FAQ's Zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: FAQ's Zwarte gaten

Alle dingen over Hawking-straling zijn nog niet bewezen waardoor ik het heel onverantwoord vind om zwarrte gaten te creeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: FAQ's Zwarte gaten

@peterdevis zou je de 1e 2 formules die je gepost hebt uit kunnen leggen aan de hand van een rekenvoorbeeld?

Misschien is mijn wiskunde niet hoog genoeg maar ik kan me niet voorstellen hoe je 2 afgeleides in een 4*4 matrix zet :shock:

Wat betreft de 2e geposte formule wordt een rekenvoorbeeld geven misschien moeilijk, gezien de complexiteit...

Hopelijk lukt het toch

Alvast bedankt,

Nick
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 1.404

Re: FAQ's Zwarte gaten

Beste philosopher,

Ik vrees dat ik niet helemaal aan je vraag zal kunnen voldoen.

de schwarzschildmetriek (deze kan geschreven worden als een 4x4 matrix)

(d tau.gif )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d theta.gif ²-r²sin ²theta.gif d :shock: ²

is een oplossing van de einstein vergelijking

Rmu.gif upsilon.gif -1/2 Rgmu.gif upsilon.gif =8 :?: GTmu.gif upsilon.gif

Om dit aan te tonen of te berekenen heb je wel een flinke dosis differentiaalgeometrie nodig.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik hoorde dat zwartegaten uit matertie bestaan zonder tussen ruimte.

en daarom zo'n enorme dichtheid heeft.

Klopt dit??

en hoe kan dit dan??

waarom bestaat een normaal atoom uit 99,9999% legeruimte en een zwartegat uit minder, Uit hoeveel eigenlijk?

Berichten: 7

Re: FAQ's Zwarte gaten

zonde dr niemand reageerde op mijn posting :shock:

Berichten: 1.404

Re: FAQ's Zwarte gaten

zonde dr niemand reageerde op mijn posting
sfx32 schreef:stel je een zwart gat voor , zie het eens als volgt een soort badkuip geplaatst op een glazen plaat ook met een gat in, en daaronder dus een gewoon even vlak (ook glas).

die glazen platen en wat er tussen zit is amper een bepaalde dikte.

ik neem om het binnen de context te houden 3 millimeter  

nu is alles wat binnen de 'badkuip' zit het heelal.

alles wat er binnen dat gat word gezogen verdijnt dan in dat hmzzzz ook heelal maar op een andere niveau dus.

dan maakt het dus wel deel uit van het heelal en eens het in dat gat verdween is het snel overal zeg maar.....

soort evenwijdigheid met het heelal.
Misschien eerst wat structuur aanbrengen en alles in verstaanbare zinnen gieten gebruiken ?
Antoon schreef:Ik hoorde dat zwartegaten uit matertie bestaan zonder tussen ruimte.  

en daarom zo'n enorme dichtheid heeft.
Zolang ART en QM niet in een theorie samengebracht zijn denk ik niet dat je hier echt zinvolle uitspraken kunt over doen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 7

Re: FAQ's Zwarte gaten

hoop ik zo mijn idee beter verwoord.......

die 'badkuip' bedoel ik dus mee alles binnen het heelal (3dimensionaal).

vandaar dus badkuip , heb je 3 dimensies.

iets wat in een zwart gat getrokken word , komt dan laat ons zeggen in een 2dimensionaal heelal terecht , die niet tegenstaande het 2dimensioneel is toch overal in het heelal eigenlijk, in een soort onderstructuur aanwezig is.(denk aan iets net als 'subspace' in star trek)

naar ik meen neemt men aan dat binnen de signulariteit van het zwarte gat de elders in het heelal heersende natuurweten helemaal anders kunnen zijn.

lijkt me dan ook perfect mogelijk dat op die manier alles wat in het zwart gat zit , zelfs al zou het 2dimensioneel zijn , het alsnog zich kan gedragen als 3dimensioneel en zodoende toch overal in ons heelal aanwezig zijn.

hoop het zodoende een klein beetje duidelijker verwoord is wat ik bedoel.

met vriendelijke groet

SFX

Berichten: 104

Re: FAQ's Zwarte gaten

Achtergrondstraling is reeds goed verklaard. Door het uitzetten van het universum is heeft het licht zich eerst van ons weg bewogen (negatieve snelheid) en dan pas naar ons toe. (Lokaal gezien heeft het licht altijd sneleheid c natuurlijk. doordat de ruimte zelf uitzet kan de relatieve snelheid echter alle mogelijke waarden aannemen.)

Berichten: 7

Re: FAQ's Zwarte gaten

@ zaghtak

wat vandaag geld als bewezen kan morgen al als pure fictie bestempeld worden......

men begrijpt nog heel veel dingen totaal nie , sterker zelfs , we begrijpen het heelal eigenlijk niet echt ..............

http://allesoversterrenkunde.nl/content.sh...&view_records=1

Re: FAQ's Zwarte gaten

Simplisiteits regels van zwarte gaten

de 1 is de tegenhanger van de ander dus het is allebei hetzelfde maar in verschillende stadiums met als hoofdmoot impuls en puls

impuls, puls

zwart gat, wit gat

Energie opnemend, energie afgevend

dode ster, levende ster

en dit in een rondje

JEEEEEEEEEEEEEEEh

maja ik zal wel gek zijn want dit is te simpel voor jullie

ook al klopt het

en laat aub al die menselijke gemaakte "variabelen" van krachten achterwegen want dat zijn aardse!!!!!! regels

Re: FAQ's Zwarte gaten

Als het zwarte gat is opgebouwd uit materie, uit welke materie is deze dan opgebouwd? :shock: (ik weet niet of het een domme vraag is)

Berichten: 270

Re: FAQ's Zwarte gaten

Als het zwarte gat is opgebouwd uit materie, uit welke materie is deze dan opgebouwd?   :shock:  (ik weet niet of het een domme vraag is)


In een zwartgat gaan normale atomen verloren door de ontzettende grote kracht van de zwaartekracht. Een neutronenster wordt uit elkaar geduwd door de claustrofobie van elektronen in kleine ruimten,electron degeneracy genoemd. Bij een zwart gat kan zelfs deze vorm van tegenwerking niet meer genoeg kracht leveren en is er volgens mij niet nuttig meer te spreken over materie qua atomen. Misschien quarks? of pure energie? Lang geleden dat ik hierover een boek heb gelezen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik dacht dat electron degeneracy verantwoordelijk was voor het in stand houden van een witte dwerg (zo'n beetje de compactste vorm waarbij je nog van 'normale' materie kan spreken). Bij neutronensterren hebben de electronen het al lang opgegeven, is alles nog dichter op elkaar geperst en is het nu de neutron degeneracy die verdere instorting verhindert. Het verschil tusen de dichtheid van witte dwergen en neutronensterren is behoorlijk groot!

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: FAQ's Zwarte gaten

En hoe zit dat met de temperatuur? Wordt temperatuur ook in een zwart gat gezogen? Of heeft temperatuur daar niets mee te maken?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 270

Re: FAQ's Zwarte gaten

En hoe zit dat met de temperatuur?  Wordt temperatuur ook in een zwart gat gezogen?  Of heeft temperatuur daar niets mee te maken?
Temperatuur is trilling van een atoom, energie van een atoom, ja dus :shock:

Reageer