778

Ontploffing trein in Iran

Ik las vanochtend in de Metro (de krant van vandaag) dat er in iran enkele goederentreindelen tot ontploffing zijn gekomen.

Wat ik uit het verhaal kon opmaken (voor zo ver ik dat snapte) had de ontploffing iets te maken met "chemische" reactie's & vuur.


Mijn vraag voor vandaag: waarom worden zulke gevaarlijke combinatie's van stoffen in één en dezelfde trein vervoerd??


Ik neem aan dat zoiets (uiteraard) niet in nederland te verwachten is, aangezien ik elke dag 2x met de trein reis. Afbeelding

Berichten: 44

Re: Ontploffing trein in Iran

De trein bevatte kunstmest, zwavel en diesel.


Kunstmest is in 9/10 gevallen ammoniumnitraat, dat een explosieve stof is, waar zeer extreme omstandigheden voor nodig zijn om het tot ontploffing te brengen.


Als je het mengt met diesel krijg je ANFO (google) dat veel gebruikt wordt als springstof in de mijnbouw, maar dat ook zeer ongevoelig is. In combinatie met zwavel en een hevige brand kan de temperatuur en de druk uiteindelijk hoog genoeg oplopen om een detonatie te veroorzaken.


Bij gewone thermische ontleding van ammoniumnitraat komt N2O, lachgas, vrij en dat heeft een oxiderende werking. Dit zal de dieselbrand aangewakkerd of kleine explosies veroorzaakt hebben, die dan weer het ammoniumnitraat hebben laten exploderen.


Soortgelijke ongelukken zijn in het verleden nog gebeurt, zoek maar eens op Texas City en Oppau.

Berichten: 778

Re: Ontploffing trein in Iran

Dat is de chemische kant van het verhaal :D


Maar het kan toch niet dat zulke stoffen in één en dezelfde trein worden vervoerd??


Hoe gaat dat hier eigenlijk in nederland?? ... worden de stoffen apart vervoerd ... of in beter beveiligde transportmobielen o.i.d.

Berichten: 44

Re: Ontploffing trein in Iran

Je zou denken dat in Nederland kunstmest via de binnenscheepvaart wordt vervoerd. Goedkoper en veiliger.


Maar normaal kan het in de Europese unie niet op dezelfde trein zitten; oxidatoren en brandstoffen mogen nooit op dezelfde trein zitten.

Reageer