[Thermodynamica] Entropie

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Thermodynamica] Entropie

entropie kan wel degelijk dalen
Natuurlijk kan entropie ook dalen, maar het tegenovergestelde wordt hier ook nergens beweerd. Het geval waarbij de entropie groter dan nul moet zijn om een reactie te laten verlopen geldt voor gesloten systemen. Lokaal kan in een gesloten systeem de entropie dalen, zolang er in de rest van het systeem de entropie stijgt, waardoor de netto entropie groter is dan nul.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 41

Re: [Thermodynamica] Entropie

Het kan een domme vraag zijn, maar waar is in de rest van het systeem de entropie dan gestegen als je naar het voorbeeld van Wannes kijkt?

Nuja, eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de entropie daar daalt. Met de definitie van entropie als maat voor wanorde oké, maar in mijn boek staat dat de entropie op een constante na gelijk is aan k.ln(aantal microtoestanden) en het aantal microtoestanden blijft toch gelijk? Maarja, wij zien enkel de basis van fysica dus waarschijnlijk is mijn boek ook niet zo nauwkeurig :wink:
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Berichten: 375

Re: [Thermodynamica] Entropie

wannes schreef:entropie kan wel degelijk dalen
Natuurlijk kan entropie ook dalen, maar het tegenovergestelde wordt hier ook nergens beweerd. Het geval waarbij de entropie groter dan nul moet zijn om een reactie te laten verlopen geldt voor gesloten systemen. Lokaal kan in een gesloten systeem de entropie dalen, zolang er in de rest van het systeem de entropie stijgt, waardoor de netto entropie groter is dan nul.
in heel kleine systemen kan entropie wel degelijk dalen, ook in heel het systeem

als je een gesloten systeem van 2 deeltjes hebt is dat nog eenvoudig te zien. Maar als je een systeem hebt van 10^23 deeltjes of iets in die grote orde, wat overeenkomt met een macroscopisch systeem, dan is de kans dat de entropie zal dalen heeeel klein

trouwens dit is geen absolute wet, maar een statistische wet: ze zal in 99,99999999% van de gevallen waar zijn maar niet altijd
*Karolien* schreef:Het kan een domme vraag zijn, maar waar is in de rest van het systeem de entropie dan gestegen als je naar het voorbeeld van Wannes kijkt?

Nuja, eigenlijk begrijp ik ook niet waarom de entropie daar daalt. Met de definitie van entropie als maat voor wanorde oké, maar in mijn boek staat dat de entropie op een constante na gelijk is aan k.ln(aantal microtoestanden) en het aantal microtoestanden blijft toch gelijk? Maarja, wij zien enkel de basis van fysica dus waarschijnlijk is mijn boek ook niet zo nauwkeurig :wink:
er zijn veel meer microtoestanden waarbij al de moleculen willekeurig dooreen zitten dan waar alle de helft van de moleculen rechts zitten en de andere helft links, dus is bijgevolg de entropie groter(met jouw formule)

Reageer