Is ruimtetijd gekwantificeerd?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

Volgens mij is ruimte niet gekwantificeerd. Stel, je hebt twee deeltjes bij elkaar. Het ene deeltje verplaatst zich 7 plancklengtes naar het noorden, en het andere 5 plancklengtes naar het westen. Wat is dan de uiteindelijke afstand tussen de deeltjes?
wortel(74), maar dat zegt niets over het niet-gekwantificeerd zijn van ruimte en/of tijd.

Waar het om gaat is dat deeltjes zich alleen op discrete posities en momenten kunnen bevinden (althans, dat is het idee). Dat je daar ook niet-gehele afstanden mee kunt uitzetten is niet relevant. Overigens zijn dan de afstanden die tussen 2 deeltjes kunnen bestaan ook net zo goed gekwantificeerd: kan alleen een geheel getal of de wortel van sommige gehele getallen zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Berichten: 683

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

Je kunt net zo goed meters nemen, want dit heeft niets met de plancklengte te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Berichten: 683

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

De belangrijkste vraag is of ruimte tijd wel of niet gekwantificeerd is.
Ik vraag me af of ruimte en tijd gekwantificeerd zijn op de manier die jij je voorstelt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de planckmassa. Deze bedraagt 2,18*10-8 kg. Toch heeft een elektron een massa van 9,11*10-31 kg. De planckmassa heeft dus niets met de kleinste massa te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Is ruimtetijd gekwantificeerd?

Dan kan massa nog steeds gekwantificeerd zijn, het "quantum" ervan (de eenheidsmassa zeg maar) hoeft toch niet per se de planckmassa te zijn?

Sterker nog, ik weet wel bijna zeker dat massa gekwantificeerd is, want massa bestaat uit deeltjes dus dat is (wat aantal betreft) per definitie gekwantificeerd. En de massa van ieder deeltje hangt af van z'n energietoestand (een subatomair deeltje weegt in een atoom minder dan los) en dat verschil in massa komt overeen met vrijgekomen fotonen (c.q. energie), en die zijn eveneens gekwantificeerd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer