[wiskunde] sinusfunctie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 99

Re: sinusfunctie

Wel ik kan de antwoord vinden door d/c= verschuiving dus d/verschuiving = c en bij antwoord C kom je voor c 0,4 uit. Is dat een juiste methode?
Oftewel c vermenigvuldigen met verschuiving ..
 
Wat ik met die vorige vraag bedoelde is stelt de uitkomst de y waarde voor? Dan heb je toch nog -3sin ervoor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

wat ik met die vorige vraag bedoelde is stelt de uitkomst de y waarde voor? Dan heb je toch nog -3sin ervoor? 
Pas dit eens toe ... , je hebt immers een grafiek.
 
Wel ik kan de antwoord vinden door d/c= verschuiving dus d/verschuiving = c en bij antwoord C kom je voor c 0,4 uit. Is dat een juiste methode?
Oftewel c vermenigvuldigen met verschuiving ..
 
Die methode kan je gebruiken, maar begrijp je het ook ...

Technicus
Berichten: 1.176

Re: sinusfunctie

Je kan het ook anders aanpakken:

Als je naar de formules kijkt, zie je dat x elke keer met een andere waarde wordt vermenigvuldigd. Dat betekend dat je ook aan de hand van de periode kan bepalen welke formules er afgebeeld zijn.

De periode van sin(x) is 2*Pi, de periode van bijvoorbeeld sin(2x) is Pi

Ga dit na met de eenheidscirkel, of door de formules van sin(x), sin(2x) en sin(3x) in verschillende kleuren in dezelfde grafiek te tekenen.

Neem nu bijvoorbeeld de rode grafiek. De periode (van top tot top) is 7,8-(-7,8)=15,6

Als je nu (2*Pi) deelt door de periode, zie je met welke factor x is vermenigvuldigd.

(2*Pi)/15,6=0,40 => Dit is de formule waar 0,4x in voorkomt.

De groene grafiek heeft een periode die 2keer zo kort is, dus wordt x met een 2keer zo grote factor vermenigvuldigd, dit is dus de grafiek van de formule waar 0,8x in staat. (als je dit niet direct ziet, reken het dan na!)

De blauwe grafiek heeft een periode van: ??? (bijvoorbeeld van dal tot dal)

2*Pi / ??? = ???

welke formule is dit dan?

en welke is er nu nog over?
 
(edit, aanpassing n.a.v. Safe)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: sinusfunctie

De periode van sin(x)=2*Pi, de periode van bijvoorbeeld sin(2x)=Pi
 
 
Je gebruikt het = teken wel heel vreemd ...

 

Reageer