Zonnepanelen voor thuis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

shimmy schreef: zo 04 apr 2021, 20:04 warmte terugwin afvoer
Hmm, een jaar of wat terug las ik ergens dat die dingen niet veel verschil maken dat het met voor de bühne is dan voor de portemonnee of het milieu. Is dat tegenwoordig verbeterd?

@Jan: het huis is van 1986. Maar vorig jaar hebben we de spouwmuur laten checken, kruipruimte geïsoleerd en HR++ glas gezet daar waar ramen aan vervanging toe waren. De ketel is eerder dat jaar ook vervangen en op de begane grond hebben we vloerverwarming (aanvoer temperatuur 32°C uit mijn hoofd) gelegd. Boven wordt nauwelijks gestookt, met uitzondering van de tijdelijke werkplek op zolder. Maar ik gok erop dat we geen gewoonte gaan maken van pandemieën....

De bijkeuken heeft nog een dak wat geïsoleerd mag worden en de zolder heeft maar dunne isolatie, maar daar verwacht ik geen grote besparingen meer te halen.

Maar de stelregel om eerst het verbruik in te perken en dan pas naar de opwekking te kijken hebben we ter harte genomen :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: wo 11 aug 2010, 17:26
Maar ik begreep wel dat er -ondanks regen- een vuile aanslag op de panelen kan komen. Dat verbaast me eigenlijk niet, want dat zie je ook op dakpannen, ruiten, etc. en ik kan me dus ook goed voorstellen dat het rendement hierdoor wat minder wordt na verloop van tijd.
Ik vind dat reuze meevallen. Die van mij liggen er nu bijna 8 jaar op, nooit gepoetst. Als ik de topdagen van 8 jaar geleden vergelijk met de topdagen in dezelfde maanden nu dan zie ik geen verschillen. Dakhelling ongeveer 30o ZO, en ik woon toch echt niet in het properste hoekje van Nederland: vanwaar ik woon kan ik de industriegebieden van Antwerpen, Bergen op Zoom, Sloehaven en kanaal Gent-Terneuzen rondom mij zien. Een soort Rijnmond, en niet eens mini.
Jaarproducties op volgorde sinds 2013-14: 2977, 2860, 2780, 2933, 2780, 3049, 3078 kWh.
Als ik er vanuit het dakraam met mijn natte vinger overheen ga ligt er wel een aanslaglaagje op. Ik denk dat ze dat vlot opdoen, maar dat dat meestal niet echt erger zal worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Helder dankjewel!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Wat ook niet ondenkbaar is: poetsen geeft krasjes, krasjes geeft aanhechtingsplaatsen voor vuil. Goed mogelijk dat poetsen het probleem op den duur slechts verergert. Maar dat kan ook de zelfvergoeilijkingsredenering van een aartsluiaard als ik zijn: mijn auto was ik ook zelden :mrgreen:

maarreh: https://www.paradisesolarenergy.com/blo ... be-cleaned

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ik maak die van mij eens per 2 a 3 jaar schoon.Ik heb niet de illusie dat een enorme invloed heeft, maar het kost weinig moeite omdat ze op een plat dak liggen. Wat me opvalt is dat inderdaad zaken als vogelpoep vanzelf gereinigd worden, de hoeveelheid vuil verdeeld over het hele paneel niet heel veel is, er wel altijd een zwaardere vuilophoping is vanaf het onderrandje van het paneel zodanig dat ik denk dat dat na een jaar of 3 wel invloed moet hebben. Mijn panelen staan in bosrijk gebied (Utrechtse heuvelrug), mogelijk dat dat zorgt voor veel extra pollen ed in de lucht die wel van het paneel regenen maar zich dan onderaan verzamelen. Het kan dat mijn panelen iets te vlak liggen voor optimale reiniging. Het kan ook dat mijn ontwerp (randje) net wat minder goed is dan die van Jan, ik heb daar bij de koop niet op gelet.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

De berichten van Shimmy zetten me aan het denken: Ik kan ook altijd nog een elektrische boiler neerzetten. Ik kwam hier uit: https://www.zonnepaneelboiler.nl/zonnestroomboilers
Al zijn er ongetwijfeld andere aanbieders, maar het systeem wordt hier goed uitgelegd.

Had ik eerder kunnen bedenken natuurlijk, de keukenboiler werkt ook op elektriciteit.

Dan komt het er met name op neer om na te gaan hoeveel kWh ik zo'n beetje overhoud met volledig PV, of het dan de moeite waard is om die boiler daarop aan te sluiten en zo ja met welke capaciteit dan. Maar dat kan altijd later nog toegevoegd worden, de eerste jaren zal salderen (gestage afbouw vanaf 2023) nog lucratiever zijn waarschijnlijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

dat wordt een ingewikkeld sommetje, met flink wat lastig in te schatten variabelen.
Ten eerste kent elke boiler stilstandsverlies, een halve kWh per dag is al best goed. (al warmt dat de ruimte mee op, als dat gunstig is tenminste)
Ten tweede, je zult lang niet altijd genoeg "over" hebben om je verbruik aan warm water te dekken, de helft van het jaar mogelijk al nauwelijks iets. En warm water uit een elektrische boiler is best duur, zet ruwweg 9 kWh af tegen 1 m³ gas. Moet je gaan bijverwarmen uit het stopcontact dan doe je het milieu ook al geen plezier: elke liter warm waer produceert dan juist ongeveer dubbel CO2 vanwege de fossiele opwekking en het 50% rendement daarbij.
Ten derde kost dat ding plus installatie ook geld (afschrijving, onderhoud) .

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ja, van wat ik ervan begrijp op dit moment is het voornamelijk voorverwarmen met overtollige kWh. Het is niet dat ik mijn CV ketel zou inruilen (ding is net een jaar oud).

Het idee is meer dat tegen de tijd dat de salderingsregeling niet meer rendabel is, er een manier is om zoveel mogelijk rendement te hebben van de opgewekte kWh's.

Al moet gezegd worden: de schattingen qua opwekking op ons dak -afhankelijk van formaat en daarmee aantal panelen, de totale Wp's etc- tot niet heel veel meer dan ons jaarverbruik gaan leiden. Voorlopig zal dat met salderen nog wel even snor zitten. Dat geeft ons in ieder geval de tijd om een betere beeld de krijgen over hoeveel we nu echt opwekken en verbruiken, en daar dan eventueel een goed plan mee te maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Nou, inmiddels wat verder gekeken en offertes ontvangen. We blijken iets meer nadeel te hebben van het verspringen van ons huis met dat van de buren ten oosten. We komen daardoor uit op onderstaande opstelling met 11 PV panelen, totaal 4.235 Wattpiek. Dat levert zo'n 15% meer op dan we nu zelf verbruiken, maar met twee jongens die nog moeten opgroeien en andere lange termijn plannen die we nog hebben wat ook voor meer elektra verbruik kan zorgen komt dat onderaan de streep best een eind uit.
Bijlagen
Screenshot_20210513-081245~2.png
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: do 13 mei 2021, 08:20 totaal 4.235 Wattpiek. Dat levert zo'n 15% meer op dan we nu zelf verbruiken,
reken je er dan op dat ze 0,85 x 4 235 = 3600 kWh op jaarbasis gaan leveren? Want dat is nog al pessimistisch in mijn ervaring. Ik ken drie installaties en die draaien allemaal rond factor 1 ipv 0,85 . Mijn eigen 2700 Wp heeft de afgelopen 8 jaar nooit minder dan 2780 kWh geleverd. Gemiddeld over 8 jaar zit ik boven de 2900 kWh op jaarbasis

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ja, dat is wel het uitgangspunt... Het zal denk ik vast maar een schatting zijn. We gaan het zien. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Zo, nu ze erop liggen, wordt het tijd om weer eens vooruit te kijken :)

Qua elektra zitten we voorlopig wel prima zo, zie boven. Andere energiebron is natuurlijk gas. Dat gebruiken we voor verwarming (voornamelijk vloerverwarming op de begane grond, incidenteel radiatoren op verdieping en zolder) en natuurlijk douchen c.q. wastafel boven.

Eerste manier van besparen is natuurlijk zorgen dat je minder nodig hebt. We hebben een geïsoleerde kruipruimte, spouwmuurisolatie, HR++ glas van ongeveer een jaar oud, en een geïsoleerd dak. Tevens zijn alle deuren voorzien van tochtstrippen en hebben we geen gat voor de brievenbus maar hangt die los aan de muur. Wel heb ik het idee dat er in de bijkeuken nog e.e.a. te winnen valt, maar dat moet nog wat verder uitgezocht worden want ik weet niet goed wat.

Dus nu wil ik eens nadenken over een zonneboiler. Het dak op het zuiden ligt vol, dus daar zie ik geen ruimte. Het dak op het noorden heeft wel ruimte. Wel zit daar een dakkapel en een dakraam in, maar er lijkt me nog voldoende ruimte om eventueel zonnecollectoren kwijt te kunnen: al gauw 2x2m en toevallig dichtbij de CV ketel (HR combi, incl NZ label, 2020) waar we ruimte zat hebben voor een boiler. Kortom: ruimte genoeg.
Echter: wel op het noorden. Ik vraag me af wat het rendement hiervan zal zijn in de praktijk. Er zitten geen bomen, flats of andere rommel in de weg, maar wel het dak zelf natuurlijk. Ik kan echter moeilijk iets zinnigs vinden over hoeveel rendement je in de praktijk hebt van zonnecollectoren op een dak richting het noorden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ik denk dat we mogen aannemen dat dat dezelfde verhoudingen kent als de rendementen van zonnepanelen in diverse richtingen en dakhellingen, of beroerder, maar in geen geval beter.

http://www.berekenklimaatwinst.nl/?page_id=8
rendement.jpg
En dat zijn dan de totale jaaropbrengsten.
Kortom, dat lijkt een kwestie zoals de slogan van een goedkoop hotelletje: "altijd stromend water, 's zomers lauw, 's winters koud...."
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Hmm, dan zit ik dus zo rond de 35% van het basis rendement. Maar ik verwacht dat ik niet zomaar dezelfde warmte ophaal als ik 3 panelen op het noorden leg tov 1 paneel op het zuiden toch? Je kunt warmte volgens mij niet zomaar optellen in die zin zou ik denken?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: di 26 okt 2021, 22:33 Hmm, dan zit ik dus zo rond de 35% van het basis rendement.
dat zeg je verkeerd: zeg: "35% van de jaaropbrengst die je zou halen met een paneel op het zuiden onder een hoek van 30-40o, dus van het maximaal haalbare met vastliggende panelen."

Voor PV zou dat toch echt wel opgaan. Efficiency is nagenoeg constant, van hele lage tot hele hoge instraling. Geleverd vermogen is dus nagenoeg rechtevenredig met de instraling, en die grafiek in mijn eerdere bericht is eigenlijk dat, de totale instraling in een jaar vergeleken met eenzelfde oppervlak op het zuiden, onder een helling van 30-40o (meest ideale ligging voor een maximale jaaropbrengst).

Voor warmte ben ik minder zeker dat dat net zo opgaat. Mijn intuïtie fluistert me in dat dat bij lagere instraling minder efficiënt wordt, maar ik kan niet goed bevestiging vinden van die hunch.

Het enige dat ik tot nu toe vind is dit:
https://www.researchgate.net/figure/Eff ... _272483018
thermal.JPG
Als ik deze grafiek juist interpreteer neemt de efficiency van zonnecollectoren (althans minstens de hier onderzochte) inderdaad zeer sterk af beneden een instraling van 300 W/m².

Bij 300 W/m² haal je er nog 30% = 90 W nuttig uit, maar bij 100 W/m² is dat dan niet meer 30% = 30 W maar 10% = 10W.

En omdat je op een noordelijk dak heel vaak in die lage instralingsniveaus zal zitten heb je denk ik in plaats van 3 x het oppervlak (zoals bij elektrisch) misschien wel 6 x of meer oppervlak nodig om dezelfde warmte te halen als op een zuidelijk dak. Als ik gelijk heb met deze interpretatie dan lijkt dat geen zinvolle investering meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer