Reistijd naar gliese 581?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 108

Reistijd naar gliese 581?

Ik las dit weekend een artikel over de planeet bij Gliese 581 waar leven mogelijk zou zijn. Nu staat er ergens dat reizen naar dit stelsel, dat "boven" (ten noorden) van ons stelsel is, 20 lichtjaar ver is, en dat het 200 jaar zou duren om ernaartoe te reizen.

Wie heeft dat ook gelezen in het Laatste Nieuws?

Want ik las op wikipedia dat een veel dichtere ster, Proxima Centauri, 4000 jaar zou duren. Hoe kan dat, wie maakte een fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Reistijd naar gliese 581?

ook volgens wikipedia staat Proxima Centauri op 4.2 lichtjaar van ons vandaan. Wat dat betreft klopt de informatie dat Gliese 581 verder weg staat dan Proxima Centauri dus wel.

De vraag hoe lang het duurt om er naar toe te vliegen hangt natuurlijk helemaal af van hoe snel je gaat. Ik heb geen flauw idee hoe snel je een ruimteschip ongeveer kan laten vliegen. Maar het duurt dus sowieso langer om naar Gliese te gaan dan om naar Proxima Centauri te gaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Reistijd naar gliese 581?

Ik las dit weekend een artikel over de planeet bij Gliese 581 waar leven mogelijk zou zijn. Nu staat er ergens dat reizen naar dit stelsel, dat "boven" (ten noorden) van ons stelsel is, 20 lichtjaar ver is, en dat het 200 jaar zou duren om ernaartoe te reizen.
Ik neem aan dat ze 20 jaar met de lichtsnelheid bedoelen.
Wie heeft dat ook gelezen in het Laatste Nieuws?
Het is dan ook lang geen kwaliteitskrant, hé. Ik denk dat je iedere dag iets in hln kunt vinden dat op niet veel slaat.
Want ik las op wikipedia dat een veel dichtere ster, Proxima Centauri, 4000 jaar zou duren. Hoe kan dat, wie maakte een fout?
Ik veronderstel dat dat is met de huidige rakettechnologie is, dat is dus niet aan de lichtsnelheid, en dat kan dus kloppen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 567

Re: Reistijd naar gliese 581?

Reizen naar andere planeten blijft een onmogelijkheid.

Radiogolven opvangen van planeten vermoedelijk niet, zoals in de VS en Spanje, en nog ergens anders.

En dan blijven deze onderzoekers maar steeds zeggen dat ze nog niets hebben ontvangen, alhoewel ik persoonlijk daar niet veel van geloof.

Berichten: 242

Re: Reistijd naar gliese 581?

Ik neem aan dat ze 20 jaar met de lichtsnelheid bedoelen.
20 lichtjaar is de afstand die licht aflegd in 20 jaar.
Het is dan ook lang geen kwaliteitskrant, hé. Ik denk dat je iedere dag iets in hln kunt vinden dat op niet veel slaat.
Je moet altijd oppassen waar je je informatie vandaan haalt ja. Iedereen kan kant en klare onzin online zetten.
20 lichtjaar ver is, en dat het 200 jaar zou duren om ernaartoe te reizen.
hehe zo ver zijn we nog lang niet dat we met uhm....

299 792 458 m/s 20 jaar lang wij doen het in 200 jaar dus dan is het nog 29.979.245,8 m/s = 29.979,245 km/s = 107.925.284,88 km per uur

... kunnen reizen !

denk ik, hihi
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Reistijd naar gliese 581?

luc schreef:299 792 458 m/s 20 jaar lang wij doen het in 200 jaar dus dan is het nog 29.979.245,8 m/s = 29.979,245 km/s = 107.925.284,88 km per uur

... kunnen reizen !

denk ik, hihi
Wel, dan is het natuurlijk de vraag of die 200 jaar aan boord van het schip moet afgemeten worden, of op aarde. (de tijd gaat er aan die snelheden niet even snel). Waarschijnlijk dat die 200 jaar op het schip moet afgemeten worden, en dan heb je maar een kleinere snelheid nodig vanwege de relativiteit.

De snelheden die je aanhaalt zijn overigen wel al mogelijk, alleen duurt het nu vele jaren om die snelheden te bereiken. Zie bijvoorbeeld dit
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 567

Re: Reistijd naar gliese 581?

;) Ik vraag me af of bij "interstellair travel" , aan zeer hoge snelheden, er ook geen gevaar schuilt met botsingen met zwerfstenen,

en of de waterstof ( ongeveer één atoom per kubieke meter ) in het heelal ook geen teveel wrijving veroorzaakt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Reistijd naar gliese 581?

