De ruimtelift komt eraan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: De ruimtelift komt eraan?

Zwerfkei,

Jouw uitleg van centrifugale krachten klopt niet helemaal.

De centrifugale kracht is afhankelijk van de snelheid.

Als je lager gaat moet je gewoon een hogee snelheid halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: De ruimtelift komt eraan?

Bijkomend probleem is het corioliseffect. Als de gondel omhoog beweegt moet hij een horizontale versnelling meekrijgen. Zoniet plooit de ganse kabel dubbel. Ik heb nooit geweten hoe de zogenaamde ontwerpers van een ruimtelift dit probleem zouden oplossen. Het komt blijkbaar nooit ter sprake. Het zou ook kunnen dat het effect verwaarloosbaar is, maar dat zou me op het eerste zicht verbazen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: De ruimtelift komt eraan?

Kris, daar had ik ook al over na zitten denken. De laterale snelheid van een object dat je vanaf de evenaar omhoog takelt moet toenemen van pakweg 463 m/s aan de evenaar, die het al heeft vanwege de aardrotatie, tot meer dan 3000 m/s op geostationaire hoogte, om mee te komen met de geostationaire baansnelheid. Een snelheidsverschil van dik 2.5 km/s dus! Deze snelheid kan niet zomaar gejat worden van de impuls van de ruimtelift: deze krijgt dan te maken met achterlopende draaiing, gedeeltelijke inzakking en hoge spanningspieken, afhankelijk van het relatieve gewicht van de omhooggehesen last ten opzichte van de kabel en zijn contragewicht zelf. Deze energie moet op een of andere manier wel weer aangevuld worden. Nu gebeurt dit op langere termijn ook wel doordat de aarde technisch gesproken iets langzamer gaat draaien hierdoor, maar dat is een proces waar een vrij lange tijd overheen gaat (de energieoverdracht van aardrotatie naar 'ruimteliftrotatie' is erg langzaam) en dus niet nuttig is om de slingeringen van zo'n ruimtelift binnen de perken te houden.

Ik heb afgelopen jaar voor een vakje hier een 3D-simulatie geschreven waarin je kon klooien met verschillende parameters van zo'n ruimtelift om te zien wat de dynamische effecten zijn: kabelmassa per lengte-eenheid, maximale kabelspanning, grootte van het contragewicht, totale kabellengte, klimsnelheid van de vracht, massa van de vracht, enzovoort. Zelfs de invloed van de gravitatiekracht van de maan was meegenomen! Hiermee heb ik een beetje een idee proberen te krijgen van hoe zo'n ruimtelift zich nou gedraagt bij gebruik. Ik moet zeggen, dat dat coriolisprobleem best een lastig punt is!

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De ruimtelift komt eraan?

Heeft iemand hier misschien een update over? zijn ze nog steeds bezig met dit onderzoek etc?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

hmm, dit zou het ruimteonderzoek sterk bevorderen en je hoeft neit meer vanaf aarde te lanceren, je brengt gewoon alle onderdelen via de lift naarboven en zet het daar in elkaar :P alhoewel, dit klinkt gewoon onuitvoerbaar als je logisch nadenkt, de lift moet natuurlijk de kosten wel waard zijn (dit project zal GRUWELIJK duur zijn) en dat red je niet met alleen mensen vervoeren, ik betwijfel de rendabiliteit, een veel meer geavanceerde shuttle die de onderdelen vervoert naar een ruimtedock zal dan wel goedkoper zijn.

maar voor 2010, eeeeeecht niet, amerika wil dan ook al een basis op de maan hebben :roll: dat zijn loze beloftes :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De ruimtelift komt eraan?

Ja, waarom wordt er niet harder gewerkt aan een basis op de maan? dat is gewoon erg goed haalbaar maar is het misschien zo dat er te weinig geld voor vrijgemaakt kan worden ofzo?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: De ruimtelift komt eraan?

Maar wat is het nut ervan? Bemande ruimtevaart naar mars? Ik zou liever zien dat er wat meer geld gestoken wordt in onderzoek naar het heelal, daar weten we nog zo weining van. En zo'n maanbasis is wel ultiem duur he.

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

een basis op de maan is heeeeeel nuttig, mijnbouw is daar heel erg lucratief (zware waterstof is daar rijkelijk te vinden, maar moeilijk te vinden op aarde, volgens mij hetzelfde met helium omdat die hier opraakt) en het is een hele goeie springplank naar de rest van de ruimte (lage zwaartekracht, handig voor het lanceren) en ja dat is erg duur :roll: ik vraag me alleen af hoe duur en waarom.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

die lift gaat geen nut hebbe volgens mij. er kan dan veel te rap een meteoriet of zo tegen botsen ik sluit mij er bij aan om een maanbasis dan te maken

maarja dan moeten ze er zovaak raketten henen sturen voor zuurstof en voor (eten) dat zo misschien nog lukke da eten maar die zuurstof zou alleen al veel geld kosten om zoveel raketten naar de maan te sturen. maarja het is natuurlijk wel zoals ASSANSSINTOR zegt een goede vertrekplaats om nog verder ruimtz in te gaan

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

ja die lift is niet rendabel genoeg. maar al die raketten daarvoor naar de maan, dat zal wel meevallen :roll: je moet ervoor zorgen dat alles ter plekke (dus in de basis) geproduceert kan worden, dat is de grootste klus voor NASA, een basis ontwerpen is niet zo verschrikkelijk moeilijk, maar al die problemen van zoals jij al zei, al de voorraden enzo, ja dat is moeilijker. ik vraag me af hoe ver ze daarmee zijn op dit moment, ik ben echt geen fan van al die geheimhouding :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

ja er worden veel verhalen geschreven over geheimhoudingen van de nasa en zo ma da kan nog wel zijn da ze ver zitten me technologie enzovoort ma waarom zouden ze het dan nie bekentmaken

ik denk omdat het nie veilig genoeg is. maar ik geloof echt dat die maanbasis er nog gaat komen en da ze wel iets vinden voor die voorraden maar die lift vind ik zo onwaarschijnlijk. dat lijkt mij gewoon onmogelijk

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

dat heeft grotendeels te maken met het wantrouwen tegenover andere landen, hebben ze ook wel gelijk in maar leuk is het niet :P allerlij politieke redenen spelen daarbij een rol. en met die veiligheid heb je ook een punt, je wilt niet weten wat er allemaal rond zweeft in orbit (van tandenborstels tot drollen) en met die snelheid is dat levensgevaarlijk, nee zo'n ruimtelift is een slecht idee (behalve als je een soort gigantische kooi-constructie rond de aarde gaat bouwen, maja das wel heel erg sci-fi :roll: )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

ja dan nog word u kooi binnen de korste keren vernietigd dus alle

da kan de ze het nie durven zegen omdat andere landen op de loer liggen is wel juist. om zo een project op te starten kan niet 1 land dat doen er moeten dan gewoon meer landen aan meewerken en dan komt het dus neer op vertrouwen en dat is er niet

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: De ruimtelift komt eraan?

een basis op de maan is heeeeeel nuttig, mijnbouw is daar heel erg lucratief (zware waterstof is daar rijkelijk te vinden, maar moeilijk te vinden op aarde, volgens mij hetzelfde met helium omdat die hier opraakt) en het is een hele goeie springplank naar de rest van de ruimte (lage zwaartekracht, handig voor het lanceren) en ja dat is erg duur :roll: ik vraag me alleen af hoe duur en waarom.
Nou ik geloof best dat de mijnbouw er erg veel geld op gaat leveren. Maar trek van die winst even de kosten af om het terug naar de aarde te transporteren, zuurstof/brandstof/voedsel te leveren en om de basis te bouwen.

Dan levert het meteen veel minder op :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: De ruimtelift komt eraan?

Wat skyguy ook al eerder zei, het is nuttiger om meer onderzoek the doen naar de deep space.

Maar ik denk dat we het dan niet zozeer over deep space zelf hebben maar over nieuwe technieken.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer