penicillium chrysogenum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

penicillium chrysogenum

wij hebben net de grootste fout gemaakt die je maar kan maken bij een experiment.

we moesten spectrum meten van penicillium chrysogenum. dit hebben we gedaan dmv een petrischaaltje met agar, middenin een lijn met penicilline en dan vier lijnen naar buiten vanaf demiddenlijn met vier verschillende bacterien.

nu heb ik opgeschreven welke waar zat. en mn partner heeft het niet opgeschreven. je raad het al, we zijn de gegevens kwijt. we weten nu wel dat het een breed spectrum heeft. maar niet of het werkt tegen gram positieve bacterien of gram negatieve.

wie kan hier antwoord op geven. help ons alsjeblieft

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: penicillium chrysogenum

Zijn er dan van de vier types nog bacteriën over die wel door groeien?

Als alles dood is dan werkt het natuurlijk voor alle types.

En anders neem je weer een kweek van de bacterie die nog leveren ga je een kleuring en een API test doen.

MvG Ron

Berichten: 9

Re: penicillium chrysogenum

dat is juist het probleem, 2 zijn gegroei, 2 niet

maar welke twee..... dat weten we dus niet meer. omdat we die aantekeningen kwijt zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: penicillium chrysogenum

als je alles had gelezen dan kun je mijn antwoord hier op wel raden. :D

Een nieuwe kleuring doen kun je kijken of je met gram negatieve of gram positieve bacteriën te maken hebt.

Met een API test kun je de eigenschappen duidelijk maken dan kun je het type bepalen.

MvG Ron

Berichten: 9

Re: penicillium chrysogenum

en daar is geen tijd meer voor :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: penicillium chrysogenum

dan kan ik je niet verder helpen. Je zou nog kunnen kijken naar de structuur maar dan kom je er denk ik ook niet uit zou je kunnen opzoeken in de literatuur.

MvG Ron

Berichten: 266

Re: penicillium chrysogenum

Misschien wat laat maar natuurlijk penicillin (Benzylpenicillin ofwel penicillin G) is hoofdzakelijk actief tegen grampositieve Bacteria omdat Gramnegatieve Bacteria ondoordringbaar zijn voor het antibioticum.

Maar er worden constant nieuwe ontwikkeld de zogenaamde semisynthetische penicillins (Methicillin, Oxacillin, Ampicillin(speciaal tegen gram-), Carbenicillin) die ook effectief zijn voor gramnegatieve.

Noteer evenwel dat penicillin G gevoelig is voor β-lactamase, een enzyme geproduceerd door een aantal penicillin-resistante bacterien.

structuur van penicillin: N-Acyl groep + 6-aminopenicillinezuur (= β-lactamring +Thiazolidinering)

Reageer