kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Nee hoor, dat is helemaal niet vreemd. In woonkamers is het zelfs verplicht. Minstens 1 stopcontact moet op een andere groep zitten dan de rest.
Hè, dan moet ik dat toch eens gaan nakijken. Ik heb de zekeringen in de meterkast geëtiketteerd aan de hand van in welke ruimtes de lichten uitgingen bij het uitschakelen van de groep, maar de wandcontacten horen daar dus niet noodzakelijk bij.......

Zal ik dus ook met een schemerlampje rondmoeten.....

Welke reden heeft dat eigenlijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Welke reden heeft dat eigenlijk?
De achtergrond hiervan is dat het in een woonkamer niet op slag donker wordt als die ene groep uitvalt. Dan moet er op dat ene stopcontact natuurlijk wel een schemerlamp zitten.

Berichten: 10

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

als ik voor inductie koken naar 2 of 3 fase aansluiting wil dan moet ik zo"n euro 600 extra betalen aan mijn netwerk provider.
Als ik gewoon op 1 fase wil blijven koken, dan is de capaciteit beperkt. 3700 watt voor de hele kookplaat. Dit is vaak genoeg, maar bij wat uitgebreid koken, boosterfunctie etc niet genoeg.
Kan je de een fase kookplaat aan de achterkant open schroeven en twee aansluitingen maken? Dus twee stekkers !! Uiteraard ieder stekker in een aparte groep. Geen punt, mijn meterkast is 4 meter bij de kookplaat verwijderd met een contactdoos op een andere groep dan de keukengroep. Dus kabeltje trekken en klaar is kees. Terwijl ik dit schrijf verbaasd het mij dat deze platen met 2 stekkers op 1 fase 220V niet gewoon in de handel zijn.
PS: ik krijg nu zonnepanelen, dus vandaar dat ik nadenk ik over koken op stroom.
Is mijn idee gek of mis ik iets in de redenering?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Dickma schreef: do 27 okt 2022, 14:04 Kan je de een fase kookplaat aan de achterkant open schroeven en twee aansluitingen maken? Dus twee stekkers !! Uiteraard ieder stekker in een aparte groep.
Als de afzonderlijke "pitten" met hun regelaar op een enkele fase 230 V kunnen werken dan zou dt mogelijk moeten zijn.
Je bent natuurlijk wel meteen jouw garantie kwijt.
Dickma schreef: do 27 okt 2022, 14:04 Terwijl ik dit schrijf verbaasd het mij dat deze platen met 2 stekkers op 1 fase 220V niet gewoon in de handel zijn.
Je kunt je wel voorstellen wat er dan gebeurt: Mensen steken die stekers naast elkaar in dezelfde groep.

Berichten: 270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Daar is in Nederland de kookgroep voor bedacht.
Benodigd een perilex met 2 bruine, 2 blauwe en een aarde draad. In de meterkast aansluiten op 2 gekoppelde automaten.
Maximaal vermogen +/- 7300 watt.
Heb je meer nodig, dan idd een drie fase aansluiting aanvragen.

Berichten: 3.934

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Rola schreef: do 27 okt 2022, 18:50 In de meterkast aansluiten op 2 gekoppelde automaten.
want je wilt niet dat de helft van je kookplaat uitvalt als er ergens iets gebeurt. de powersuply en de control zal waarschijnlijk op een van de 2 fases zitten dus moet of alles aan of alles uit. 2 aparte stekkers met 2 groepen gaat dan goed totdat de zekering er uit gaat of de aardlek.

Berichten: 270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

En niet onbelangrijk, de kookplaat moet geschikt zijn voor een kookgroep aansluiting, dus met twee nuldraden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Dat is toch ook gewoon de standaard sinds jaren? Ik heb in 2010 een inductieplaat gekocht waarbij een Perilex aansluiting kwam met een (dubbele) kookgroep in de meterkast. In 2020 idem (ander huis). Nooit problemen gehad met koken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Veel kookplaten hebben geen dubbele nul aansluiting.
Deze moeten of op 2 verschillende fasen worden aangesloten, en dat is een kookgroep niet, of op 32 ampère worden afgezekerd. In het buitenland kan dat vaak wel, in Nederland is een huisaansluiting 1*35 ampere of 3*25.
Je komt dan in de knoei met de selectiviteit.

Berichten: 3.934

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

ik snap even niet waarom een dubbele 0 uberhaupt nut kan hebben. immers de elektriciteit kom een woonhuis binnen in een ster configuratie met 230V tussen de fasen en 0. De 0 is dus altijd gemeenschappelijk of je nu 1,2 of 3 fasen gebruikt voor het koken.

Berichten: 270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Fase verschuiving.
Bij een kookgroep die op één fase is aangesloten ontstaat deze verschuiving niet en loopt kan er dus 2*16=32 Ampère door een enkele nuldraad lopen. Voor 2,5mm2 is dat te veel.
Gebruik je 2 fasen dan loopt er nooit meer dan 16 ampère door een enkele nul draad.

Berichten: 3.934

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Rola schreef: za 29 okt 2022, 12:12 Fase verschuiving.
Bij een kookgroep die op één fase is aangesloten ontstaat deze verschuiving niet en loopt kan er dus 2*16=32 Ampère door een enkele nuldraad lopen. Voor 2,5mm2 is dat te veel.
Gebruik je 2 fasen dan loopt er nooit meer dan 16 ampère door een enkele nul draad.
o ja natuurlijk. bij 3 fasen gelijk verdeeld is de stroom in de 0 draad zelfs 0.

Berichten: 10

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Rola schreef: do 27 okt 2022, 18:50 Daar is in Nederland de kookgroep voor bedacht.
Benodigd een perilex met 2 bruine, 2 blauwe en een aarde draad. In de meterkast aansluiten op 2 gekoppelde automaten.
Maximaal vermogen +/- 7300 watt.
Heb je meer nodig, dan idd een drie fase aansluiting aanvragen.
Perfect antwoord. Ik wist dat niet.
Thanks

Berichten: 10

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

perfect antwoord ik wist niets van een kookgroep.
tThanks

Reageer