[Akoestiek] Antigeluid

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Anti-geluid is al lang geleden 'uitgevonden'. De toepassing van antigeluid in producten begint echter pas nu echt in een stroomversnelling te komen. Eenvoudig verklaard, is het bij anti-lawaai zo dat een geluidbron wordt gebruikt die geluid produceert met een 'tegengestelde' frequentie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van piezo-elektrische materialen of zeldzame aardemagneten. Dit principe komt nu meer in beeld, omdat het financieel interessant wordt om deze componenten te maken. Hierdoor is het toepassingsgebied van actieve geluids- en ook trillingsreductie sterk vergroot. Zo wordt er gewerkt aan systemen voor de 'sound design' in personenauto's en ook aan toepassingen in verkeer en vervoer, zoals actief gedempte treinwielen (booggeluid, 'wheel sqeal'), anti-geluidschermen en actieve beglazing.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Daniel schreef:Wie kan mij uit de droom helpen, tegenwoordig met alle kennis die we hebben, is het dan niet mogelijk om op bepaalde voertuigen ect ect een anti geluid te monteren, een of ander kasje wat precies een tegen gestelde golf lengte uitzend??? het is maar een idee, maar is dit uberhaupt mogelijk?????


dergelijke apparatuur is al uitgevonden, dat weet ik zeker; ik kan me alleen niet meer herinneren op welk gebied dat wordt toegepast..... :-(


voor zover ik weet gebruiken ze dit al in amerika in nogal luidruchtige grasmaaiers. het schijnt goed te werken
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 717

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.


Gelukkig gaat geluid niet zo snel en kunnen we zeer nauwkeurig berekenen hoe lang we er over doen om dit 'antigeluid' te maken zodat we precies weten waar we onze speakertjes moeten ophangen...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.
De "electronica" die er achter steekt is echt niet zo moeilijk.Het bestaat over het algemeen uit enkele frequentie analyserende komponenten en wat "voorspel"componenten. Ofwel, het analyseert het geluid, bekijkt welke frequenties er in zitten, en zaten, en bekijkt welke frequenties waarschijnlijk zullen volgen. Dan dupliceert het de frequenties met de desbetreffende fase verschuiving.

Een motor geluid heeft bijvoorbeeld een vrij voorspelbare frequentie pakket. Die filter je er dus uit, bekijkt per frequentie hoe de fase is, en het geluid wordt uit-fase nagemaakt .

Berichten: 124

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Een probleem met antigeluid is dat het net zo als geluid zich in bolschillen van de microfoon vandaan beweegt. Stel je voor een wateroppervlak met twee dobbers op 1 meter afstand. De ene dobber beweegt op en neer en maakt een een golfjes die als groeiende cirkels van de dobber weg bewegen. De tweede dobber wil je gebruiken om "antigeluid" te maken. Je kunt de tweede dobber zo instellen dat zo golfjes maakt, dat hij vlak bij de dobber de golfjes van de andere dobber compenseert.

Maar in feite maakt ook hij niets anders dan een patroon van cirkelvormige golven. En wat je krijgt is een ruimtelijk patroon waar in sommige punten de golven elkaar uitdoven en de andere elkaar versterken. Er is alleen een bijna perfecte uitdoving als de golflengte van de watergolven veel groter is dan de afstand tussen de twee dobbers.

De laagste toon, die je nog net kunt horen ligt rond de 20 Hz, dus de golflengte in lucht is 340m/s / 20 Hz is 17 meter. Bij dit soort tonen werkt antigeluid goed. Echter bij de hoogste tonen die je kunt horen is de golflengte in lucht rond de 2 centimeter. Hier zou je hoogstens met muren met per vierkante centimer een aparte microfoon kunnen proberen het golfpatroon in de kamer te compenseren. Als de trillingen in belangrijke mate via de muur komen is de golflengte nog een factor 10 kleiner

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Dat is natuurlijk wel waar wat je zegt, en een bron is meestal natuurlijk nnoit een puntbron, een motor maakt op verschillende plaatsen lawaai.

maar waarom neem je de plaats van de waarnemer niet als vaste waarde.

Dan kun je er ook voor zorgen dat het geluid mooi gedempt wotdt.

Berichten: 717

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Een probleem met antigeluid is dat het net zo als geluid zich in bolschillen van de microfoon vandaan beweegt.
Van de speaker neem ik aan, maar hoe dan ook, het werkt ook vooral goed bij omsloten ruimtes met een vrij monogame geluidsbron (vlietuigen) en 'punt' bronnen waar je het antigeluid op kunt richten. Want geluid kan wel erg goed gericht worden. Daarnaast is de werking van anitgeluid optimaal als de bron van geluid en antigeluid zich zo dicht mogelijk bij elkaar bevinden. Dat zal dan ook altijd het doel zijn.

Wat details over een projecten in Nederland:

http://www.innovatieprogrammageluid.nl/pro...antigeluid.html

http://www.kws.nl/Geluid/antigeluid.htm

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Ik ben op zoek naar informatie hierover. Is het mogelijk dat je enige informatie mij kunt toezenden of misschien zelfs het gehele werkstuk/ met vriendelijke groet, <--geen email in bericht--moderator-->
Ik heb er een heel (profiel)werkstuk over geschreven,  je krijgt dan te maken met interferrentie tussen twee tonen,  wil je volledige uitdoving hebben op een heel gebied, dan zou je het antigeluid op precies dezelfde plaats moeten creeren, dat geluid moet  in tegen-fase zijn en moet dezelfde frequentie hebben. is dit niet het geval (lokatie van anti-geluid) dan krijg je op bepaalde punten uitdoving en op bepaalde punten versterking  groeten andre

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Ik zit al geruime tijd te denken aan een oplossing voor een geluidsprobleem.

Het gaat erover dat wij langs een drukke provinciale weg wonen, die veel lawaai genereerd. Dit is het geluid van banden en motoren van auto's die 100 km/uur rijden op 10 meter van de woning.

Een groot geluidslek zit volgens mij in de rolluiken, meerbepaald de rolluikkasten. De rolluikkasten zijn namelijk niet geïsoleerd. Er is evenwel dubbel glas in de ramen aanwezig. In welke mate de rolluiken zelf zijn geïsoleerd (+/- 1980) tgo. nieuwe rolluiken van tegenwoordig is mij niet beken

Nu zag ik dat er al geluidswerende isolatie verkocht wordt, toepasbaar in rolluikbakken, nl. Multisonic VIT1000M4.

Of zouden er andere geluidsabsorberende of reflecterende materialen bestaan, die je makkelijk kunt aanbrengen in een bestaande kast?

Re: [Akoestiek] Antigeluid

zulke aparaten bestaan inderdaad al, het zijn een soort walkmans die het tegenovergestelde geluid van er in de microfoon komt uit te zenden waardoor je het omgevingsgeluid niet hoor.

(meestal zitten er zo'n filters in dat al het omgevingsgeluid behalve stemmen weg gedrukt worden door het antigeluid.)

Dus als je dan bijv in een ruimte zit met een luidruchtige ventilator en je moet wel mensen kunne horen prate.. (op je werk bijv.) dan zet je zon ding op en dan hoor je de ventilator als het goed is niet meer en de stemmen van je colega's wel. ;) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Zijn die dingen duur? Waar kun je die kopen?

Re: [Akoestiek] Antigeluid

jah die dingen bestaan allang. Van het merk 'boos' ofzoiets, maar je betaalt er wel iets van 700 euro voor... maar als er dan iemand naast je staat te schreeuwen hoor je er lekker niets van :shock: en er zijn al wel geruisloze helicopters waar je helemaal geen geluid van hoort.

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Is er ook apparatuur beschikbaar dat de galm/echo in een woonruimte weghaald? Of is dit niet mogelijk met anti geluid???????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Je antigeluid is ook weer geluid. Je zult dus ook een anti-echo moeten zien op te wekken, door je anti-geluid dezelfde wegen te laten volgen - maar in tegengestelde richting- als je geluid. Dat betekent dat ook je antigeluid :roll: door heel de ruimte zal moeten stuiteren, wat het probleem op de meeste plaatsen in de ruimte alleen maar erger zal maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Je antigeluid is ook weer geluid. Je zult dus ook een anti-echo moeten zien op te wekken, door je anti-geluid dezelfde wegen te laten volgen -  maar in tegengestelde richting-   als je geluid. Dat betekent dat ook je antigeluid   :D door heel de ruimte zal moeten stuiteren, wat het probleem op de meeste plaatsen in de ruimte alleen maar erger zal maken.


is er dan een andere oplossing om een echo weg te halen? behalve dan de woonruimte te verbouwen :roll:

Reageer