Diesel op koolzaadolie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Re: Diesel op koolzaadolie

nog even een vraagje:

hoe staat het met de accijnsvrijstelling. is al bekend hoe lang deze gehandhaafd blijft. volgens mij was het alleen nog maar officieel voor volgend jaar. dit geeft bedrijven toch niet genoeg zekerheid om te inversteren en eraan te beginnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Diesel op koolzaadolie

Bartjehag, rijden op pure plantaardige olie kan, maar vergt wat aanpassingen aan je motor. Voordat we hiermee verder gaan, lees de rest van dit topic eens door. Dan zijn de meeste van je technische vragen wel beantwoord denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Diesel op koolzaadolie

mijn vraag is niet of je op ppo kunt rijden, maar wat het verschil is tussen de volgende stadia:

- ppo (pure koolzaad of palmolie)

- bewerkte ppo

- biodiesel (mening ppo minerale diesel)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Diesel op koolzaadolie

maar wat het verschil is tussen de volgende stadia
:

verschil in welk opzicht dan??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Diesel op koolzaadolie

bartjehag schreef:mijn vraag is niet of je op ppo kunt rijden, maar wat het verschil is tussen de volgende stadia:

- ppo (pure koolzaad of palmolie)

- bewerkte ppo

- biodiesel (mening ppo minerale diesel)
ppo is niets anders dan slaolie of zonnebloemolie wat je in de supermarkt kan krijgen. Dit is visceuzer dan diesel en vergt aanpassingen aan de motor.

biodiesel is een geheel ander produkt. Het is geen menging, maar ppo die chemisch bewerkt is waardoor deze net zo vloeibaar is als diesel. Deze kun je dus direct in je diesel motor gooien, al is hij aggresiever en zou rubberen brandstofleidingen kunnen aantasten. Benzinebestendige leidingen kunnen die oplossen.

ca 25% ppo bij 75% diesel mengen kan in praktisch elke motor omdat dit mengsel bijna net zo visceus is als puur diesel. Ook is deze niet agresiever.

Voor uitgebreide info over rijden op ppo is veel informatie te vinden op www.ppo.nu

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Dat was ik hierboven. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: Diesel op koolzaadolie

die 25% is dan die bewerkte ppo neem ik aan?

Re: Diesel op koolzaadolie

die 25% is dan die bewerkte ppo neem ik aan?
Ik weet niet precies wat je met bewerkte ppo bedoeld, maar ik mijn voorbeeld betreft het gewoon 25% slaolie uit de supermarkt.

Als je ppo veresterd krijg je biodiesel zoals dat in Duitsland de pomp verkocht wordt (naast echte ppo). Wat in Nederland per 1 januari als biodiesel verkocht gaat worden is echter gewoon diesel met 2% biologische produkten erin. Een erg foute benaming naar mijn smaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Sorry, weer vergeten in te loggen. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: Diesel op koolzaadolie

veresterde ppo waarschijnlijk

Re: Diesel op koolzaadolie

veresterde ppo waarschijnlijk
Dit wordt dus in Duitsland aan de pomp verkocht, in Nederland is het (voorlopig) niet verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Ik maar er wel een potje van he. Gast ben ik dus weer. :roll:
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: Diesel op koolzaadolie

Als ik het goed begrijp is Biodiesel dus NIET hetzelfde als een mengsel van PPO en diesel? Volgens mij bestaan daar ontzettend veel misverstanden over. Echte biodiesel wordt volgend jaar dus nog steeds alleen in Duitsland verkocht?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Als ik het goed begrijp is Biodiesel dus NIET hetzelfde als een mengsel van PPO en diesel? Volgens mij bestaan daar ontzettend veel misverstanden over. Echte biodiesel wordt volgend jaar dus nog steeds alleen in Duitsland verkocht?
Inderdaad, alhoewel het misschien ook in Belgie verkijgbaar wordt. Daar worden regels ook sterk veranderd, maar ik weet het fijne er niet van. In Nederland verandert er praktisch niets, alleen de mogelijkheid om 2% biobrandstoffen accijnsvrij bij minerale brandstoffen te mengen.

Onderstaand citaat is van een man die in Nederland en Belgie een netwerk van ombouwbedrijven en tankstations wil opstarten. Hij heeft vele connecties in het Haagse wereldje. Volgens hem is het wel duidelijk dat Nederland eigenlijk door Shell geregeerd op dit gebied:
Ruud S op PPO-forum schreef:Shell en de andere benzine maatschappijen voelden niets voor bijmenging. Na wat onderhandelingen en massages zijn ze toch akkoord gegaan.  

Onder voorwaarde dat PPO in Nederland verdwijnt en een geringe bijbetaling van 100 miljoen euro gedaan werd.
Ongelooflijk maar waar!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: Diesel op koolzaadolie

"Daar worden regels ook sterk veranderd, maar ik weet het fijne er niet van. In Nederland verandert er praktisch niets, alleen de mogelijkheid om 2% biobrandstoffen accijnsvrij bij minerale brandstoffen te mengen. "

Laatste check, hier bedoel je met die 2% biobrandstoffen dus gewoon 2%PPO?

Wat raar dan, dat er door veel partijen wordt gesproken over dat biodiesel volgend jaar zijn intrede gaat maken op de Nederlandse markt.

Reageer