[vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Om hier toch maar eens over terug te komen, wie zegt dat het effect van olie de dichtheid was en niet de oppervlaktespanning? Mischien moet je de oppervlaktespanning wel verhooglagen.

Als de dichtheid kleiner word, zal de aardbei toch naar beneden zakken? zwaarder (water) dus olie gaat boven, en water naar beneden.

In archimedes' woorden: οι μειώσεις πλευστότητας

De opwaardse kracht word kleiner. (maar dan in het grieks)

Berichten: 4

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Ik denk dat het niet zozeer de oppervlaktespanning is. Dit omdat als je de aarbei met de gesneden kant boven in de vloeistof laat vallen (van +/-8 cm hoogte)je hem een paar centimeter ziet zakken en weer ziet komen drijven. In die beweging is het dat ie om keert.

Als je hem in de vloeistof legt blijft ie ook liggen in dezelfde positie.

Ik heb vandaag ook een test gedaan met wodka. Dat had nog niet helemaal het beoogde resultaat tot gevolg. Een beetje benzine erbij vermengen echter wel. Het zou dus wel met een nog iets sterkere drank mogelijk moeten zijn.

Ik kom dan echter weer met het probleem verdamping te zitten ben ik bang...

Ik begin toch wel sterk te twijfelen of dit een rendabele manier kan gaan worden. Maarja het is wel de enige die ik kan bedenken om bijna alle aardbeien op hun vlakke kant te krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Verdamping (je bent bang dat je dichtheid verloopt in de loop er tijd??) is een regelprobleem dat altijd op te lossen is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

onder het motto, met cijfertjes weet je meer:
Ice has a density of 0.917 g/cm³ at 0 °C
Olive oil 20 C 800 - 920
Methanol 20 C 791.30

Alcohol, ethyl 25 C 785.06  

Alcohol, methyl 25 C 786.51  

Alcohol, propyl 25 C 799.96  
Als ik jou was, probeerde ik olijfolie.

Edit: referentie: http://www.simetric.co.uk/si_liquids.htm

Berichten: 1

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

De dichtheid van je "oplosmiddel" is te beïnvloeden door zout of ethanol toe te voegen (andere alcoholen werken ook maar daar wordt je niet zo vrolijk van, in tegenstelling tot ethanol ;) )

100% ethanol heeft een dichtheid van 0,8 door steeds een beetje water toe te voegen kun je dichtheid langzaam verhogen tot 0,9999....

Door aan water zout toe te voegen verhoog je juist de dichtheid. Een verzadigde NaCl-oplossing (keukenzout) heeft een dichtheid van 1.2

Dichtheden op een rijtje:

100% Ethanol: 0.8

Mix water - alcohol: te variëren van 0.8 ~ 1

100% Water: 1 (voor het gemak ;) )

Mix water - zout: te variëren van 1 ~ 1.2

23% zout: 1.2

Verdamping hoef je je geen zorgen over te maken. Ik las dat je onder koude temperaturen werkt. Dan blijft alles wel in het potje. Tuurlijk zal er altijd wel iets verdampen.

Anders zou je ook naar andere nog lichtere oplosmiddelen kunnen kijken. Maar kijk uit! Het meeste is zeer giftig. En bij deze stoffen is oppervlakte spanning wel een probleem en verdampt het ook bij lage temperaturen. Ether is het enigste wat ik kan bedenken dat nog het minst giftig is.

Zout-oplossingen: http://pubs.usgs.gov/of/1984/0253/report.pdf

Berichten: 26

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Je zou de dichtheid kunnen reduceren met luchtbelletjes (airlift).

Een "Aardbeien jacuzzi"?

Gebruikersavatar
Berichten: 154

Re: [vloeistoffysica] dichtheid water verlagen?

Is het geen idee om een schudbak langzaam met water vol te laten lopen?

Neem aan qua oppervlak de aardbei meer neigt om met de vlakke kant omhoog te gaan.

Omdat hierbij de kleine aardbeien als eerst gedraaid worden

En dat de dichtheid van de oplossing het probleem is weet ik zo niet.

Namelijk olie in water zal een emulsie geven die meteen gaat ontmengen.

Is het niet het proces waarbij het olie naar het oppervlak neigt te gaan en hierbij de aardbeien in een bepaalde positie brengt?

misschien een idee om zeep aan je olie-water mengsel toe te voegen en kijken als ze zich hetzelfde gaan gedragen.

Reageer