Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3.165

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

de blauwe tekst is correct, de rode niet: die 21 dB betent dat de geluidsintensiteit gemeten in W/m2 7 maal verdubbelt, oftewel 2x2x2x2x2x2x2 = 128 x zo intens
Aiaiaiai, wat een schandalige fout :roll: :P :P

Inderdaad. Moet je nagaan, nu eventjes de redenering doortrekken naar 110 dB waar je dus aan bloot kan staan als je geen chillout-momenten hebt. Dat is dat 2 tot de macht 10 = 1024 keer zo hard als wat je gehoor kan hebben voor zo'n lange tijd. Dit is dan volgens de klassieke redenering dat 80 dB de grens is.

Volgens Zwam is de limiet bij 8 uur zelfs maar 75 dB, al is 8 uur op een avondje uit wel ietwat aan de lange kant.

Als de meeste jongeren dat toch zouden beseffen hoe schadelijk dat is dan zouden ze eisen dat het volume beperkt wordt naar de 80 dB. Ze weten gewoon niet dat de meesten voor hun met 60 jaar al slechthorend gaan zijn. Zonde :D

Ik schrik ervan dat de Ipod ook zo veel dB produceert.

Ik hoop dat steeds meer mensen het gaan inzien en dat de politici eindelijk eens maatregelen gaan nemen. Wellicht zouden ze ook op alle geluidsapparatuur in de uitgaansgelegenheden een verzegelde begrenzer kunnen zetten met een strenge sensibileringscontrole.

Als we hier niets tegen doen dan ga ik zo moeten schreeuwen tegen al die slechthorende mensen wanneer ik in een bejaardentehuis zit. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Volgens Zwam is de limiet bij 8 uur zelfs maar 75 dB, al is 8 uur op een avondje uit wel ietwat aan de lange kant.
Ik doelde vooral op, waar Jan VdV over praatte, normen voor het beroepsleven.

En dan lijkt 8u me normaal :wink:

Ik denk trouwens dat er in principe een 85 dB norm bestaat (in Belgie) voor het

uitgaansleven, maar geen kat die hiernaar kijkt (of keek).

Berichten: 3.165

Re: Steeds meer jongeren hebben gehoorapparaat nodig

Triest. We zullen over enkele decennia de gevolgen gaan merken. Dan gaat een hele generatie slechthorend zijn met 60 en dan gaan we ons afvragen hoe het toch mogelijk is dat ze dit hebben laten gebeuren. De mensen gaan doen alsof ze van niets wisten toen en zullen schadeclaims gaan aanspannen tegen de discotheken, cafés en de producenten van Ipods.

Althans als het zo gaat gaan zoals met het roken.

In Nederland hebben we overigens ook al lang het probleem van de handhaving van regeltjes. Sinds die brand op Volendam zijn de politici de nadruk er op gaan leggen hoe belangrijk het is om de regels te handhaven. De politie probeert dat nu te doen naar ik begrijp.

Reageer