Gelukkoos schreef: ;) Ik vraag me af of bij "interstellair travel" , aan zeer hoge snelheden, er ook geen gevaar schuilt met botsingen met zwerfstenen,

en of de waterstof ( ongeveer één atoom per kubieke meter ) in het heelal ook geen teveel wrijving veroorzaakt ?
Klopt helemaal. Daarvoor zullen ze stevige schilden nodig hebben.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Reistijd naar gliese 581?

ben net bezig met een project van ANW (algemene natuur wetenschappen) over het mogelijke reizen naar een nieuwe planeet. Dus is het met die techniek van wikipedia mogelijk om de snelhed van het licht te halen? en hoe werkt dat ongeveer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Reistijd naar gliese 581?

Het hoofdstuk waarin van dat soort snelheden wordt gesproken heet niet voor niks "Further speculative methods".

Als de groten in de natuurkunde alleen maar speculatieve antwoorden hebben, wat verwacht je dan hier voor antwoord?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Reistijd naar gliese 581?

ben net bezig met een project van ANW (algemene natuur wetenschappen) over het mogelijke reizen naar een nieuwe planeet. Dus is het met die techniek van wikipedia mogelijk om de snelhed van het licht te halen? en hoe werkt dat ongeveer?


Het is onmogelijk iets te laten reizen aan de snelheid van het licht, daarvoor zou een oneidinge hoeveelheid energie nodig zijn (gegeven dat je object massa heeft) (misschien ga ik hier in de fout aangezien de fysica die ik bestudeer voornamelijk klassiek is).
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Reistijd naar gliese 581?

Het is onmogelijk iets te laten reizen aan de snelheid van het licht, daarvoor zou een oneidinge hoeveelheid energie nodig zijn (gegeven dat je object massa heeft) (misschien ga ik hier in de fout aangezien de fysica die ik bestudeer voornamelijk klassiek is).


Een foton kan slechts met lichtsnelheid reizen omdat zijn rustmassa 0 is.

SRT stelt dat een deeltje met eindige rustmassa nooit de lichtsnelheid zal halen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 254

Re: Reistijd naar gliese 581?

Ik wil hier wel de volgende opmerking maken over het verband tussen de tijd dat een foton reist in het heelal en de afstand die hij aflegt: Fotonen worden wél meegedragen door de expansie van het universum, wat ervoor gaat zorgen dat in een tijd t het foton een afstand groter dat ct kan afleggen. En dat kan redelijk veel schelen vb. een factor 2-3.

Op kleine schaal, zullen we dit niet merken (lokaal kunnen we een Minkowskistelsel optrekken), maar op kosmologische schaal (globaal) niet en geldt de FRW metriek.

Berichten: 54

Re: Reistijd naar gliese 581?

317070 schreef: vr 05 nov 2010, 00:54
Klopt helemaal. Daarvoor zullen ze stevige schilden nodig hebben.


En/of misschien in de vorm van een lange naald, zodat de hoek van impact bijna 90 graden is..

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Reistijd naar gliese 581?

Op dit moment zijn er vijf ruimte vaartuigen onderweg naar de rand van ons zonnestelsel die een snelheid hebben die hoog genoeg is om uit de "put van zwaartekracht" (zwaartekracht is geen kracht natuurlijk) van ons zonestelsel te klimmen en gevangen te raken in die van een andere ster en bijbehorende planeten.

Denk aan bijvoorbeeld de Voyagers en de Pioneers.

De laatst vertrokken van die vijf is de New Horizons. Verhoudingsgewijs is dat een behoorllijk licht apparaatje op een van de krachtigste motoren voor zulke apparatuur, wat je een idee zou moeten geven hoe snel dit dingetje op dit moment beweegt.

Op het moment dat dit apparaat voorbij Pluto beweegt in Juli 2015 is hij al bijna 10 jaar onderweg met een snelheid van 16.26km/s (Rotterdam - Den Haag in 1 seconde)...

Zou dit ding doorvliegen naar de dichtsbijzinde sterren (het trinaire Centauri systeem met Alpha, Beta en Proxima) dan zou het er nog 35000 jaar over doen.

Tegen die tijd is trouwens al een andere ster (Ross248) de dichts bijzijnde.

Op dt moment beweegt het centauri systeem langzaam richting ons en zal over 27000 jaar slechts 3 lichtjaar van ons af staan. Wetend dat Gliese ongeveer 6 maal verder staat kan je veilig stellen dat, wie er hiervandaan ook vertrekt richting een andere ster, zal er niet zelf aankomen. Je achter-achter-achter-enz-kleinkind wel.
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...

Reageer