Regen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Regen

@Stephaan

Maar het aangroeien van een neerslag element gebeurt binnen de wolk. Pas als het uit de wolk weet te ontsnappen noemen we het neerslag en vanaf dat moment zal het praktisch niet meer groeien.

Bij hagel, dat jij als voorbeeld neemt, is dit het beste te zien. Hagel ontstaat in sterk convectieve bewolking. Voor een hagelsteen in wording is het een continu spel tussen dalen door zwaartekracht maar dan ook smelten of stijgen door verticale lucht stroom en dan weer aangroeien. Zodra het neerslag element echter groot genoeg is om aan de wolk te kunnen ontsnappen is het hagel en vanaf nu zal het niet meer groeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Regen

Sybke, waar heb jij die formule dan vandaan. Volgens mij is het namelijk gewoon deze
\( v_{ter\minal} = \sqrt{\frac{2mg }{DC_{bol}\rho_{lucht}}}\)
http://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity

Waar bij jouw formule de massa van de druppel is vervangen door iets van de dichtheid van de druppel maal zijn diameter^2 maal een constante. Dan is die constante dus veranderlijk met de vorm van de druppel.

Berichten: 866

Re: Regen

shimmy Ik ben akkoord hoor dat de waterdruppels pas uit de wolk zullen vallen als ze groot genoeg zijn, en dat ze daarna weinig kans hebben om nog te groeien. Alleen wou ik zeggen dat de valsnelheid, zeker in het begin, zal toenemen totdat de luchtweerstand verdere versnelling onmogelijk maakt. het totale valtraject verloopt dus niet aan eenparige snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Regen

Ok, zijn we het daar over eens. Ik wil daar aan toe voegen dat ik vermoed dat de druppel zijn eind snelheid al snel zal benaderen waarna deze langzaam terug loopt door toenemende lucht dichtheid.

De snelheden die ik eerder noemde zijn afkomstig uit een grafiekje dat uit gaat van een gemiddelde eindsnelheid onder standaard atmosfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Regen

Ik wil daar aan toe voegen dat ik vermoed dat de druppel zijn eind snelheid al snel zal benaderen waarna deze langzaam terug loopt door toenemende lucht dichtheid.
Aan wat voor waarde kun je denken waarmee de snelheid terugneemt? Is het veel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Regen

Het lijkt me dat je dat zelf wel kunt opzoeken. Op dit moment valt er in A'dam lichte regen uit een wolkenbasis van 800ft. Dat scheelt in luchtdichtheid 0.03 kg/m^3 met zee niveau.

Reageer