Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Moderators: Michel Uphoff, jkien


Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

@Hildebrand:
“I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use.”

-Galileo Galilei

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Hoe zullen we ooit kunnen ontdekken of er ook echt leven is op de planeet? Hij kan niet waargenomen worden met de telescoop van tegenwoordig, en al zou dat kunnen dan kun je natuurlijk nogsteeds niet zien of er ook daadwerkelijk leven bevind.

Maar ik snap niet echt waarom we toch elke keer naar aards leven zoeken. Een planeet met een temperatuur van 0 tot 40 graden celsius en water is mooi als je naar een planeet zoekt die erg op de aarde lijkt met aardse levensvormen , maar dat zegt weinig over levensvormen die misschien anders opgebouwd zijn.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Temperatuur is niet het enigste, de druk moet ook 'gelijkwaardig' zijn, bij een te hoge of een te lage druk zal ijs meteen in gas verdampen.

Maar dat maakt het niet minder spannend.

De ontdekking van exoplaneten (planeten buiten ons zonnestelsel) is ook iets van de laatste 5, 10 jaar. En 10 jaar geleden was het alleen mogelijk om Jupiter achtige planeten te zien.

Met een goedgemikte spectroscoop zou je mischien in de atmosfeer kunnen kijken, maar veel is giswerk.

We hebben pas de laatste 20 jaar alle manen rond Jupiter kunnen tellen. Heck, ik heb nod een oud natuurkundeboek waar pluto niet in staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ook lijkt het me theoretisch mogelijk om dmv licht boodschappen naar die planeet te sturen. Die zouden er dan nog wel 20 jaar over doen, maar stel je voor dat er een antwoord komt... Lijkt me de droom van iedere wetenschapper, toch? Voor biologen, natuurkundigen, filosofen etc. lijkt het me allemaal machtig om te horen dat er leven is buiten het leven op aarde.
Spoiler: [+]
jaja, wishful thinking, ik stop al.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Dit doen we al sinds jaar en dag door onze radiogolven.

Ze zouden op dit moment, als er intelligentie is, al informatie kunnen hebben teruggestuurd.

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

@Hildebrand: "I do not feel obliged to believe that the same God who has endowed us with sense, reason, and intellect has intended us to forgo their use." -Galileo Galilei
Ik ben het helemaal met Galilei eens. Ik begrijp dus ook niet waarom je met dit citaat komt.

Ik wilde alleen maar aangeven dat er heel wat mensen zijn die een dergelijke ontdekking zouden gebruiken om zich te kunnen ontdoen van religie (bstard is zo vriendelijk geweest hier een proeve van te geven). In feite is er dan geen sprake van een puur wetenschappelijke instelling maar van een afrekening met gebruikmaking van.

Om zekerheid te krijgen of er op een planeet buiten ons zonnestelsel leven bestaat is een zodanige investering vereist dat dit mijns inziens nooit van de grond kan komen. Telescopen in de ruimte kunnen hooguit een indicatie geven, en hoewel dit voor wetenschappers voldoende kan zijn te stellen dat er leven is gevonden, blijft dit in essentie natuurlijk een aanname. Zeg nooit nooit, dat weet ik ook wel, maar heus, zekerheid krijgen is waarschijnlijk onmogelijk.

Als men er een onbemand ruimteschip naartoe stuurt, zal deze gedurende honderden jaren alles zelf moeten kunnen regelen. Daar eenmaal aangekomen zal het zelfstandig op onderzoek uit moeten gaan. Indien er leven wordt gevonden, zal dit aan de aarde moeten worden doorgegeven. De vraag is dan of er op de aarde mensen zullen zijn die na drie- of vierhonderd jaar nog geinteresseerd zijn, of nog in staat zijn de gegevens te verwerken. Dit alles is louter speculatief, maar het geeft wel aan hoe enorm moeilijk het is op dit gebied klaarheid te krijgen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Is het echt zo belangrijk voor je dat er leven op andere planeten wordt ontdekt? Stel je voor dat het aardse leven uniek is, wat dan? Beetje eng misschien? :(
Dat zou betekenen dat we niet alleen zijn, en dan zouden veel mensen op een andere manier naar het aardse leven gaan kijken.

Overigens wel heel leuk nieuws! Ik hoorde het vandaag tijdens levensbeschouwing, en ik vond het wel erg speciaal. :(

Nog tien jaar wachten, dan is er hopelijk meer bekend;)

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Om zekerheid te krijgen of er op een planeet buiten ons zonnestelsel leven bestaat is een zodanige investering vereist dat dit mijns inziens nooit van de grond kan komen. Telescopen in de ruimte kunnen hooguit een indicatie geven, en hoewel dit voor wetenschappers voldoende kan zijn te stellen dat er leven is gevonden, blijft dit in essentie natuurlijk een aanname. Zeg nooit nooit, dat weet ik ook wel, maar heus, zekerheid krijgen is waarschijnlijk onmogelijk.


Ik denk dat je te weinig vertrouwen hebt in wat je met telescopen kan doen. :( Om nog maar weer even terug te komen op Galilei; je kan zijn observaties van de maantjes van Jupiter natuurlijk ook afdoen als nonsens, maar echt veel verder kom je daar niet mee...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Gewoon een observatie... is het niet heel vreemd dat aan de ene kant veel mensen heel graag aliens willen ontdekken en leren kennen. Maar de "aliens" die in de bijbel beschreven worden wil men niet accepteren. Wat als de enige aliens die daadwerkelijk te vinden zijn al in de bijbel beschreven worden? Stel dat ze ons daadwerkelijk gemaakt hebben?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Gewoon een observatie... is het niet heel vreemd dat aan de ene kant veel mensen heel graag aliens willen ontdekken en leren kennen. Maar de "aliens" die in de bijbel beschreven worden wil men niet accepteren. Wat als de enige aliens die daadwerkelijk te vinden zijn al in de bijbel beschreven worden? Stel dat ze ons daadwerkelijk gemaakt hebben?


Vind ik niets vreemds aan, als die aliens onze oude goden zijn zou ik dat ook wel willen weten en ze zien en ontmoeten etc etc.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.546

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Zeker, al helemaal als zei inderdaad onze planeet gemaakt zouden hebben. Ik wil wel van ze leren, en een hoop met mij :( Anyway, Hildebrand, men is al láng bezig met een telescoop die dat gaat doen. Ik kan me alleen de naam van de missie niet meer herinneren. Wat je bedoeld met "dan is het een aanname" is me ook een raadsel, het is gewoon waargenomen data hoor die je met een telescoop ontvangt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Zeker, al helemaal als zei inderdaad onze planeet gemaakt zouden hebben. Ik wil wel van ze leren, en een hoop met mij.
:(
Anyway, Hildebrand, men is al láng bezig met een telescoop die dat gaat doen. Ik kan me alleen de naam van de missie niet meer herinneren.
Zoek maar op google. Iets met 'Darwin' geloof ik. :(
Wat je bedoeld met "dan is het een aanname" is me ook een raadsel, het is gewoon waargenomen data hoor die je met een telescoop ontvangt.
Gegevens van een ruimtetelescoop die naar leven zoekt zullen 'multi-interpretabel' zijn, of anders gezegd: voor meerdere uitleg vatbaar. Directe waarneming van leven is met zulke apparatuur onmogelijk, en dus blijft elk 'bewijs' discutabel. Om zekerheid te krijgen zul je er naar toe moeten gaan. De kans dat dit gebeurt is zeer klein.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 4.546

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Gegevens van een ruimtetelescoop die naar leven zoekt zullen 'multi-interpretabel' zijn, of anders gezegd: voor meerdere uitleg vatbaar. Directe waarneming van leven is met zulke apparatuur onmogelijk, en dus blijft elk 'bewijs' discutabel. Om zekerheid te krijgen zul je er naar toe moeten gaan. De kans dat dit gebeurt is zeer klein.
Multi-interpetabel? Kun je daarvan een voorbeeld geven? Ik bedoel, als je een bepaald infra-rood spectrum terug krijgt wat overeenkomt met plantengroei, dan weet je dat er iets zit. Het probleem is wel, dat we niet weten wat wel en niet leven is. Wie weet wat er op die planeet zit wat we misschien verre van herkennen als leven, idem voor zei tegenover ons.
Zoek maar op google. Iets met 'Darwin' geloof ik.
Zou best kunnen, ik ben benieuwd.
:(
En wat wil je daarmee zeggen :(
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Wat betreft de aannemelijkheid dat er buitenaards leven bestaat, denk ik dat men moet afleren al te grote verwachtingen te hebben. Ten eerste omdat het mogelijk helemaal niet bestaat: het Darwinisme meerdere malen onder verschillende omstandigheden herhaalt? Ten tweede, omdat - indien het zou bestaan, en hoe kom je daar achter als je onderzoeksgebied zich op tientallen lichtjaren afstand bevindt, wij daar waarschijnlijk nooit in direct contact mee zullen komen en uitsluitsel derhalve onmogelijk is.
waarom is dat niet mogelijk? Het Darwinisme is toch juist op natuurlijke selectie gebaseerd- en selectie betekent altijd in bepaalde mate vooruitgang. Komen we wel weer bij het punt hoe het leven dan is ontstaan, maar als we even uitgaan van die allereerste 'per ongeluk' ontstane prokaryoot.. Waarom zou dat niet net zo goed op een andere planeet kunnen gebeuren? Het heelal is zo enorm groot, en bestaat al zo enorm lang.. Het zou eerder bijzonder zijn als er nergens anders leven is. En als je eenmaal die eerste levensvorm hebt, is het hek van de spreekwoordelijke dam.. :(

Ik beschuldig je er trouwens niet van dat je beweert dat het pertinent niet mogelijk is ofzo, voordat we elkaar verkeerd begrijpen.. :( Maar ik vraag me af waarom je denkt dat Darwinisme zich niet meerdere keren kan herhalen? Of bedoel je de preciese ontwikkeling van vis/reptiel/zoogdier etc.?

(en dan even heel wat anders- Hildebrand is een naam die je niet zo vaak tegenkomt, heb je toevalllig een zus de Elise heet?)

Reageer