kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2

kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Ik heb gister een 2e hands keramische kookplaat gekocht..

De mensen waar ik hem vandaan haalde, werkten met 2x 220 ipv 1x 380..

Nu hebben ze dus in de stekker lopen kloten. Ze hadden 2 fase's en 2 nul (<- of hoe je dat ook noemt)

Nu heb ik hier (denk ik) een krachtstroom aansluiting.. Ik woon in een oud bejaarde woningkje waar ze geen gas hebben..

Ik heb dus keurig de 2 zwarte draden en 1 bruine op de L1 L2 en L3 aangesloten en de blauwe op de N.. Maar als ik de plaat aansluit gebeurd er niks..

Maar is het wel echt een krachtstroom aansluiting, of hebben ze vanuit de woningbouw misschien ook wel 2x 220 aangesloten?

Hoe meet ik dat? Ja van meten weet ik niet zoveel..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Hoe je dat meet? Wel, meet op elke pen ten opzichte van elke andere.

Je hebt 4 pennen, dus 1 t.o.v. 2, 3 en 4; dan 2 t.o.v. 3 en 4 en tenslotte 3 t.o.v. 4. Totaal 6 metingen.

Als het echt een driefasenaansluiting is, dan meet je 3 keer 230 en 3 keer 400V.

Wel meten met een meetinstrument op AC stand.

Berichten: 2

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

klazon schreef:Hoe je dat meet? Wel, meet op elke pen ten opzichte van elke andere.  

Je hebt 4 pennen, dus 1 t.o.v. 2, 3 en 4; dan 2 t.o.v. 3 en 4 en tenslotte 3 t.o.v. 4. Totaal 6 metingen.

Als het echt een driefasenaansluiting is, dan meet je 3 keer 230 en 3 keer 400V.

Wel meten met een meetinstrument op AC stand.
Misschien stomme vraag.. Als ik nu 2 fasen meet, dus zegmaar 2x plus.. Springt mijn meter dan niet? Omdat ik geen min heb??

Ik heb hier ook een multimeter waar op staat 300v max..

Maar zie geen knopje met AC. Wel wisselstroom, gelijkstroom, ampere en Ohm (als ik het goed heb)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Zonder lullig te willen doen: HAAL ER IEMAND BIJ DIE WEL WEET WAAR HET OVER GAAT!

nogmaals, dit is echt niet lullig bedoeld, maar je bent gevaarlijk bezig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Ik sluit me bij GJ aan.

Uit je reactie blijkt dat je er te weinig van snapt om dit probleem zelfstandig op te lossen.

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Met zo een beperkte kennis blijf je er beter af!

Berichten: 23

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Voor een elektrische kookplaat heb je geen 3-fasen nodig, een elektrische kookplaat werkt wel op 2 fasen, 2 nullen en een aarde, hiervoor heb je een zogenaamde kookgroep nodig in je meterkast en op de plaats waar je het fornuis aansluit heb je een perilex stopcontact nodig, deze moet je aansluiten zoals het ook in de stekker zit. Meestal zitten de 2 fasen op de linker gaten en de nullen op de 2 rechter gaten en dan blijft er nog 1 over voor de aarde. Je kunt inderdaad wel ff iemand erbij laten komen die er wel meer verstand van heeft.

Succes ermee nog!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

......wel op 2 fasen, 2 nullen en een aarde.....


tsjonge, TWEE nullen?? Waarvoor? Een nul is een nul toch?

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

2 nulleiders dan... ook goed :shock: [/i]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

tsjonge, TWEE nullen?? Waarvoor? Een nul is een nul toch?
De twee fasen komen van verschillende groepen om het vermogen te verdelen, en elke groep moet een eigen nul hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Ik leg krachtstroom/draaistroom vaak uit als volgt. Iemand gaat in de midden staan met een arm uitgestrekt. Om hem heen gaan 3 personen staan. Deze stellen de fasen voor. Omstebeurten geeft een van de fasen een tik tegen de arm van de middenste persoon. Deze gaat hierdoor draaien. Ruilen twee mensen van plek, maar tikken ze nog wel nadat hun oude buurman tikte dan zal de persoon in de midden de andere kant op draaien. Dit principe werkt daarom ook bij draaistroommotoren. Twee fasen omdraaien en de motor loopt de andere kant op.

Een kookplaat is in principe een 220 apparaat en geen 380 apparaat. De individuele verwarmingselementen worden aangesloten op een fase en de nul. Tussen de fase en de nul staat altijd 220 volt. Kookplaten nemen dusdanig veel vermogen dat 1x 16 ampere niet volstaat. Daarom kunnen er vanuit de meterkast 3x 16 ampere worden aangevoerd. Of dit nu 3x dezelfde fase is (een man uit de kring) of 3x een verschillende fase (krachtstroom/draaistroom) dat maakt niks uit.

Tussen 2 fasen staat wel 380 volt !

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

GJ_ schreef:tsjonge, TWEE nullen?? Waarvoor? Een nul is een nul toch?
De twee fasen komen van verschillende groepen om het vermogen te verdelen, en elke groep moet een eigen nul hebben.


Dat lijkt me niet helemaal waar te zijn.

Alle nulleiders, van elk huis, gaan toch naar dezelfde bron terug. 1 nul is dan toch echt wel genoeg.

Theoretisch dan.

In de praktijk zal je toch wel 2 willen gebruiken, omdat je maar 16 Ampere door een draad van 2.5 mm mag jagen, en die diameter wordt meestal gebruikt, in huizen.

Maar als de diameter 4 mm is, dan zie ik geen probleem om gewoon door te koppelen en slechts 1 nulleider te gebruiken.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Oliebaron schreef:Ik leg krachtstroom/draaistroom vaak uit als volgt. Iemand gaat in de midden staan met een arm uitgestrekt. Om hem heen gaan 3 personen staan. Deze stellen de fasen voor. Omstebeurten geeft een van de fasen  een tik tegen de arm van de middenste persoon. Deze gaat hierdoor draaien. Ruilen twee mensen van plek, maar tikken ze nog wel nadat hun oude buurman tikte dan zal de persoon in de midden de andere kant op draaien. Dit principe werkt daarom ook bij draaistroommotoren. Twee fasen omdraaien en de motor loopt de andere kant op.  

Een kookplaat is in principe een 220 apparaat en geen 380 apparaat. De individuele verwarmingselementen worden aangesloten op een fase en de nul. Tussen de fase en de nul staat altijd 220 volt. Kookplaten nemen dusdanig veel vermogen dat 1x 16 ampere niet volstaat. Daarom kunnen er vanuit de meterkast 3x 16 ampere worden aangevoerd. Of dit nu 3x dezelfde fase is (een man uit de kring) of 3x een verschillende fase (krachtstroom/draaistroom) dat maakt niks uit.

Tussen 2 fasen staat wel 380 volt !
Maar waarom dan 3 fases ernaar toe brengen? 2 fases is dan toch genoeg?

En dat mag inderdaad dezelfde fase zijn. Als ze beiden maar apart gezekerd zijn.

En de hoofdzekering moet de juiste waarde hebben.

Bij mij thuis hebben ze een hoofdzekering gebruikt van 25 Ampere! Die slaat natuurlijk altijd door als ik een elektrisch fornuis gebruikt en ik alle 4 de pitten gebruik. En als ik een grotere wil hebben, moet ik een monteur van de energiebedrijf laten komen, en hier zeer dik voor btetalen!

Zakkenvullers.

Maar het lijkt me wel, als ik de kookplaat gewoon op 1 x 220 Volt aansluit, ik dan toch gewoon 2 pitjes kan gebruiken... Want ik neem aan dat ze gewoon per 2 aangesloten zijn per fase.

2 is voor mij wel genoeg. Ik kan wel een enkele kopen, maar dat lijkt me weer wat te weinig.. :-)

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

henkiespankie schreef:
klazon schreef:Hoe je dat meet? Wel, meet op elke pen ten opzichte van elke andere.  

Je hebt 4 pennen, dus 1 t.o.v. 2, 3 en 4; dan 2 t.o.v. 3 en 4 en tenslotte 3 t.o.v. 4. Totaal 6 metingen.

Als het echt een driefasenaansluiting is, dan meet je 3 keer 230 en 3 keer 400V.

Wel meten met een meetinstrument op AC stand.
Misschien stomme vraag.. Als ik nu 2 fasen meet, dus zegmaar 2x plus.. Springt mijn meter dan niet? Omdat ik geen min heb??

Ik heb hier ook een multimeter waar op staat 300v max..

Maar zie geen knopje met AC. Wel wisselstroom, gelijkstroom, ampere en Ohm (als ik het goed heb)
Nee, springt niet. Wisselstroom heeft geen plus en min...

AC is Alternate Current, oftewel wisselstroom.

Maar 300 Volt is te weinig om de spanning te meten tussen 2 fases.

Maar dit is ook niet van belang, zoals al gezegd, je hebt in principe geeb draaistroom nodig om de kookplaat aan te sluiten, alleen 2 fases. Dus het is voldoende als je de 3 fases doormeet met de 0.

Dus de blauwe draad op de ene meetpen, en op de andere pen kan je dan de zwarte draden en de bruine draad meten.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Met zo een beperkte kennis blijf je er beter af!
Heb je gelijk in.

Maar beter is toch eerst de goede info te geven MET die waarschuwing.

Anders gaat hij misschien wel eigenwijs lopen experimenten ZONDER die kennis! En dat is helemaal gevaarlijk!

En verder heb je geen inzicht hoe voorzichtig hij is. En liever voorzichtig ZONDER enige kennis, dan kan er weinig gebeuren, dan wel die kennis hebben en NIET zo voorzichtig zijn, wat veel vaker voorkomt overigens!

Reageer