Groef van 7,5 centimeter in hitteschild endeavour

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Groef van 7,5 centimeter in hitteschild endeavour

Nee je hebt het tweede bericht verkeerd begrepen (of het is gewoon onduidelijk :D ). Johnson Space Center in Houston heeft helemaal geen landingsbaan waar de shuttle kan landen. Er zijn 3 hoofdplekken in de VS waar de shuttle kan landen: Kennedy Space Center op Cape Canaveral in Florida, White Sands Space Harbor in New Mexico en Edwards Air Force Base in Californië. Het zijn niet de landingsplekken die bedreigd worden door de orkaan, het is het vluchtleidingscentrum (Mission Control) wat dus in Houston zit. Als er een orkaan daar over heen komt zal dat centrum waarschijnlijk dicht moeten, terwijl er wel een vluchtleiding nodig is om te landen. Om te voorkomen dus dat ze dan de vluchtleiding over moeten zetten naar een andere plek (waarschijnlijk Kennedy Space Center) willen ze de shuttle eerder laten landen voordat het vluchtleidingscentrum dicht gaat.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Groef van 7,5 centimeter in hitteschild endeavour

Nee je hebt het tweede bericht verkeerd begrepen (of het is gewoon onduidelijk :D ). Johnson Space Center in Houston heeft helemaal geen landingsbaan waar de shuttle kan landen. Er zijn 3 hoofdplekken in de VS waar de shuttle kan landen: Kennedy Space Center op Cape Canaveral in Florida, White Sands Space Harbor in New Mexico en Edwards Air Force Base in Californië. Het zijn niet de landingsplekken die bedreigd worden door de orkaan, het is het vluchtleidingscentrum (Mission Control) wat dus in Houston zit. Als er een orkaan daar over heen komt zal dat centrum waarschijnlijk dicht moeten, terwijl er wel een vluchtleiding nodig is om te landen. Om te voorkomen dus dat ze dan de vluchtleiding over moeten zetten naar een andere plek (waarschijnlijk Kennedy Space Center) willen ze de shuttle eerder laten landen voordat het vluchtleidingscentrum dicht gaat.
Nu begrijp ik het, bedankt voor de uitleg.

Ik dacht dat het vluchtleidingscentrum en de landingsplaats samenhoorden maar blijkbaar zijn deze op een verschillende locatie.

Met deze achtergrondinformatie begrijp ik beide artikels :D .

Berichten: 8.614

Re: Groef van 7,5 centimeter in hitteschild endeavour

Het Amerikaanse ruimteveer Endeavour is dinsdag na een geslaagde assemblagemissie naar het Internationaal Ruimtestation ISS en ondanks een beschadigd hitteschild veilig geland op het Kennedy Space Center in Florida, zo was rechtstreeks op NASA TV te bekijken.

Lees meer ... Knack

Lees meer ... NRC Handelsblad

Lees meer ... space.cweb.nl
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Groef van 7,5 centimeter in hitteschild endeavour

Het is misschien een eetje laat maar ik heb nog enkele mooie foto's tegengekomen van de laatste space shuttle vlucht, op de laatste afbeelding kan je mooie de orkaan vannuit de ruimte bekijken.

afbeeldingen !!

Reageer