Scheldebron

Moderator: Rhiannon

Berichten: 8.614

Re: Scheldebron

Ik wil - als de brief naar ESPA niets oplevert - wel eens gaan rondhoren. Deze topic interesseert me namelijk wel, en zoals Fred F. zei, zijn miraculeuze reddingen door dolfijnen een vaak terugkerend thema in de (Griekse) mythologie en de kunst.

De stad Antwerpen is te contacteren via dit formulier, de infolijn (tel. 03 22 11 333) of één van de volgende e-mailadressen:

info[at]stad[punt]antwerpen[punt]be (dit is wellicht het interessantste)

college[at]stad[punt]antwerpen[punt]be

(Ik heb de e-mailadressen onvindbaar gemaakt voor spambots.)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Scheldebron

Nog eens wat rondneuzend vond ik nog een fotoserie uit 2005, waarop een afbeelding van de plaquette bij dat standbeeldje. (Die plaquette was er tijdens mijn bezoek in juli 2008 niet meer, het betonnen sokkeltje eronder, leeg, nog wel)

http://users.telenet.be/nike.dierycx/gouy_escaut2005.htm

[attachment=2351:plaquett...eldebron.jpg]

Beeldje zélf dus eigendom van de stad Antwerpen, leid ik af.
Bijlagen
plaquette_scheldebron.jpg
plaquette_scheldebron.jpg (15.55 KiB) 199 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.780

Re: Scheldebron

Een rivier wordt doorgaans (van oudheid tot barok) gesymboliseerd door een liggende man/riviergod tussen wat riet en met een waterkruik of een vis, meestal dolfijn. In dit geval gaat het om de bron van rivier, dus is de man/riviergod nog een baby.

That's all, lijkt mij.

Edit: Afbeeldingen googeln op rivergod (river god) levert aardig wat materiaal op, geloof ik.

Edit2: Het beeldje oogt trouwens erg 17de-eeuws (Duquesnoy o.i.d.) dus zal wel een replica van iets zijn (wellicht uit Antwerpen zelf?).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Reageer