De micro cosmos

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De micro cosmos

Je hebt nog geen antwoord gegeven op wat er zo uniek is aan je opstelling zodat je de eerste zou zijn die dit fenomeen kan beschouwen. En waarom de klassieke optica geen afdoende verklaring biedt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Ook met een laser licht kwam het zelfde beeld naar voor.

HAnumanDAs
Bijlagen
P1040568.JPG
P1040568.JPG (88.54 KiB) 617 keer bekeken
P1040577.JPG
P1040577.JPG (87.4 KiB) 614 keer bekeken
P1040581.JPG
P1040581.JPG (99.93 KiB) 615 keer bekeken
P1040583.JPG
P1040583.JPG (87.17 KiB) 617 keer bekeken
P1040587.JPG
P1040587.JPG (86.63 KiB) 615 keer bekeken
P1040641.JPG
P1040641.JPG (92.76 KiB) 617 keer bekeken
P1040975.JPG
P1040975.JPG (139.47 KiB) 617 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De micro cosmos

Zolang u het vergroot glas niet op de aangegeven methode kunt manouvreren en de lichtval dus niet weet te reflecteren is het niet verstandig iets te zeggen. ( met alle respect Math) Want zo is die fenomenale (wereld) te aanschouwen.
Ik zeg toch ook helemaal niets?? Jij bent hier de enige die dingen beweert. Wij vragen alleen maar hoe je daar bij komt.

Nogmaals: ik heb nooit gezegd dat datgene wat jij beweert niet waar is! Ik vraag alleen maar of jij je beweringen hard kunt maken. Dat is toch niet onredelijk?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Oh als ik die antwoorden had, had ik ze direct geschonken, maar dit is ook voor mij nieuw.

Ik ben me alleen gaan beseffen na twee maanden, dat deze manier er voor zorgt, dat het licht niet door de loep gaat, maar er letterlijk terug in wordt gekaatst en daar begint alles.

Het punt, dat het licht uiteindelijk bereikt wordt vele malen vergroot, omdat het zich in de loep lijkt te bevinden, maar op die schaal bevindt het zich er praktisch buiten...

HanumanDas

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Weet ik, en vindt het alleenmaar fantastisch, want ik besef me te meer dat we hier in Nederland iets hebben ontdekt met een loep ;)

Kent u iemand, die een beschrijving geeft of kan geven over wat een loep uiteindelijk vergroot als ie de licht val, dat op z'n oppervlak valt, zodra men de loep in een horizontale positie zou houden ?

De interne structuur van een loep onthult een zandlopers vorm.( ik heb er een foto van)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De micro cosmos

Weet ik, en vindt het alleenmaar fantastisch, want ik besef me te meer dat we hier in Nederland iets hebben ontdekt met een loep ;)
Ik zou nog maar even voorzichtig zijn met het claimen dat je daadwerkelijk iets nieuws ontdekt hebt. Ik zou zelf echt niet weten wat het is wat we hier waarnemen, maar de kans is groot dat er allang iemand anders eerder naar gekeken heeft.

En zelfs als jij de eerste bent die dit heeft waargenomen, dan nog is het goed mogelijk dat er een doodgewone, saaie, verklaring voor bestaat.

Ik zou het geweldig voor je vinden als dit inderdaad een grote ontdekking blijkt te zijn, maar vooralsnog zie ik geen reden waarom dit revolutionair zou moeten zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Ik hoop het ook, want dat zou geweldig zijn voor ons allen.

Ik beschouw het nu nog als een snapshot van iets, dat met hogesnelheids camera misschien als iets bewegends kan worden aanshouwd.

Ik heb de eerste weken enkel met mijn eigen oog gekeken en heb daarover aantekeningen en tekeningetjes gemaakt. Vandaar ook de wijze van uitleg in mijn eerste paar posts. Wat ik heb getekend is meer dan we op de foto´s kunnen waarnemen. Het menselijk oog is gewoon fantastisch, als ik de resulutie vergelijk met de lens van de camera.

In de tekeningen is duidelijk te zien hoe dingen vervormen en of verdwijnen. Soms multipliceren de fenomeentjes zich zoals (holes) of deeltjes.

Soms na een paar uur is een klein zwart puntje ineens een waar gat geworden, waar even later allerlei kleuren )(uitschieten).

Ook heb ik gemerkt, dat met verschillende lichtsoorten en kleuren er andere vormpjes of deeltjes waarneembaar zijn....

HanumanDAs

Hier is een link voor een video op you tube.

Misschien is er meer te zien =')

http://www.youtube.com/watch?v=QmmF8Dfge1g

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De micro cosmos

Een eerste fenomeen verklaard:

Dit zijn Newton-rings
newtonrings.jpg
newtonrings.jpg (83.97 KiB) 616 keer bekeken
Ik ga eens kijken voor andere dingen als ik thuis ben volgende week, ik heb daar een uitgebreid boek over liggen, over al die fenomenen met licht en lenzen/cameras.

Mijn eerste vermoeden is dat je alles perfect kunt modelleren als een bolle spiegel. De overgang van lucht naar glas is een verdichting van van de ladingsdichtheid, waardoor je daarop reflectie hebt, op de tweede interface, van glas terug naar licht, heb je normaal gezien geen reflectie.

Alle vlekjes enzoverder die je er ziet kun je volgens mij verklaren als stofdeeltjes die vlakbij de halogeenlamp zweven. (de kleurtjes zijn waarschijnlijk newton-rings op onzuiverheden op de tweede interface). Door de bolle spiegel worden die sterk uitvergroot en vanwege de korte afstand kun je ze niet scherp waarnemen. Het resultaat is een zwarte vlek.

Een experiment zou bijvoorbeeld kunnen zijn om een ventilator te plaatsen aan je lamp (of heel zachtjes te blazen). Het gevolg zou dan moeten zijn dat bijna alle vlekjes in 1 richting gaan.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Ik denk dat u gelijk heeft over de Newton ringen, maar er is meer veel meer dan alleen die ringen.

Er zijn nu 1064 foto's met verschillende manifestaties.

Ik heb een afbeelding gevonden waarop overduidelijk een deeltje door drie verschillende gaten (vliegt) in een random route(baan).

Dat werkt niet met de eigen adem...het glas beslaat :-):-):-):-), maar een laser licht lijkt de deeltjes te hebben vervormd, maar dat wil ik nog niet bevestigen.

Om de fenomenen goed te aanschouwen heb ik een aantal loeps op elkaar gestapeld en met de lichtval gespeeld, maar nog niet echt andere elementen erbij betrokken behalve water, maar dat leverde niets speciaals op behalve, dat het oppervlak ondoorzichtbaar wordt .

HanumanDas

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Ik denk niet dat het een stofdeeltje betreft wat zich nabij de lamp bevindt.

Ik kijk namelijk in de reflectie van het licht en niet naar een spotje dat vergroot is.

Het enige watt het /spotje schenkt is een licht bundel, maar geen verdere aspecten van de lamp zelf.

Maar het zou wel de beweging kunnen verklaren

waardoor de fenomenen veranderen van positie , vorm en soms kleur.

Maar waarom dan die holes, als het een enkelvoudige ruimte zou betreffen. Een gat indiceert op z'n minst naar twee ruimten.



Een ander fenomeen is, dat waneer ik de een kant van de loep draai de deeltjes door een gat zweven. En als ik de loep omdraai beweegt het gat zich langs de deeltjes. Visa Versa dus.......

Ik denk, dat wat we zien alleenig in de loep. daartussen, en/of daarbuiten ligt.

Maar ik zie uw conclusies gaarne tegemoet.

ps tot zo ver bedankt voor uw inzicht, uiteenzetting en expertise :-)

HanumanDas

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Hier zijn nog een paar foto' s
Bijlagen
P1070116.JPG
P1070116.JPG (148.14 KiB) 617 keer bekeken
P1070030.JPG
P1070030.JPG (125.45 KiB) 617 keer bekeken
P1070574.JPG
P1070574.JPG (137.03 KiB) 615 keer bekeken
P1070566.JPG
P1070566.JPG (107.06 KiB) 615 keer bekeken

Berichten: 43

Re: De micro cosmos

Dus we mogen deze formule bij het fenomeen plaatsen, dat u hierboven beschreef ? Object met de rode circel er omheen.

HanumanDAs
Bijlagen
e4ad9a38f938fc4089bb318a1fcbbc29.png
e4ad9a38f938fc4089bb318a1fcbbc29.png (1.36 KiB) 617 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De micro cosmos

HanumanDas schreef:Dus we mogen deze formule bij het fenomeen plaatsen, dat u hierboven beschreef ? Object met de rode circel er omheen.

HanumanDAs
Inderdaad.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer