Jeugdige uitstraling...?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 216

Re: Jeugdige uitstraling...?

Professor Puntje schreef: Dank voor alle speurwerk, we komen zo langzaam in de buurt. ;)
 
Maar even voor de precisie: het gaat mij niet om mensen die jonger dan hun werkelijk leeftijd worden ingeschat, maar om mensen aan wie je wel ziet dat ze oud zijn (rimpels, grijze haren, kaalheid, etc.) maar die desondanks een jeugdige indruk blijven maken.
 
Op zich een boeiend onderwerp om over na te denken dus al dat speurwerk is eigenlijk geen echt werk. Maar dat maakt het wel een heel specifieke onderzoeksvraag. Neem even X voor jeugdigheid.
 
Ik stel me de vraag of het niet gewoon te maken heeft met het al dan wel of niet aanwezige potentieel van de waarnemer om X te kunnen observeren, eerder dan dat het betrekking heeft op het fysieke aspect (uiterlijk, gangpatroon...) van de persoon in kwestie dat we kunnen vaststellen en ook definiëren, want ondanks de aanwezigheid van alle objectief waarneembare aspecten zoals rimpels, haren... voel je aan dat je iets doorziet en dat gebeurt op basis van je intuïtie? 
 
Maar het is zoals je zegt, X zou eerst moeten worden omschreven zodat iedereen vanuit eenzelfde definitie vertrekt, want zo blijft het iets vaag he. 
 
Maar ik begrijp je punt Professor Puntje, ik ga daar niet langer mijn eigen mening over vormen en laat het verder over aan de wetenschap.  ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Jeugdige uitstraling...?

Even héél recente studie over dat onderwerp, brengt ons bij onze genen:

http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(16)30184-1

In 'artsenkrant' schrijft men er het volgende over (niet toegankelijk echter voor niet-artsen):
http://www.artsenkrant.com/actualiteit/internationaal/het-gen-voor-rood-haar-een-nieuw-spoor-tegen-veroudering
"Er bestaan al heel wat manieren om er jonger uit te zien, maar blijkbaar is niet iedereen gelijk op dat vlak, want de genen zouden ook een rol spelen.

Het gen voor rood haar: een nieuw spoor tegen veroudering?

Nederlandse, Chinese en Britse onderzoekers hebben een studie uitgevoerd waarin ze eerst aan een jury vroegen om de leeftijd van 2.693 Nederlandse vrijwilligers te schatten op basis van frontale en profielfoto’s van hun gezicht, en die schattingen dan vergeleken met de werkelijke leeftijd van de deelnemers. Vervolgens bestudeerden ze het DNA van de vrijwilligers om na te gaan of mensen die er jonger of ouder uitzien dan hun leeftijd een gemeenschappelijk gen bezitten. Zo konden ze het MC1R (melanocortin-1-receptor)-gen identificeren dat op chromosoom 16 ligt.

Dat gen speelt een rol bij de aanmaak van melanine, een hormoon dat de pigmentatie van de huid bepaalt en beschermt tegen UV-straling. We wisten al dat dit gen zorgt voor rode haren, sproeten en een lichte huidskleur , en een rol speelt bij biologische processen zoals ontsteking en DNA-herstel.

Na correctie voor de leeftijd, het geslacht en rimpels, vonden de auteurs van deze pangenomische studie ook vier varianten van het MC1R-gen die een significant verband vertonen met hoe oud iemand eruitziet. Het effect lijkt bij mannen meer uitgesproken dan bij vrouwen en de varianten worden als veelbelovende markers voor een grondiger studie beschouwd.

Deelnemers die één kopie van die varianten hadden, zagen er ongeveer een jaar ouder uit dan hun leeftijd, en mensen die twee kopieën hadden ongeveer twee jaar ouder.

Het MC1R-gen wordt dan ook beschouwd als een veelbelovend doelwit voor nieuwe anti-verouderingsbehandelingen."
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 1.816

Re: Jeugdige uitstraling...?

@PP, Dan nu op zoek naar het gen dat de geest jong en vooral flexibel  houdt. Als ik U goed snap.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Jeugdige uitstraling...?

Thionyl schreef: @PP, Dan nu op zoek naar het gen dat de geest jong en vooral flexibel  houdt. Als ik U goed snap.
 
De vraag welke rol genen spelen in de snelheid van de lichamelijke veroudering is op zich ook interessant (dus dank voor alle speurwerk in die richting  :) ), maar dat is inderdaad niet helemaal waar ik in dit topic naar zocht. Ik kan mij heel goed een kromgetrokken kaal oud mannetje met rimpels, een witte baard en een verweerde huid voorstellen die niettemin een jeugdige uitstraling heeft behouden. Maar wat ik mij niet kan voorstellen is dat iemand zonder een jong en speels gebleven geest toch een jeugdige uitstraling zou kunnen hebben. Best mogelijk dat bij de geestelijke ontwikkeling genen ook een rol spelen. Maar goed: zolang we die jeugdige uitstraling niet geobjectiveerd hebben blijft dat speculatie.

Berichten: 1.816

Re: Jeugdige uitstraling...?

Noem eens een "nog levend" voorbeeld, misschien dat dat helpt bij je zoektocht.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Jeugdige uitstraling...?

De goede man is al even dood, maar werd wel héél oud en bleef tot op hoge leeftijd scherp:
 

Berichten: 216

Re: Jeugdige uitstraling...?

Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan het aspect jeugdigheid toch niet meteen terugvinden in bovenstaande video, enkel dat het een welbespraakt iemand betreft. 
 
Hier dan weer wel (foto van Fred Kummerow), 101 jaar oud ondertussen
 
kummerowlarge__large.gif
kummerowlarge__large.gif (128.13 KiB) 808 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Jeugdige uitstraling...?

The artist schreef: Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan het aspect jeugdigheid toch niet meteen terugvinden in bovenstaande video, enkel dat het een welbespraakt iemand betreft. 
 
Hier dan weer wel (foto van Fred Kummerow), 101 jaar oud ondertussen
 
Afbeeldingkummerowlarge__large.gif
 
Enkel op het uiterlijk beoordeeld is jouw voorbeeld inderdaad beter.

Reageer