Bbcode chemie formule generator

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bbcode chemie formule generator

Choba schreef:als ie dat met sub moest doen dan ziet het er zo onduidelijk uit (valt met deze nog wel beetje mee, maar met grotere formules en ladingen is dat best onoverzichtelijk):

Code: Selecteer alles

2H[sub]2[/sub] + O[sub]2[/sub] -> 2H[sub]2[/sub]O
Heb je eigenlijk het gebruik van de Rich Text Editor al gezien?


Als ik jouw CODE formule kopieer en in mijn invoervenster plak en dan nog eens de formule gewoon intyp ziet dit er zo uit:

ChemFormule001.png
ChemFormule001.png (12.05 KiB) 646 keer bekeken

Als ik hetzelfde doe met de Standaard Editor:
ChemFormule002.png
ChemFormule002.png (11.64 KiB) 643 keer bekeken

Omschakelen van de editor gebeurt hier:

ChemFormule003.png
ChemFormule003.png (5.39 KiB) 643 keer bekeken

En hier zit de sub/sup

ChemFormule004.png
ChemFormule004.png (9.47 KiB) 643 keer bekeken
 


Misschien doet dit niet ter zake maar je hoeft die tags niet te typen (gewoon sub en sup tags aanklikken) en het blijft overzichtelijk.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Bbcode chemie formule generator

Misschien doet dit niet ter zake maar je hoeft die tags niet te typen (gewoon sub en sup tags aanklikken) en het blijft overzichtelijk.
Dat is waar, maar een index laag zetten betekent index typen, selecteren, Aa knopje klikken en subscript kiezen. Dat zijn vier schermhandelingen per subje, en dat selecteren gaat bij mij zelden feilloos. Het komt nogal eens voor dat ik of te weinig of te veel selecteer (niet omdat ik zo bibberig ben, maar omdat een selectie automatisch vaak doorschiet naar de hele string (woord) zodra ik enkele karakters probeer te selecteren. Waar dat precies aan ligt weet ik niet. Dan moet ik eerst nog een spatie invoegen, dan pas selecteren etc, en naderhand die spatie weer verwijderen. Dat worden dan heel veel handelingen (gemiddeld meer dan 4 per subje in ieder geval) om de boel fatsoenlijk te krijgen. En dat is dan ook de voornaamste reden dat dat op het forum (te) weinig wordt gedaan denk ik. Type een hele regel, selecteer die regel, klik een formuletag en klaar zouden maar twee handelingen voor een hele regel zijn. Dat schiet beter op.


Verder, we zijn mens, en dus geldt: hoe makkelijker hoe liever.. :eusa_whistle: ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Heb je eigenlijk het gebruik van de Rich Text Editor al gezien?

Die had ik nog niet gezien. Werkt wel beter dan met gewoon die dingen in de weg.


Toch denk ik dat een -tag sneller is, minder handelingen. Wat uiteindelijk ook nog zou kunnen, maar das best veel werk, is dat de chem<sup>-</sup>tag, in het geval er een <fa_right/> (pijl) in de chemische formule zit, automatisch de aantallen berekend. Dus naast de normale [chem] ook de optie om zoiets te doen: [chem=auto]H<sub>2</sub> + O<sub>2</sub> <fa_right/> H<sub>2</sub>O


en dan komt er dit uit:


2H2 + O2 -> 2H2O


of wat ook zou kunnen (nog meer luxe), is de massa automatisch laten berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Hey Ger, gaat Cycloon de PHP versie maken of doe ik dat?


(Ik heb wel minder ervaring met PHP dan met Javascript)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Bbcode chemie formule generator

Mijn idee was dat jij dat ging doen, maar toen kwam Cycloon ineens om de hoek zetten hiermee. :eusa_whistle:

Ik denk dat Cycloon al een heel eind is, dus wellicht dat jullie per PB het een en ander kunnen uitwisselen om de puntjes op de "i" te zetten, daarmee zowel de "WSF-versie" als jouw versie verbeteren?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Bbcode chemie formule generator

Wel, de huidige code die ik geschreven heb doet wat ze moet doen. Alleen is men er blijkbaar nog uit hoe het ladingsprobleem best aangepakt kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

Alleen is men er blijkbaar nog uit hoe het ladingsprobleem best aangepakt kan worden.
Wie is hier de baas? :eusa_whistle:


Of gaat zoiets democratisch hier?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Bbcode chemie formule generator

Choba schreef:Wie is hier de baas? :eusa_whistle:


Of gaat zoiets democratisch hier?
Miels, en die besluit na uitgebreide deliberatie met de rest van het team. In dit geval vooral de technici, met stapels andere zaken op het verlanglijstje ](*,) . Allemaal vrijwilligers, dus een en ander neemt gewoonlijk wat tijd......

Verzinnen is 1, implementeren weer wat anders
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Inderdaad. Technische werk loopt altijd wat trager aangezien het wel wat werk heeft voordat iets effectief geïmplementeerd is. Ik denk dat je best met Cycloon het en en ander op een rijtje zet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Bump:


Inderdaad. Technische werk loopt altijd wat trager aangezien het wel wat werk heeft voordat iets effectief geïmplementeerd is. Ik denk dat je best met Cycloon het en en ander op een rijtje zet.


Tevens moet er nog een code afgesproken worden om de sub en supscripts op te lossen.

(Zei het probleem met sub en supscript na elkaar)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Bbcode chemie formule generator

jhnbk schreef:Bump:


Tevens moet er nog een code afgesproken worden om de sub en supscripts op te lossen.

(Zei het probleem met sub en supscript na elkaar)

Sorry, welk probleem is dat?


Bedoel je dit:


NH4+ waar de 4 laag moet en de + hoog?


Met de curly methode is dat wel op te lossen: NH4{+}


NH4+

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

De vraag is welke notatie het beste zou zijn voor handig gebruik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Bbcode chemie formule generator

Als het daarover gaat lijkt SO4^2- zo zot nog niet
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Bbcode chemie formule generator

Dus is alles wat na de ^ komt tot het eerste karakter dat geen cijfer, + of - is in het supscript?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Bbcode chemie formule generator

Ja. Alle getallen direct ná een letter subscript, alle getallen direct na een spatie en voor een letter gewoon, alle karakters tussen ^ en plus of min in superscript. Dat dekt het dacht ik toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer