Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ok, ik ga het doen. Ja Roel, ik heb al zo'n site gevonden. Alles ligt nu klaar op de tafel. Werd alleen gebeld door een vriend vanmiddag om te gaan zwemmen vanavond... Das ook al weer eeuwen geleden en altijd gezellig dus vandaar dat ik het even naar morgen verschuif. Ik zal zeker de belangrijkste foto's voor jullie posten zodra ik klaar ben.
Pas maar goed op. Het is niet echt een klusje om "even" te doen.

Neem je tijd, en denk inderdaad aan de hoeveelheid ringetjes, en de plaats waar ze zaten......
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hey! Ik heb gisteren alles vervangen! Mijn RA-as draait nu als een tierelier! Makkelijk 2 tot 3 keer helemaal rond met scope erop als ik hem een goeie zet geef. Nu is alleen de DEC-as een beetje een probleem... :roll: Ik denk dat ik die nog eens uit elkaar moet halen. Aan de bovenzijde (waar je de scope op monteert) zit onder de klem een soort moer waarmee je (volgens mij) de as losser of vaster kunt draaien. Ik ben bang dat ik hem TE vast heb gedraaid. Iemand nog zo'n soort probleem tegengekomen?

De foto's zal ik een dezer dagen posten.

(Ik vond het trouwens wel mee vallen met het aantal ringetjes...)

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ja, inderdaad. Om deze juist af te stellen moet je eigenlijk helemaal aan de andere kant van die lange bout zijn. Bij mij montering kan ik daar net bij als ik het beschermdopje van de poolzoeker wegneem. Als het goed is zit daar een grote moer die je losser en vaster kan draaien. De truc om hem juist zo strak te zetten dat ie net geen speling heeft, maar ook niet te stroef draait. Dat is even een beetje pielen.

Deze bout kun je bovendien fixeren (zodat ie tijdens het draaien van de scoop niet zichzelf los- of vastdraait) door middel van een heel klein moertje dat door een van de zeskantige vlakken van die grote moer is gedraaid.

Let wel op dat je deze niet te strak vast draait, anders beschadig je het schroefdraad van de grote bout.

Dat is tenminste hoe het bij mijn EQ-3 werkt....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

goed dat alles gelukt is :roll:

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ik ga het morgen proberen. (mits ik niet te gaar ben.) Ik ben nu de foto's aan het uploaden. Geef me nog een half uurtje en jullie kunnen ze ook bekijken. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

tussen haakjes ,ik hoop dat jullie het goed vonden dat deze topic's sticky's zijn? :P

@Unstablewarpfield:succes met het testen :roll:

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Haha sticky is no problemo toch? Ik hoop idd dat het testen goed gaat. Ik heb voorlopig eventjes de foto's op een openbare server gezet. Dit is het adres

http://photobucket.com/albums/d143/Unstabl...Q5%20make-over/

Hier staat alleen het proces voor de RA as op. De DEC as moet dus nog een keer uit elkaar. Dan maak ik daar wel weer foto's van.

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Roel schreef:Ja, inderdaad. Om deze juist af te stellen moet je eigenlijk helemaal aan de andere kant van die lange bout zijn. Bij mij montering kan ik daar net bij als ik het beschermdopje van de poolzoeker wegneem. Als het goed is zit daar een grote moer die je losser en vaster kan draaien. De truc om hem juist zo strak te zetten dat ie net geen speling heeft, maar ook niet te stroef draait. Dat is even een beetje pielen.

Deze bout kun je bovendien fixeren (zodat ie tijdens het draaien van de scoop niet zichzelf los- of vastdraait) door middel van een heel klein moertje dat door een van de zeskantige vlakken van die grote moer is gedraaid.

Let wel op dat je deze niet te strak vast draait, anders beschadig je het schroefdraad van de grote bout.

Dat is tenminste hoe het bij mijn EQ-3 werkt....


Helaas is dit bij mijn HEQ5 niet het geval. Het werkt wel op een vergelijkbare manier, maar de bout waar jij het over hebt zit bij mij (denk ik) onder de "dovetail carrier" (weet het nederlands woord niet...sorry:P). Daar kan ik van zijn levensdagen niet bij vanuit de schacht voor de polarscope. Het wordt dus weer schroeven en afstellen. Maar ik heb goeie hoop, zeker nu m'n poolas weer zo lekker draait :roll:

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ok, ik ben nu dus bezig aan de uuras. Ik had het idee dat deze wat stroef liep doordat ik de grote moer onder de dovetail carrier te vast had gedraaid. (heb het syntasmeer al vervangen.) Nu heb ik echter het gevoel dat 1 van de 3 afgesloten lagers nogal stroef draait. Althans, niet dat hij slecht draait, het voelt als je hem met de hand ronddraait allemaal lekker soepel, alleen als ik hem een zwiep geef draait hij nog geen rondje lang. Weet iemand in hoeverre de soepelheid van de lagers van belang zijn voor een lekker draaiende montering? Ik kan me zo voorstellen dat dit niet van levensbelang is, alleen zou het toch wel fijn zijn dat als mijn scope niet uitgebalanceerd is ik dit zou kunnen zien door een scheefzakkende buis...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ik ben een beetje aan rondneuzen op google.

Eerlijk gezegd heb ik zo'n Heq5 nog niet van dichtbij gezien.

http://astro.dhis.org/dec_lube_adjust.html

de link hierboven is het eerste dat ik tegenkwam , maar we zoeken voort.

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Weer ff een update. Het bleek uiteindelijk niet de lager te zijn, maar het grote tandwiel dat door het wormwiel aangedreven wordt. Dit draait rond in een grote bus. Ik was hier iets te ijverig geweest met het nieuwe vet... Het volgende probleem doemt echter al weer op. Zodra ik de mount op m'n driepoot zet draait de uur as best lekker rond (2 tot 3 keer met een flinke zet.) Hetzelfde gebeurt met de 2 contragewichten erop. Zodra ik echter mijn buis erop zet is dit een stuk minder. En dan bedoel ik zoveel minder dat fatsoendelijk balanceren er niet echt in zit... Wat nu???

@ skywatcher: thanx dat je met me mee denkt. Ik denk iedere keer dat ik het probleem heb en dan is er weer iets. Nu was ik toch wel erg dichtbij. zucht...

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

skywatcher schreef:tussen haakjes ,ik hoop dat jullie het goed vonden dat deze topic's sticky's zijn? :P

@Unstablewarpfield:succes met het testen :roll:
Het is mij een eer, als starter van dit topic..........
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Als de "flinke zet" hard genoeg is, zou het de middelpunt vliegende kracht kunnen zijn die je montering (lees contragewichten) rond laat gaan.

Zodra er sprake is van een balans (buis er op) is er een betere verdeling van het gewicht.

De grote moer waarover je spreekt, trekt het conische lager aan de assen strak. Dit om de speling te minimaliseren. Als je hem echt te strak draait, zal de as wat zwaarder gaan lopen. na demontage is het vaak verstandig de moer even "te strak' aan te draaien, zodat de onderdelen zich kunnen "zetten". Daarna echter de moer iets lossen en eventueel een klap(je) met een (nylon) hamer axiaal op de as.

Daarna zou alle speling redelijk moeten zijn.

Het is inderdaad een geduld klusje.

Balhoofd lagers van bijvoorbeeld motorfietsen, worden daadwerkelijk zodanig afgesteld, dat de kracht die nodig is naar beide zijden van de stuuruitslag, zo goed als gelijk is.
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hmm, nog steeds hetzelfde probleem hier. RA as balanceren gaat perfect, alleen als ik de DEC-as wil balanceren gebeurt het volgende:

- Ik balanceer eerst de RA-as.

- Ik zorg er dan voor dat de altitude rond de 65 graden ligt.

- Ik draai aan de RA-as zodat de DEC-as horizontaal komt te liggen. (daarna klem ik de RA-as vast)

- Ik draai de DEC as zodanig dat de scoop parallel met de grond loopt.

- Als ik nu mijn DEC as los zet zou deze moeten draaien wanneer de telescoop uit balans is. Hij beweegt echter niet, zelfs niet als ik mijn scoop 5 cm naar voren of achteren beweeg...

Het gekke is dat mijn DEC as zonder scope met gewichten wel lekker draait. (Natuurlijk zet ik de as dan niet horizontaal) Helemaal geen probleem dan.

Het lijkt ook uit te maken of ik de DEC as (met scope en gewichten) horizontaal of verticaal zet. Verticaal lijkt iets soepeler te gaan (niet veel hoor) dan horizontaal.

Kan iemand zijn licht hier eens over laten schijnen? Ik begin bijna zonder opties te zitten namelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Misschien een domme vraag ,maar heb jij ook manuele fijnregeling?

Reageer