Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik vertel ook niet publiek dat ik een beetje gek ben (hou ik voor mijzelf).

Ik vind dit toch aardig publiekelijk.


Wat de sluiting van dit sub-forum betreft, daar ik er nooit heb gekeken kan ik er geen duidelijke mening over hebben, ik heb er namelijk niets meet te maken.


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Wat de sluiting van dit sub-forum betreft, daar ik er nooit heb gekeken kan ik er geen duidelijke mening over hebben, ik heb er namelijk niets meet te maken.
;) Toch goed dat we dat ook even weten...


Anyway: Eric, je zal even moeten wachten. Ik kan blijkbaar ook niet meer posten in gesloten fora. We passen er z.s.m. een mouw aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Kan je het forum dat niet even van slot halen, het bericht plaatsen en het weer op slot gooien, hopende dat ondertussen niemand anders kijkt?


Groet,

Korot
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Een forumslot is geen topicslot, dat kan ik er niet afhalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 57

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

sta mij deze pseudo-quote toe, met de voor mij relevante woorden:

ypsilon schreef:De fora voor filosofie en Religiewetenschappen & Theologie (RW&T) zijn zeer moderatie intensief. Er is veel aan gesleuteld, maar we krijgen het niet op een redelijk discussie niveau.

-Te vaak nog wordt onder het mom van filosofie de wetenschap genegeerd.

- Te vaak nog duiken meningen op die niet onderbouwd worden.


Ypsilon

Ypsilon.

Geacht team, ik ondersteun uw besluit. Had het aan mij gelegen dan had ik - bijvoorbeeld de discussie "de authenticiteit van de bijbel...enz." al gesloten eer moderator Druijff meldde dit te zullen doen - en niet alleen die topic =D>


Uw verantwoording en ferme besluit interpreteer ik zo:

Beide fora worden gesloten omdat het redelijk èn empirische geörienteerde argumentatie niveau veel te laag is - hetgeen met zich mee brengt (omdat dit 'Wetenschapsformum.nl' is) dat het onevenredig veel moderatie bemoeienis kost. Daarbij (niet door u genoemd, maar geïmpliceerd) straalt dit ongunstig af op de rest van het forum.

Toch zijn er heel wat interessante discussies gevoerd, met stevig inhoudelijk onderbouw, een wetenschapsforum waardig.

Een wetenschapsformum waardig - dat zeg ik ;)


Maar ik deed wel aan een paar discussie mee, en heb een paar andere min of meer doorgenomen om een algemene indruk te krijgen.

Wat mij daarin opviel was het grote aantal fouten dat gemaakt wordt tegen de regels van de argumentatie leer en hoe bijzonder snel de topic een ruimte wordt voor het uitwisselen van opinies. Af en toe las ik dat een participant of een moderator daar op wees, maar dit had geen (o.k. te weinig) effect op het algehele discussie niveau in de fora.

Het gebruik van de fora om eigen opinies uit te dragen, en daarvoor ondersteuning (ten onrechte vaak 'bewijs' genoemd) te zoeken, en zinnige argumenten (op logische of empirische gronden) voor een heroverweging van de eigen opinie niet te willen of kunnen vatten, of zich simpelweg niet te realiseren dat het een opinie is die men uitdraagt of verdedigd, overschaduwde de betere discussie momenten.


Daar die 'bloempjes' nu onder de sneeuw der opinies begraven liggen, vraag ik mij af of er niet een manier zou zijn die weer eens naar boven te halen - ach nee, dat kost te veel energie. Of anders, wellicht heeft iemand er zin in om, zeg uit het forum met de 'religie/geloof/empirie/bla discussies er één of misschien meerdere, naar voren te halen en een analyse te maken van de argumentatie fouten, zoals het 'cirkel redeneren.' U let er wel goed op dat er niet 'op de man' gespeeld wordt.


Ik heb voor mij zelf nog niet uitgemaakt of 'de wetenschap' nu wel of niet iets zinnigs kan zeggen over metafysica. Zo niet dan had het onderwerp filosofie en religie hier om te beginnen al geen plaats mogen krijgen. Naar mijn begrip vallen zowel religie als filosofie binnen het domein van de metafysica - en ja, dat waren toch twee verschillende 'boeken' op de plank van de ratio. (Plato toch?)


Ik ga nu op vakantie. Als ik terug kom zal ik hier weer komen kijken of mijn vraag naar het 'redden van bloemen' en het maken van een voorbeeld analyse van een discussie die de mist in gaat (wetenschapsforum onwaardig is en waarom) nog een commentaar heeft uitgelokt.


Per slot is metafysisch denken in vele culturen dominant aanwezig, je zou toch zeggen dat 'de wetenschap' (de ratio die methodisch terugkoppelt naar de empirie) daar onderhand voorzichtig toch wel iets over kan zeggen. Maar hoe houden 'we' de discussie zuiver met zo min mogelijk moeite - tja, jullie hebben het opgegeven. Ik zeg 'we' omdat ik er in mijn eigen kringen ook mee te maken heb, en me realiseer dat ik zelf ook het soort van fouten maak waar ik het hier over heb.


Namaste :P
Lou

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Even een korte reactie op dit:

Daar die 'bloempjes' nu onder de sneeuw der opinies begraven liggen, vraag ik mij af of er niet een manier zou zijn die weer eens naar boven te halen - ach nee, dat kost te veel energie.
Als je zin hebt, stuur mij (of een andere mod) na je vakantie even een pb met wat topics die jij de bloempjes in de sneeuw vindt. Dan kunnen we kijken wat we daarmee doen.

Of anders, wellicht heeft iemand er zin in om, zeg uit het forum met de 'religie/geloof/empirie/bla discussies er één of misschien meerdere, naar voren te halen en een analyse te maken van de argumentatie fouten, zoals het 'cirkel redeneren.' U let er wel goed op dat er niet 'op de man' gespeeld wordt.
Er zijn op het internet al lijstjes zat met argumentatiefouten...


Edit:
Anyway: Eric, je zal even moeten wachten. Ik kan blijkbaar ook niet meer posten in gesloten fora. We passen er z.s.m. een mouw aan.
Ik vond een manier om de mouw eraan te passen. Je naam staat bij dezen niet meer bij het forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

ypsilon, thanks (ik zou het wel gezien hebben)


=D> Wie is hier nu eigenlijk verantwoordelijk voor al die ontwenningsverschijnselen? Of valt dit onder rechtswetenschappen, geneeskunde (geweigerd wegens te persoonlijk), of iets anders?

Stel even dat je het wis-, natuurkunde, of huiswerkforum stopt? Ik denk dat er een aantal, minstens tijdelijk, ernstig de draad kwijtraken.
Verborgen inhoud
Gewoon het een beetje luchtig houden. ;) Hou vooral geen rekening met mijn woorden
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

toegegeven, de eigenaar van het huis maakt zijn huisregels die geschikt zijn om orde en zoveel mogelijk geluk in zijn huis te realiseren, daar geen twijfel aan, maar wat ik niet mee akkoord ga is een eigen mening proberen op te dringen door de wetenschap zelf te misbruiken, zoals hieronder:
In vergelijking met onze andere fora is de kwaliteit van de discussies in filosofie en RW&T relatief laag. Te vaak nog wordt onder het mom van filosofie de wetenschap genegeerd. Te vaak nog duiken meningen op die niet onderbouwd worden.

wetenschap is geen statistische gegeven, wel dynamisch, het is iets die in beweging blijft, een menselijke presentatie die op een gegeven moment van interpretatie en implementatie kan veranderd worden, desondanks denk ik dat de filosofie een goed methodiek is om zingeving en wereldbeeld te creëren, men kan hiervoor de wetenschappelijke gegevens gebruiken om een mening te ondersteunen, maar zeker niet om iets met de wetenschap te bewijzen, want met de wetenschap kunnen we gewoon niets te bewijzen, daarmee wil ik gewoon zeggen dat wij de wetenschap van de wetenschapsfilosofie moeten onderscheiden want wetenschap is iets en hoe men iets wetenschappelijk begrijpt is een andere zaak.


men kan zoveel redenen vinden om een bepaalde beslissing daarvoor te nemen, men hoeft hiervoor de wetenschap niet te misbruiken.


mijn mening


groetjes
'Anticipate charity by preventing poverty' (Mimoun Rambam)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Er wordt hier ook niets misbruikt. Waar we op doelen is dat velen "filosofie" gelijk lijken te stellen aan "losse gedachten", "hersenspinsels" of andere zaken die geen wetenschappelijke onderbouwing hebben. In de filosofie is grondige argumentatie echter van essentieel belang. Te vaak werd echter door gebruikers gesteld te filosoferen, terwijl ze dat niet deden. Hier was niet tegenop te modereren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Waar we op doelen is dat velen "filosofie" gelijk lijken te stellen aan "losse gedachten", "hersenspinsels" of andere zaken die geen wetenschappelijke onderbouwing hebben.
hier mag ik ook van een mening spreken, dat kan uw mening zijn dat iets "losse gedachten" enzovoort is, maar dat kan mijn mening en mening van een andere niet zijn, niets wetenschappelijk aan, denk ik.

In de filosofie is grondige argumentatie echter van essentieel belang. Te vaak werd echter door gebruikers gesteld te filosoferen, terwijl ze dat niet deden. Hier was niet tegenop te modereren.
voila, dat is wat ik hier bedoel, in de filosofie hebben we takken en verschillende branches, er zijn beginselen en methoden, maar uiteindelijk zijn die allemaal menselijke prestaties in de filosofie, die van oude beschavingen in Babylonia uitgewisseld met Perzen en verre oosten en deze ook onderling bijvoorbeeld overgenomen door Grieken en later Arabieren en vervolgens het westen zijn verschillende ontwikkelingen op verschillende vlakken in de historia, sciologie, religie, ontologie, natuurkennis .. en noem maar op. Kenmerkend de kracht van het menselijk intellect om 'het nieuwe' naar voort te brengen, en dingen anders te zien, dat kan op dit forum ook gebeuren en vandaar denk ik dat het bepalen van wat al dan niet grondig geargumenteerd is, opdringerig van eigen mening moet zijn, volgens mij -na het lezen van veel werk in dat subforum- heb ik gemerkt dat er sprake is van drogreden, maar niet perse iets over grondigheid van argumentatie, dit kan niets anders dan een mening zijn.


samengevat, ik denk dat de hierboven beschrijving van de redenen waarom het sluiten van forum niet eerlijk is, wel bewijst het de richting waarin de beslissende monden denken, en daarmee de ideologische en intellectuele achtergrond van de moderators.


mijn mening


respect


groeten
'Anticipate charity by preventing poverty' (Mimoun Rambam)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

hier mag ik ook van een mening spreken, dat kan uw mening zijn dat iets "losse gedachten" enzovoort is, maar dat kan mijn mening en mening van een andere niet zijn, niets wetenschappelijk aan, denk ik.
Er zijn regels voor wetenschappelijke argumentatie. Als die bij een stelling niet gevolgd worden, zelfs totaal genegeerd worden, dan is de stelling niet wetenschappelijke beargumenteerd. Lijkt me weinig mening aan.

Vergelijk: Er zijn afspraken wanneer we iets vierkant noemen. Als bij het tekenen van een object die afspraken niet gevolgd worden, dan is het getekende object niet vierkant.
voila, dat is wat ik hier bedoel, in de filosofie hebben we takken en verschillende branches, er zijn beginselen en methoden, maar uiteindelijk zijn die allemaal menselijke prestaties in de filosofie, die van oude beschavingen in Babylonia uitgewisseld met Perzen en verre oosten en deze ook onderling bijvoorbeeld overgenomen door Grieken en later Arabieren en vervolgens het westen zijn verschillende ontwikkelingen op verschillende vlakken in de historia, sciologie, religie, ontologie, natuurkennis .. en noem maar op.
Ik zie werkelijk niet in wat dat te maken heeft met het stuk dat je van me citeert.
Kenmerkend de kracht van het menselijk intellect om 'het nieuwe' naar voort te brengen, en dingen anders te zien, dat kan op dit forum ook gebeuren en vandaar denk ik dat het bepalen van wat al dan niet grondig geargumenteerd is, opdringerig van eigen mening, volgens mij -na het lezen van veel werk in dat subforum- heb ik gemerkt dat er sprake is van drogreden, maar niet perse iets over grondigheid van argumentatie, dit kan niets anders dan een mening zijn.
Oh jawel hoor. Zoals gezegd, wij hanteren hier de wetenschappelijke methode en die gaat ook voor filosofie op. Vraag het eender welke filosoof, en hij zal je ongelijk geven.
samengevat, ik denk dat de hierboven beschrijving van de redenen waarom het sluiten van forum niet eerlijk is,
Die is hartstikke eerlijk. Je kunt het er misschien mee oneens zijn, maar da's een andere zaak.
wel bewijst het de richting waarin de beslissende monden denken, en daarmee de ideologische en intellectuele achtergrond van de moderators.
Ho, stop. Hier ga je te ver.

Ja, wij gaan uit van de wetenschappelijke methode. Nee, dit doen wij niet vanuit een ideologische achtergrond (nee, wetenschap is geen ideologie) en NEE, dat zegt niets over de intellectuele achtergrond van de moderators.


Bovenstaande neigt naar een flame, en die wens ik hier niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ja, wij gaan uit van de wetenschappelijke methode. Nee, dit doen wij niet vanuit een ideologische achtergrond (nee, wetenschap is geen ideologie) en NEE, dat zegt niets over de intellectuele achtergrond van de moderators.
wetenschappelijke methode? jawel, mee eens, maar deze methode heeft niets te maken met filosofie, eigenlijk de Grieken hadden geen wetenschappelijke methode, deze methode is later ontwikkeld door Arabieren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_me...ientific_method


hadden de Grieken, en vóór hen andere beschavingen, geen filosofie dan?

Jawel, onder noemer van natuurlijke filosofie, ontologische filosofie, politieke filosofie, metafysische filosofie en noem maar op.


het kan zijn dat deze beslissing niets zegt over de ideologische achtergrond van moderators en het forum, maar dat blijft mijn mening, en ik heb daarvoor mijn eigen argumenten voor, dat u daar niet akkoord mee bent is een andere zaak, natuurlijk is "grondige argumentatie" en "onwetenschappelijke mening" een mening, maar ik denk dat het hier om filosofie gaat en filosofie heeft maar 1 axioma: denken, en alles heeft een kans van juistheid en onjuistheid, jawel alles zelf het feit dat ik nu een reactie aan het schrijven ben, wie zegt dat het zeker is? ik weet niets zeker, ik handel alsof omdat dit meeste logische beslissing is, maar ik ga niet beweren dat er geen kans is dat dit een illusie is, of gewoon aan het dromen dat ik nu op u aan het reageren ben en noem maar op.


filosoferen is een taak van filosofen, wetenschappers met hun tekortkoming in kennis opdoen blijft beperkt tot observeren, toetsen en concluderen, terwijl filosofie een beetje te boven/hoger gaat, wetenschap is wat is x, en filosofie is waarom x. Wetenschap is hoe levend systeem ontstaan en filosofie is hoe deze een zin geven, en religie is waarom, deze laatste kan filosofie en wetenschap gebruiken om iets te ondersteunen, maar meer dan dat is het niet zo.


indien men hier beweert dat er posters zijn die geen wetenschappelijke methode respecteren in wetenschapsfilosofie dan kan ik het misschien proberen te aanvaarden, alhoewel ik een groot verschil zie tussen wetenschap en wetenschap begrijpen of wetenschapsfilosofie. Maar religie en alle andere filosofen erbij halen en roepen dat men geen wetenschappelijke methode respecteert, gaat mijn petje te boven.


wat ik wel mooi en beschaafd vind is dat er een topic daarover is gemaakt om naar de meningen van anderen te luisteren, de beslissing door een klein groepje gemaakt bewijst de moderatorenocratie en geeft forum leden geen kans, dus geen forumledenocratie hier.


dit is mijn mening

respect


groetjes
'Anticipate charity by preventing poverty' (Mimoun Rambam)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

@Mimoun: Ik heb tijd noch zin om je reacties in hun volledigheid door te nemen, maar dat lijkt me ook niet nodig. Het is me duidelijk wat de strekking is van je betoog. Het lijkt me ook dat je de aankondiging niet goed of niet in zijn geheel gelezen hebt, maar reageert op enkele zinnen die je verkeerd begrepen lijkt te hebben.


Laat ik even heel kort het volgende zeggen: filosofie is géén vrijbrief om zomaar eender wat te verkondigen. Filosofie is géén vrijbrief om wetenschappelijke kennis overboord te gooien. De filosofie kan de wetenschappelijke methode, de ontologie en de epistemologie beoordelen, maar wetenschappelijke kennis wordt door de wetenschap zélf beoordeeld. En het was daar dat in het filosofieforum vaak tegen "gezondigd werd".


Lees de mededeling nog eens en lees de bijsluiter van het filosofieforum, met speciale aandacht voor de quote van Karl Jaspers. Da's niet iets dat wij uit onze duim hebben gezogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

@Mimoun: Ik heb tijd noch zin om je reacties in hun volledigheid door te nemen, maar dat lijkt me ook niet nodig.
ah dus ik was toch verkeerd
wat ik wel mooi en beschaafd vind is dat er een topic daarover is gemaakt om naar de meningen van anderen te luisteren.
jammer dan


Het is me duidelijk wat de strekking is van je betoog.
wat u duidelijk kan zijn kan slechts uit mijn reacties gehaald worden, feit dat u noch zin noch tijd hebt om dat te doen, bewijst ter plaatse dat geciteerde bewering vals is, en alles wat u buiten mijn eigen reactie claimt te weten is gewoon random denken en fantasie.


Het lijkt me ook dat je de aankondiging niet goed of niet in zijn geheel gelezen hebt, maar reageert op enkele zinnen die je verkeerd begrepen lijkt te hebben.
niet waar, ik heb alles gelezen, alle reacties en ik heb goed verstaan, als u het tegenovergestelde beweert, graag een bewijs = wetenschappelijk denken, niet zomaar iets beweren.


Laat ik even heel kort het volgende zeggen: filosofie is géén vrijbrief om zomaar eender wat te verkondigen.
daar ben ik niet mee akkoord, filosofie is denken en denken kan over alles, nuttigheid van denken over iets is een andere zaak.


Filosofie is géén vrijbrief om wetenschappelijke kennis overboord te gooien.
filosofie kan bepaalde wetenschappelijke gegevens gebruiken om over iets bepaald te filosoferen, maar filosofie heeft niets te maken met de wetenschap.


De filosofie kan de wetenschappelijke methode, de ontologie en de epistemologie beoordelen, maar wetenschappelijke kennis wordt door de wetenschap zélf beoordeeld. En het was daar dat in het filosofieforum vaak tegen "gezondigd werd".
absoluut, wetenschappelijke kennis wordt door de wetenschap beoordeeld, wie hiertegen zondigt moet gewaarschuwd worden, zijn reactie/thread moet (indien nuttig) verplaatst worden naar wetenschappelijke suborums, het sluiten van heel het forum van filosofie en religie is onduidelijk, maar filosoferen over de waarde van wetenschappelijke kennis is een zeer interessante filosofische discussie.


Lees de mededeling nog eens en lees de bijsluiter van het filosofieforum, met speciale aandacht voor de quote van Karl Jaspers. Da's niet iets dat wij uit onze duim hebben gezogen.
sorry, dit is mijn laatste reactie in deze topic, ik wist niet dat dit slechts een mededeling was, ik dacht meer aan het bespreken van de beslissing met forumleden en luisteren naar hun meningen, aanvaard mij excuses aub en daarvoor bent u hartelijk bedankt.
'Anticipate charity by preventing poverty' (Mimoun Rambam)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sluiting Filosofie en Religiewetenschappen & theologie

Ik zal op je laatste post dan maar in zijn geheel reageren:

@Mimoun: Ik heb tijd noch zin om je reacties in hun volledigheid door te nemen, maar dat lijkt me ook niet nodig. Het is me duidelijk wat de strekking is van je betoog.
ah dus ik was toch verkeerd
wat ik wel mooi en beschaafd vind is dat er een topic daarover is gemaakt om naar de meningen van anderen te luisteren.
jammer dan


wat u duidelijk kan zijn kan slechts uit mijn reacties gehaald worden, feit dat u noch zin noch tijd hebt om dat te doen, bewijst ter plaatse dat geciteerde bewering vals is, en alles wat u buiten mijn eigen reactie claimt te weten is gewoon random denken en fantasie.
Laat mij die zin van me even herformuleren: Ik heb op dit ogenblik weinig tijd om je reacties in hun volledigheid door te nemen, maar wens toch al enige duidelijkheid te scheppen omtrent die zaken die ik tijdens het skimmen tegenkwam, omdat ik denk daaruit de strekking van je betoog te kunnen distilleren. Later kun je een uitgebreidere reactie verwachten, mocht e.e.a. na mijn antwoord nog steeds niet duidelijk zijn.

niet waar, ik heb alles gelezen, alle reacties en ik heb goed verstaan, als u het tegenovergestelde beweert, graag een bewijs = wetenschappelijk denken, niet zomaar iets beweren.
Je beide laatste reacties (voor die waar ik nu op reageer) steunen op de assumptie dat wij van mening zijn dat de onderwerpen die worden besproken binnen de filosofiefora wetenschappelijk van aard moeten zijn. Een illustratie daarvan:
indien men hier beweert dat er posters zijn die geen wetenschappelijke methode respecteren in wetenschapsfilosofie dan kan ik het misschien proberen te aanvaarden, alhoewel ik een groot verschil zie tussen wetenschap en wetenschap begrijpen of wetenschapsfilosofie. Maar religie en alle andere filosofen erbij halen en roepen dat men geen wetenschappelijke methode respecteert, gaat mijn petje te boven.
Dat is niet onze insteek, dat is nooit onze insteek geweest, en dat hebben wij dus ook nooit beweerd. Dat betekent dus dat jij ons ergens verkeerd hebt begrepen.
sorry, dit is mijn laatste reactie in deze topic, ik wist niet dat dit slechts een mededeling was (...)
Terwijl er in de openingspost toch echt dit staat:
We zijn bij deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan, en het is met spijt in het hart dat we deze getroffen hebben. Ze wordt echter niet ter discussie neergelegd, aangezien de nodige bezwaren reeds in overweging genomen zijn.
Wat mijn conclusie lijkt te rechtvaardigen dat je delen niet, of niet goed, gelezen hebt. Op zich geen probleem, maar je maakt dat dan beter kenbaar.

daar ben ik niet mee akkoord, filosofie is denken en denken kan over alles, nuttigheid van denken over iets is een andere zaak.
Denken kan over alles, maar dat hoeft niet te betekenen dat al wat bedacht kan worden van waarde is. Een gedachte wordt van waarde als ze filosofisch (i.e. met kritische zin en respect voor rationele standaarden, zoals te lezen in de filosofiebijsluiter waar ik in mijn vorig bericht naar verwees) onderbouwd en beargumenteerd kan worden en effectief beargumenteerd wordt, waarbij men openstaat voor kritiek en tegenargumenten presenteert die ook effectief ingaan op die kritiek. Dat precies dit een heikel punt was, was eveneens te lezen in de openingspost.

filosofie kan bepaalde wetenschappelijke gegevens gebruiken om over iets bepaald te filosoferen, maar filosofie heeft niets te maken met de wetenschap.
Ik ben het daar niet mee eens. Maar als dat de insteek is, dan begrijp ik niet wat het bezwaar kan zijn tegen het sluiten van de filosofie-afdeling van een wetenschapsforum.

het sluiten van heel het forum van filosofie en religie is onduidelijk,
Stel dan vragen over hetgeen onduidelijk is, i.p.v. meteen een verwijtende toon aan te slaan.

maar filosoferen over de waarde van wetenschappelijke kennis is een zeer interessante filosofische discussie.
... wat niemand ontkend heeft. Ik vraag me dus terdege af waarom je hier een punt van zou maken.

sorry, dit is mijn laatste reactie in deze topic, ik wist niet dat dit slechts een mededeling was, ik dacht meer aan het bespreken van de beslissing met forumleden en luisteren naar hun meningen,
Het feit dat wij een mededeling plaatsen omtrent een beslissing, betekent niet dat wij niet luisteren naar meningen van onze forumleden. Anders zouden wij ook niet toestaan dat er op die mededelingen gereageerd wordt. Wij trachten ook in de mate van het mogelijke rekening te houden met die mening. Als die mening ook ergens op gestoeld is, uiteraard.

Reageer