Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Opmerking moderator

verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.072

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Je even inleven in het niveau. Het gaat hier om middelbare schoolniveau. Je kan het natuurlijk zo moeilijk maken als je wilt (We weten niet hoe de boren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van mij in de ruimte gepositioneerd zijn, dus de vraag is onbeantwoordbaar!) of je realiseert je dat je misschien teveel natuurkunde-kennis meebrengt naar een middelbare schoolvraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Het antwoord moet toch echt 103 dB zijn EvilBro, en zeker als het een gewone middelbare schoolvraag betreft kan je dit standaard formuletje van de openingspost gebruiken. Jan en Wiskundeisloveislife hebben helemaal gelijk.
 
In de woorden van Prof. dr. ir. S. Hylarides:
 
Als twee geluidsbronnen, die elk een geluidsdrukniveau van bijv. 60 dB genereren, bij elkaar geplaatst worden, dan is het totale niveau niet 120 dB, maar hooguit 66 dB en meestal in de praktijk 63 dB.
 
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 7.072

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Als twee geluidsbronnen, die elk een geluidsdrukniveau van bijv. 60 dB genereren, bij elkaar geplaatst worden, dan is het totale niveau niet 120 dB, maar hooguit 66 dB en meestal in de praktijk 63 dB.
Leg eens uit waar de "hooguit 66 dB" vandaan komt en daarna hoe je tot "in de praktijk 63 dB" komt...

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Goed dat wil ik wel voor je uitwerken.
 
De decibel is een handzame schaal om grootheden uit te drukken, deze grootheden krijgen logaritmische maten die niveaus worden genoemd. Niveaus worden aangeduid met
\(L\)
, voorzien van een index waarmee wordt aangeduid om welke grootheid het gaat. Verder moet worden vermeld op welke referentiewaarde de schaal is gebaseerd. In dit geval praten wij over Sound Pressure Level, het niveau van de geluidsdruk dus. Beter gezegd, de tijdsgemiddelde kwadratische waarde van de geluidsdruk, zouden wij immers het kwadraat weglaten dan komen we uit op een tijdsgemiddelde druk van nul. Dus geldt:
 
\(L_{spl1} = 10 \log \frac{<p_1^2>}{p_0^2}\)
(ik duid tijdsgemiddelde met <> aan)
 
Noem nu de van de drilboor 1 afkomstige geluidsdruk
\(p_1(t)\)
Noem de van drilboor 2 afkomstige geluidsdruk
\(p_2(t)\)
Noem de referentiewaarde
\(p_0\)
 
De geluidsdruk van beide drilboren is dan
\(p_{tot}(t) = p_1 + p_2\)
De tijdsgemiddelde kwadratische waarde van
\(<p_{tot}^2>\)
is dan
\(<p_{tot}^2> = \frac{1}{T} \int_0^T (p_1 + p_2)^2 dt\)
ofwel:
\(<p_{tot}^2> = <p_{1}^2> + 2<p_{1}p_{2}> + <p_{2}^2>\)
 
Nu zullen de twee bronnen niet coherent zijn (speciale toepassingen als antigeluid daargelaten) en zijn
\(p_1\)
en
\(p_2\)
ongecorreleerd. Dan is
\(<p_{1}p_{2}> = 0\)
. In het geval van de twee even luidruchtige drilboren is de tijdsgemiddelde kwadratische geluidsdruk wel gelijk en dus geldt
\(<p_1^2> = <p_2^2>\)
.
Het niveau wordt dan
\(L_{spl1+2} = 10 \log (2 \frac{<p_1^2>}{p_0_2}) = 10 \log \frac{<p_1^2>}{p_0^2} + 10 \log 2 = L_{spl1} + 3.0103\)
dB

Alleen als de twee geluidsbronnen perfect gecorreleerd zijn dan geldt
\(<p_{tot}^2> = 4<p_1^2>\)
ofwel
\(L_{spl1+2} = L_{spl1} + 6.0206\)
dB. Maar aangezien we dan over twee gekloonde drilboren die precies in fase op volstrekt identieke ondergrond boren praten lijkt me dat onwaarschijnlijk. Er zou enige correlatie kunnen zijn hoor, maar doen moeten we eigenlijk meer over de tijdssignalen weten.
Ik denk overigens dat de verwarring vooral ontstaan is omdat Wikipedia de kwadraatjes in de 10 gestopt heeft.

edit: eenheden in eindantwoord vergeten
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 7.072

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

En denk je dat het bovenstaande iets is wat je verwacht van een middelbare school-scholier? Ik denk namelijk van niet. Ik denk dat ze gewoon moeten veronderstellen dat de twee bronnen coherent zijn. Dat is niet realistisch, maar dat levert wel een sommetje op wat te doen is voor de doelgroep.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Die veronderstelling vindt ik niet 'gewoon'. En ik zie ook niet in wat het met de moeilijkheid van het sommetje van doen heeft.

Ik vind dat hij goed heeft gezocht en een toepasbare formule heeft gevonden, en dat de leraar in kwestie het antwoord ten onrechte afkeurt.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

EvilBro schreef: En denk je dat het bovenstaande iets is wat je verwacht van een middelbare school-scholier? I
nee, ik ook niet. 
maar:
Ik denk dat ze gewoon moeten veronderstellen dat de twee bronnen coherent zijn. 
 
nu begrijp ik ook beter je eerdere opmerkingen, maar dat is nou nét iets dat schoolboeken NIET veronderstellen. 
Ik zit middenin de schoolboeken, en heb nog nooit gecorrelleerde bronnen zien optellen in geluidshoofdstukken.
 
zojuist nog even gecheckt in "systematische natuurkunde" (uit 2000 weliswaar), bovenbouw VWO, dat geeft een voorbeeldsommetje  van een claxon die toetert met een intensiteit van 3,0·10-4 W/m². 
 
"Het geluidsniveau is dan 85 dB, Reken dit na! 
Toeteren twee auto's, dan veroorzaken ze samen géén geluidsniveau van 2 x 85 = 170 dB. Bij zo'n geluidsniveau zouden je trommelvliezen stukspringen. Voor de twee claxons samen geldt namelijk: 
 
\(L=10\cdot \log_{10}\frac{2\cdot 3,0\cdot 10^{-4}}{1\cdot 10^{-12}}=88dB\)
 
 
 
 
Ik vind dat ook een logische aanpak, want in de werkelijke wereld ga je zelden gecorrelleerde bronnen aantreffen, en indien toch, dan is het geheel afhankelijk van je plaats t.o.v. die bronnen of je die 6 dB extra waarneemt, of zelfs helemaal niks, of wat dan ook ertussenin. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.574

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Ook in de onderbouw havo/vwo leren scholieren dat de geluidssterkte met 3 dB toeneemt als het aantal geluidsbronnen verdubbelt. Ze leren het als een feit. De uitleg met logaritmes komt later, in de bovenbouw..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Logaritmen (geluidsbronnen optellen)

Een stijging van 3 dB houdt (per definitie) een verdubbeling van het vermogen in. 
Het verdubbelen van het aantal gelijke geluidsbronnen levert dus altijd een toename van 3 dB op (behoud van energie). Zelfs wanneer de bronnen coherent zijn gaat dit op.  Alleen treedt dan interferentie op waardoor er op gelijke afstanden van de bronnen (dus zeer plaatselijk) 6 dB toename zal optreden ten koste van alle andere richtingen.
Zo zijn er nog een paar handige weetjes: 6 dB geeft een verviervoudiging en 10 dB een vertienvoudiging van het vermogen.
 
 
Jan van de Velde schreef: die toevoegingen zoals SPL bij de eenheid dB duiden alleen maar aan of en zo ja welke wijze van filtering of weging is toegepast bij de meting. 
 
 
 
De decibel is een verhoudingsmaat. Wanneer voor een bepaalde toepassing een absolute betekenis nodig is, moet een referentie worden meegegeven. SPL is zo'n referentie. Het staat voor de menselijke gehoordrempel. 0 dBSPL is een niveau dat gemiddeld juist waarneembaar is door het menselijk gehoor. Een drilboor van 100 dBSPL is dus 100 dB harder dan de gehoordrempel.
dat wel natuurlijk

Reageer