[elektriciteit] dimmer voor lampen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Hoera, nou zijn we ergens, ik zie het schema voor me, op één puntje na. Wordt de voeding hard op de C geschakeld, of zit daar ook nog een weerstand tussen?

Dan je vragen:
solarplanet schreef:1.Neemt de stroom door de lamp toe?

2.geleid de lamp elke totale lading vd c bij toenemende frequentie?

Vooronderstelling:

Dan wordt de stroom door de lamp steeds hoger rechtevenredig naar dat de frequentie toeneemt.
1. Ik zou niet weten waarom.

2. denk het niet

Vooronderstelling: waarom zou dat zo zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

solarplanet schreef:Sorry geen plaatje,maar de c. en de lamp staan paralel.Eerst wordt de c. geladen dmv gelijkstroom dan wordt de c ontladen over de lamp.

De schakeling maakt niet uit en is maar hypothetisch,laten we zeggen een halfgeleider schakeling waarbij de schakelaar tussen de voedingsbron en de c.dicht is om de c. te laden,terwijl de schakelaar tussen de c. en de lamp open staat.

Als de c. zich ontlaad over de lamp dan staat de schakelaar tussen de bron en de c. open en is de schakelaar tussen de c. en de lamp dicht.enzv.

Wordt de schakelfrequentie verhoogd,dus het laden vd c. en het ontladen vd c. over de lamp,dan wordt de vraag:

1.Neemt de stroom door de lamp toe?

2.geleid de lamp elke totale lading vd c bij toenemende frequentie?

Vooronderstelling:

Dan wordt de stroom door de lamp steeds hoger rechtevenredig naar dat de frequentie toeneemt.
Hier moeten we even heel diep over nadenken, omdat je in principe de condensator oplaadt met de accu en weer ontlaadt via de lamp.

Dit is een andere situatie dan dat men de C met Lamp met een pulserende spanning bedrijft.

In deze situatie denk ik dat de stroom zelfs afneemt!

Bij hogere frequenties zal de condensator zich niet volledig opladen (let op, dit hangt van de grootte van de C af), en zal je dus ook niet de volledige ontlaadstroom hebben!!

In de situatie die jij schetst gaat ook de door mij eerder gegeven formule niet op!!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Volgens mij is er geen algemeen antwoord op deze vraag, maar moet je hem voorwaardelijk gaan stellen.

voorwaarden:

Uk: spanningsbron heeft kleine interne weerstand

Ug: spanningsbron heeft grote interne weerstand

Ck: condensator heeft kleine capaciteit

Cg: condensator heeft grote capaciteit

Lk: lamp heeft kleine weerstand

Lg: lamp heeft grote weerstand

Tk: kleine schakelperiode (hoge frequentie)

Tg: grote schakelperiode (lage frequentie.

en dan ga je de volgende situaties beschouwen:

Uk-Ck-Lk-Tk

Uk-Ck-Lk-Tg

Uk-Ck-Lg-Tk

Uk-Ck-Lg-Tg

etc.....

Ben je wel even bezig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

....Ben je wel even bezig.
Een snellere methode is dan ook als solarplanet vertelt wat hij nou eigenlijk wil bereiken. Dit draadje sleept nu al 4 pagina's aan, en het hoge woord is er nog steeds niet uit.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Beste jan vd velde ea,

Jammer dat de discussie is afgebroken omdat ik nog geen plaatje heb weten te plaatsen,maar als ik het goed begrepen heb neemt de stroom dus toe wanneer de lamp en c in serie staan en de wisselfrequentie toeneemt omdat de vervangsweerstand lager is geworden en dat geld zowel als er twee weerstanden als een c en een weerstand gebruikt worden.

verder antwoord op vraag: uk enzv:

Nee de capaciteit vd c. is bij de zelfde spanning even groot als de stroom door de weerstand.Echter worden zij in serie geschakeld waardoor er een deel spanning over komt te staan.

Maar,goed dan geleid de lading die ook de condensator opneemt door de lamp en als de frequentie toeneemt zou de stroom door de lamp gelijk blijven en over de c. toenemen.

Hoe kan dan de stroom ook door de lamp gaan toenemen?Dat kan toch niets met de vervangings weerstand te maken hebben?

Beste klazon,

Nee er is geen weerstand voor de c geschakeld.

Verder eigenlijk had ik 2 opties om aante tonen dat de stroom door de weertsand toe moet nemen,nl :

1.Om een condensator met toenemende frequenties over de lamp te gaan ontladen.

2.Door over een lamp in serie met een condensator de frequentie te verhogen.

Want ik begrijp niet dat met een toenemende frequentie de stroom over de c groter wordt en bij een weerstand / lamp gelijk blijft terwijl de schakelsnelheid of frequentie snelheid nog ver boven de lichtsnelheid is.

Want:

Als de stroom met de lichtsnelheid reageert dan zou de weerstand op de frequentie ontlading van de c moeten reageren met een verhoogde stroom doorlaat.

Wat mij doet vermoeden dat een weerstand energetisch anders reageert dan een condensator als dat zo is dat de stroom gelijk blijft bij een sneller ontalding over del amp.
Vooronderstelling: waarom zou dat zo zijn?
Omdat jan al aangaf dat met de vervangsweerstand de lamp feller ging branden,en volgens mij omdat de c. de stroom door de lamp zal persen.
Stop de overbevolking

Berichten: 3

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Enkele opmerkingen aan solarplanet:

Je berichtjes zijn op zijn minst gezegd vaak onsamenhangend en onduidelijk, je vergelijkt lichtsnelheid (m/s) met frequentie (1/s), dit is zoals men zegt, appelen met peren vergelijken en heeft dus geen enkele zin. Verder praat je over stroom over en weerstand, over een weerstand kan een spanning staan, een stroom vloeit door een weerstand (staande en lopende variabelen). Ik heb ook de indruk dat je theorie en praktijk verwart, een lamp is verre van een ideale weerstand, zeer temperatuurs-afhankelijk, meet de weerstand van een lamp eens met een ohmmeter, en vergelijk deze waarde eens met de waarde die je bekomt met de spanning over de lamp en de stroom er doorheen (R=U/I).

Voorts zie ik een mogelijke verwijzing naar spanningsverdubbelaars op basis van condensatoren en weerstanden, maar ook hier denk ik dat je de theorie niet voldoende onder de knie hebt.

Ik moet me dan ook aansluiten bij de berichtjes waar men je aanraadt enkele goede boeken na te lezen over dit onderwerp of cursus te volgen.

Ik merk uiteraard wel een gezode interesse, wat altijd goed is als je iets wil leren.

Tot slot nog dit, elektronicacomponenten gedragen zich heel anders op hogere frequenties, zodat ook parasitaire capaciteiten en dergelijke (gevoelig) gaan meespelen. De vereenvoudigde formules dienen hier dan ook uitgebreid te worden.

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

hallo yvr,

Jammer dat ik een verward beeld schep het is ook niet eenvoudig te vragen wat ik bedoel.In ieder geval bedankt voor jullie aandacht.

Ik ken zeker wel de basis begrippen,alleen als ik ze betrek op moeilijker onderwerpen zoals de lichtconstante ontstaat de verwarring.

Ik wil zeggen dat de reactie snelheid vd elektronen liggend bij de lichtsnelheid bij mij vragen opriepen over frequentie ,schakelsnelheid en laadsnelheid vd condensator.

Nu blijkt dus verder ook dat de elektronen zelf een veel lagere stromingssnelheid hebben wat de begrippen bemoeilijkt.

Mijn fundamentele vraag is:

Een vraag achter een vraag die je moet snappen?

1)Waarom de stroom door een ohmse weerstand gelijk blijft als de frequentie toeneemt.(begrijp ik)

2.De stroom over een condensator toeneemd bij verhoogde frquentie.(begrijp ik)

3.DE stroom door de weerstand toeneemd als de c. en de R. in serie staan bij toenemende Hz.(spekulatieve vraag)

Want ik heb nl het idee,dat als je een gelijkstroom door een ohmse weerstand laat stromen,en je dezelfde weerstand gebruikt (bij gelijke spanning)om er een condensator van gelijke capaciteit met steeds snellere frequenties over te ontladen de ontlaadstroom vd c. door de R. hoger zal worden dan de gelijkstroom door de R.
Stop de overbevolking

Berichten: 3

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

solarplanet schreef:3.DE stroom door de weerstand toeneemd als de c. en de R. in serie staan bij toenemende Hz.(spekulatieve vraag)

Want ik heb nl het idee,dat als je een gelijkstroom door een ohmse weerstand laat stromen,en je dezelfde weerstand gebruikt (bij gelijke spanning)om er een condensator van gelijke capaciteit met steeds snellere frequenties over te ontladen de ontlaadstroom vd c. door de R. hoger zal worden dan de gelijkstroom door de R.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

@Yvr: bedankt voor je bijdrages, maar vergeet in het vervolg niet het vinkje voor "schakel BBcode uit" weg te halen :?: . Rest mij nog je van harte welkom te heten.

en dan nu weer ontopic! :)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

Sorry, kreeg figuurtje er inderdaad niet bij...

veronderstel U eenvoudig een gelijkspanning, dan zal C onmiddelijk opladen tot U (zuiver theoretisch, ideale componenten, fysisch onmogelijk).

vervolgens U uitschakelen, C blijft opgeladen, spanning over C blijft U.

tweede schakelaar sluiten, C ontlaadt via R met tijdsconstante R*C, na welke tijd C ontladen is tot 0,37*U. Na voldoende lange tijd zal de spanning over C (nagenoeg) 0 zijn.

Indien dit proces zeer snel herhaald wordt (2de schakelaar korter dan RC seconden gesloten) dan zal C slechts gedeeltelijk ontladen (minder dan 63%).

De max spanning over R is U en bijgevolg is de max stroom U/R.

Met een wisselspanning, waarbij geschakeld wordt op de max amplitude, geldt in feite hetzelfde, de spanning over C volgt bij het opladen gewoon de bron tot de max amplitude, en zal vervolgens opnieuw door R ontladen, met opnieuw een max stroom van U/R.

Dit is een eenvoudige afvlakking van een voedingsspanning met rimpel...

Let wel dit is puur theoretisch!!!

hierbij ben ik ervan uitgegaan dat de max amplitude van de wisselspanning gelijk is aan de gelijkspanning, dus niet de wisselspanning die je zou meten met een digitale voltmeter bv (RMS) dan zou de max amplitude hoger zijn, en bijgevolg ook I door R hoger dan bij de gelijkspanning. Voorts heeft dit niets te maken met de frequentie, die bepaalt enkel hoever de C kan ontladen.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] dimmer voor lampen

3.DE stroom door de weerstand toeneemd als de c. en de R. in serie staan bij toenemende Hz.(spekulatieve vraag)
Onderstaand schema geeft vraag 3 weer (denk ik) een condensator en een weerstand in serie die door een wisselspanningsbron gevoed wordt. De frequentie is regelbaar. Bij zuiver sinusvormige signalen gaat mijn eerder gegeven formule op. Daarbij zal dus met een toenemende frequentie de "weerstand" van de condensator afnemen (leuke Pspice simulatie).

Afbeelding
Want ik heb nl het idee,dat als je een gelijkstroom door een ohmse weerstand laat stromen,en je dezelfde weerstand gebruikt (bij gelijke spanning)om er een condensator van gelijke capaciteit met steeds snellere frequenties over te ontladen de ontlaadstroom vd c. door de R. hoger zal worden dan de gelijkstroom door de R.
Dit is weer een heel andere situatie. Nu schakel je het op en ontladen van de condensator. Is de condensator maximaal opgeladen, dus tot aan spanning U, dan zal in de eerste fractie van het ontladen over R de stroom I=U/R zijn. Dat is in feite dezelfde situatie als wanneer U direct over R staat. Daarna neemt de spanning met een e-macht af en ook de stroom.

Ga je nu de schakelfrequentie heel erg hoog maken, dan zal de condensator niet meer volledig tot U geladen worden en zal ook I door de weerstand afnemen.

Afbeelding
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer