Psychologie

Reageer
Berichten: 1

Psychologie

ik heb eigenlijk even een vraag

ik zit nu in het eind examen jaar van tl' (theoretische leerweg)

ik wil graag psycholoog worden ' door straks ook hbo te gaan doen.

maar wat kan ik het beste doen ?

eerst havo ? na mijn examen ? maar ik weet niet zeker of ik dat wel kan halen

want zijn mijn mogelijkheden met mbo ?

ik heb wel veel op google gekeken.

maar kom er gewoon niet uit.

kan iemand me advies geven ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychologie

Ik zet dit even in de studentensectie... Ik weet niet juist hoe het allemaal zit met die studierichtingen (in Nederland) maar er komt vast wel iemand langs die je op weg kan zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Psychologie

een psycholoog heeft een universitaire studie psychologie gevolgd. In jou geval zou je dus de volgende mogelijke routes hebben: VMBO-HAVO-VWO-universiteit, VMBO-HAVO-HBO-universiteit of VMBO-MBO-HBO-universiteit.

Als je niet zeker weet of je de havo aankan (een beetje onzekerheid mag natuurlijk altijd), dus concrete redenen aan kan wijzen waarom dat niet zou lukken, dan betwijfel ik of je de universiteit wel aan zou kunnen, dit is nog een aantal stappen verder.

De routes die je zou kunnen volgen zijn niet onmogelijk, maar ze komen niet vaak voor (met goede reden natuurlijk). Ik ken een aantal mensen die van de mavo via het MBO en het HBO op de universiteit terecht zijn gekomen en zich daar ook prima redden. Ik ben wel de laatste die je af zou raden om het niet te proberen, als je iets echt wil dan kan je echt veel voor elkaar krijgen.

Voor een advies welke route je moet volgen, zou je voor zover ik weet denk ik het beste je havo kunnen proberen te halen, vervolgens doorgaan naar het HBO (HBO psychologie) en na je propedeuse doorgaan met de uni of eerst het HBO afmaken en vervolgens je master psychologie aan de universiteit doen. Hiermee heb je zelf al zou het HBO te hoog gegrepen voor je zijn, je havo papiertje. Hierdoor kan je veel MBO opleidingen verkort doen en heb je daarin dus -bijna- geen tijdsverlies. Verder een probleem wat je op deze manier tegen zou kunnen komen, de overstap van havo - 1 jaar HBO (propedeuse halen) -universiteit is best groot, je zou voor iets meer zekerheid dan ook kunnen kiezen om je HBO eerst af te maken en vervolgens een universitaire master te volgen, dan verlies je misschien een half jaar om je pre-master te halen.

Een pre-master is in sommige gevallen een verplichte brug tussen HBO en een universitaire master. Dit duurt meestal 0,5 / 1 jaar. Hierbij volg je een aantal vakken om je theoretische kennis te versterken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer