Geldzorgen voor NASA...

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 130

Re: Geldzorgen voor NASA...

RobertJ schreef:Wat de afgelopen 50 jaar gedaan is in de ruimtevaart lijkt een beetje op de ontdekkingsreis van Columbus, er is een hoop geld uitgegeven en we weten dat we de ruimte inkunnen.

We staan nu op het punt om het commercieel te gaan doen, dat vergt enorme investeringen, om maar te vergelijken, NASA heeft een goeie 15 miljard per jaar nodig en wat krijg je daarvoor?
Zo enorm vind ik die investeringen niet, als je weet dat de oorlog in Irak tot nu toe al een 90 miljard dollar heeft gekost. Of dat meen ik mij toch te herinneren van pukkelpop. (een band liet dat zien als protest).

Berichten: 144

Re: Geldzorgen voor NASA...

TBD schreef:
RobertJ schreef:
Wat de afgelopen 50 jaar gedaan is in de ruimtevaart lijkt een beetje op de ontdekkingsreis van Columbus, er is een hoop geld uitgegeven en we weten dat we de ruimte inkunnen.

We staan nu op het punt om het commercieel te gaan doen, dat vergt enorme investeringen, om maar te vergelijken, NASA heeft een goeie 15 miljard per jaar nodig en wat krijg je daarvoor?
Zo enorm vind ik die investeringen niet, als je weet dat de oorlog in Irak tot nu toe al een 90 miljard dollar heeft gekost. Of dat meen ik mij toch te herinneren van pukkelpop. (een band liet dat zien als protest).
Doe daar nog een kleine 200 miljard bij en je zit dichter bij het werkelijk bedrag. Overigens Amerika geeft jaarlijks 48% van het totale bewapeningsbudget uit, de rest van de wereld geeft de overige 52% uit.

Neemt niet weg dat als je de ruimtevaart commercieel wilt ontwikkelen op een dusdanige manier dat het uiteindeijk zichzelf terugverdiend en dat mensen echt in de ruimte gaan werken, dan ben je al een ettelijke honderden miljarden verder. Het vredesdividend waar men eind '89 begin '90 verlekkerd naar zat te kijken is weer verder weg dan ooit te voren.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Geldzorgen voor NASA...

Duw maar vol commercie dan kunnen we op een gegeven moment de ruimte al niet meer in, omdat het onmogelijk wordt een raket of shuttle te lanceren zonder dat er een of ander space hotel of ongeregistreerd ruimte afval geraakt wordt.

Zelfs de schroevendraaiers die astronauten misschien per ongeluk hebben achter gelaten zijn gheregistreerd dus als er maar een klein stukje metaal vrij zou zijn zonder dat iemand het weet kunnen de gevolgen versschrikkelijk zijn

Berichten: 144

Re: Geldzorgen voor NASA...

BioHazardNL schreef:Duw maar vol commercie dan kunnen we op een gegeven moment de ruimte al niet meer in, omdat het onmogelijk wordt een raket of shuttle te lanceren zonder dat er een of ander space hotel of ongeregistreerd ruimte afval geraakt wordt.

Zelfs de schroevendraaiers die astronauten misschien per ongeluk hebben achter gelaten zijn gheregistreerd dus als er maar een klein stukje metaal vrij zou zijn zonder dat iemand het weet kunnen de gevolgen versschrikkelijk zijn
Je zou de Manga/anime Planetes moeten kijken en lezen, die is in het Nederlands vertaald, zowel de Anime als de Manga. Afgezien van de HE3 is dit een vrij realistisch verhaal over commerciele ruimtevaart, de hoofdpersonen werken bij een bedrijf dat ruimteafval opruimt en een van de hoofdrolspelers heeft zijn vrouw verloren toen hun spaceplane geraakt werdt door een bout. Er worden trouwens wel meer dingen naar voren gehaald waar men rekening mee moet houden in commerciele ruimtevaart. Leuk verhaal met een realistisch en wetenschappelijk verantwoord tintje.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Geldzorgen voor NASA...

RobertJ schreef:
BioHazardNL schreef:Duw maar vol commercie dan kunnen we op een gegeven moment de ruimte al niet meer in, omdat het onmogelijk wordt een raket of shuttle te lanceren zonder dat er een of ander space hotel of ongeregistreerd ruimte afval geraakt wordt.

Zelfs de schroevendraaiers die astronauten misschien per ongeluk hebben achter gelaten zijn gheregistreerd dus als er maar een klein stukje metaal vrij zou zijn zonder dat iemand het weet kunnen de gevolgen versschrikkelijk zijn
Je zou de Manga/anime Planetes moeten kijken en lezen, die is in het Nederlands vertaald, zowel de Anime als de Manga. Afgezien van de HE3 is dit een vrij realistisch verhaal over commerciele ruimtevaart, de hoofdpersonen werken bij een bedrijf dat ruimteafval opruimt en een van de hoofdrolspelers heeft zijn vrouw verloren toen hun spaceplane geraakt werdt door een bout. Er worden trouwens wel meer dingen naar voren gehaald waar men rekening mee moet houden in commerciele ruimtevaart. Leuk verhaal met een realistisch en wetenschappelijk verantwoord tintje.


Ja dus je bent het me eens of niet?

Ze is toch dood gegaan.

Er zijn al genoeg problemen dus nog meer kunnen ze zowiezo denk ik niet hebben.

Berichten: 582

Re: Geldzorgen voor NASA...

Ik denk dat het nog veel te vroeg is voor commerciele ruimtevaart.

De techniek is er nog steeds niet. Het is nu meer op goed geluk, en als er geen brokstukken van de shuttle vallen dan gaat het tamelijk goed. (als voorbeeld)
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Geldzorgen voor NASA...

Ehm, dat vind ik een beetje verdreven hoor, op goed geluk. Er wordt echt wel goed over nagedacht. Je denkt toch niet dat de astronauten "op goed geluk" in de spaceshuttle stappen, en dat het ze niet uitmaakt of ze al dan niet uit elkaar spatten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 198

Re: Geldzorgen voor NASA...

Nee, maar ik heb eens gelezen dat er een kans is van 1 op 200 dat het goed fout gaat. Dat is wel flink natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Geldzorgen voor NASA...

Ik kan nu natuurlijk gaan zeuren over waar je dat getal vandaan hebt, maar goed, het klinkt redelijk aannemelijk. Maar ik vind 1 op 200 nog redelijk veilig. Iedereen beseft natuurlijk dat er risico's verbonden zijn aan het vak. We zijn dan ook nog maar simpele pioniers in onze eigen achtertuin. Door deze fase zullen we toch een keer heen moeten, willen we verder komen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Geldzorgen voor NASA...

Tsja, verdikke, je wil naar de ruimte, of je wil het niet, hoor... Als de luchtvaartpioniers geen risico's hadden durven nemen, dan (etc.)

Berichten: 198

Re: Geldzorgen voor NASA...

Ik kan nu natuurlijk gaan zeuren over waar je dat getal vandaan hebt, maar goed, het klinkt redelijk aannemelijk. Maar ik vind 1 op 200 nog redelijk veilig.
Discovery Channel in een documentaire over die verongelukte spaceshuttle. Als ze mij een gratis ruimtereis aan zouden bieden zou ik het natuurlijk wel doen voor die kans :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Geldzorgen voor NASA...

Snappen jullie het dan niet. Waarom zouden we de ruimte volstoppen met commercie als we het te volmaken kunnen er misschien geen dingen bij die van vitaal belang zijn. Zowiezo komen we zelf niet meer de ruimte in, omdat alleen al een schroefje dat los is flinke schade aan de spaceshuttle kan veroorzaken. Ook zal misschien na weet ik hoeveel jaar iets gaan botsen, iets wat verwacht of onverwacht zou gebeuren. Dan zullen er weet ik hoeveel miljarden schade zijn, NASA nog meer geldzorgen, waarschijlijk ruzie met Rusland. Nou wat wil je nog meer?

Dus wacht er nog maar even mee, want had zal in verhouding veel meer nadelen opleveren dan voordelen. Het is een oplossing op korte termijn die op lange termijn weer veel kopzorgen geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Geldzorgen voor NASA...

die commerciële exploitatie zou de ruimtevaart wel instand houde maar waarvoor? alleen maar om het geld en om er rijk mee te worden? voor mij gaat het om de drang om steeds maar weer achter de horizon te kijken, puur voor de kennis, niet voor het geld. hotels in de ruimte, overal neonreclames om ruimtestations en kolonies? gadver, alleen het idee al.
de Delta Deceptie gelezen? daar zeggen ze zo`n beetje letterlijk hetzelfde!

Ik weet niet zo goed of ik het daar ook mee eens ben, als het zo zou gaan gaat het mij zeker te ver, ik vraag me alleen af of de commercie echt zo ver zou gaan....vast wel

Berichten: 4.546

Re: Geldzorgen voor NASA...

ja die heb ik gelezen [rr] maja, op aarde zijn ze ook zo ver gegaan he, wat stopt ze om dat niet in de ruimte te doen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Geldzorgen voor NASA...

Snappen jullie het dan niet.


Ik denk dat het juist goed is als de commeriële ruimtevaart zich zou gaan richten op het verlagen van de prijs, en als de overheidsruimtevaartorganisaties zich meer zou gaan richten op dit type problemen, op wetenschappelijke en technisch-wetenschappelijke missies.

Reageer