kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:...

Klopt.. ik bedoelde een aardlekschakelaar/automaat.

Is het niet zo trouwens, dat tegenwoordig in de huishoudens standaard zo'n combi wordt gebruikt, in plaats van een aparte aardlekschakelaar?

...

Ik vind het persoonlijk makkelijker om van de diameter uit te gaan.. want als ik wil weten, pak ik een schuifmaat, en meet de diameter op.. en niet de oppervlakte...
Ik geloof dat de meeste huizen hier (=Nederland) een aardlekschakelaars en gewonen zekeringen hebben. Maar daar ben ik niet zo zeker van: de industrie is mijn domein en niet huisinstallaties. Blij toe want ik ben alergies voor nomen met een wettelijke status zoals de NEN1010. Fabrikanten als holec maken de benodigde apparatuur en schrijven gelijk de wet voor, een situatie die erg onwenselijk is natuurlijk.

Draaddoorsnedes moet je niet zelf opmeten maar van de verpakking aflezen, dat is safer. De fabrikant weet zelf het beste wat hij gemaakt heeft. :wink:

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Heel eerlijk gezegd, heb ik nog nooit draaddoorsnedes opgemeten.

Ik herken gewoon of ik een 1.5, of een 2.5 of een 4 mm in mijn handen heb.

Bij hogere doorsnedes zal ik, als de draad niet meer in de doos zit dan, inderdaad de schuifmaat moeten pakken.

Formule is dan 1,57 maal het kwadraat van de diameter.

Anyway, ik heb in ieder geval wel gelijk dat de draden aan elkaar gekoppeld kunnen worden, en de 0 ook. Zojuist een inductie van dichterbij gekeken in de winkel (wat zijn ze nog duur!) en daar waren ze fabriekshalve zelfs al aan elkaar gekoppeld! Dus op 2 geleiders doet hij het dus gewoon al... (als alles goed is, dan zit de aardedraad er natuurlijk werkeloos bij :-)

En Klazon: Volgens mij mag een zekering zeker meer dan 16 Ampere zijn. Anders zouden die zekeringen niet verkocht worden! Ik heb zelfs een zekering van 80 Ampere!

En ik heb zelf de NEN1010 ook liggen.. en de volledige waarheid is dat een 2,5 mm draad maximaal op 16 A gezekerd mag worden.

Dus zodra je overgaat op dikkere draden, dan zit je niet meer aan die beperking vast.

Misschien dat er wel andere beperkingen zijn, die verbieden dat je in bepaalde gevallen een hogere zekering mag gebruiken. (Huisinstallaties?) Dat weet ik niet. Ik heb geen zin om de NEN1010 uit mijn hoofd te leren :-)

Ik heb zelf ook maar een blauwe maandag in de huisinstallaties gezeten, en dat is lang geleden. Zat zelf ook voornamelijk in de industrie :-)

Voor de duidelijkheid.. ik WEET dat het doorkoppelen van de 0 van verschillende groepen verboden is. Los van het feit of het kan.

En wat helemaal verboden is. maar dat is wel heeel erg of-topic.. het verwisselen van fases die van een heel andere electriciteitsmeter vandaan komen. (Verwisselen met de buren b.v.?).

Waarom? Laat dat iemand maar uitrekenen die goed is met wiskunde, en de theorie met faseverschuivingen goed onder de knie heeft. :-)

(Vind de energieleverancier dus niet echt leuk).

hm.. geen eigen ervaring hoor... ken ik van oude leermeester.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

On Topic...

Zijn alle inductie kookplaten van binnen hetzelfde geschakeld? (1 magnetische krachtbron).

Of zijn er ook kookplaten waarvan er 2 pitjes zijn die op 1 fase werken, en de andere 2 pitjes op de andere fase? (dus 2 aparte bronnen).

Reden van vragen:

Ik kan voor een prikkie een 4 pits inductieplaat kopen waarvan 2 pitjes defect.

Ik vind dat genoeg. En ik hoef mijn installatie niet uit te breiden, want hij zal dan maximaal de helft van het totale vermogen gebruiken. Dus iets van 2800 Watt ofzo.

Maar als er maar 1 warmtebron inzit (wat dus waarschijnlijk in elke plaat zo is), en ik sluit 1 fase aan, en die lus ik door, dan zal hij niet goed werken, denk ik.

Maar als er kookplaten zijn die 2 aan 2 geschakeld zijn met een aparte warmtebron, dan kan ik het van binnen zo schakelen dat de 2 kapotte gewoon afgekoppeld zijn, en dat ik een 2 pits overhoud, fysiek.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

En Klazon: Volgens mij mag een zekering zeker meer dan 16 Ampere zijn. Anders zouden die zekeringen niet verkocht worden! Ik heb zelfs een zekering van 80 Ampere!
Ik had het ook heel duidelijk over huisinstallaties. Maximaal 16A per eindgroep.

En wil je zwaardere dingen aansluiten, dan moet je een industriele aansluiting vragen. Maar die krijg je niet zo maar, zeker niet in een woonhuis.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Nadeel van vragen is altijd dat ze NEE kunnen zeggen, daarom vraag ik eigenlijk nooit wat.

Maar gaan hopen dat ze hier nooit komen controleren :-)

Maar goed.. ik had het maar alleen over de theorie.. rest intresseert me wat minder... :roll:

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Even een vraagje dat hierop inhaakt. Ik ga verhuizen en wil een kooktoestel kopen voor in mn nieuwe kamer, een elektrische. Heb niet veel te besteden dus ik zit te denken aan een tweedehandsje: zo'n simpele witte met van die ijzeren plaatjes, zoiets.

Maar op bijvoorbeeld Marktplaats zie ik op foto's vaak zo'n stekker met 4 pinnen (Perilex heet dat toch?) en ik heb begrepen dat dat op 380V moet. In mijn kamer zitten alleen normale stopcontacten, volgens mij past die stekker daar niet in (toch?). Soms staat er in de advertentie dat hij ook op 220V op 2 groepen kan, maar hoe zit dat precies? Moet je die Perilex-stekker er dan afknippen en er 2 gewone stekkers aanzetten en kun je hem dan aansluiten op 2 verschillende gewone stopcontacten? En kan ik dat zelf met schaar en schroevedraaier, of moet ik er maar beter met mn vingertjes afblijven?

En weet iemand misschien of het überhaupt mogelijk is om een 4-pits elektrisch kooktoestel op normale stopcontacten aan te sluiten (en of ik er eentje ga vinden via marktplaats)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Die kookapparaten met een Perilex stekker werken niet op 380V. Dat is een misverstand. Ze werken op 3 keer 230V, verdeeld over de 3 fasen.

Maar je kunt ze ook anders aansluiten, nl. aan 2 groepen. Dan moet je zowel de Perilex stekker als het bijbehorende stopcontact anders aansluiten. Ik heb niet direct paraat hoe het dan bedraad moet worden maar dat kan ik wel voor je opzoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

klazon schreef:Die kookapparaten met een Perilex stekker werken niet op 380V. Dat is een misverstand. Ze werken op 3 keer 230V, verdeeld over de 3 fasen.

Maar je kunt ze ook anders aansluiten, nl. aan 2 groepen. Dan moet je zowel de Perilex stekker als het bijbehorende stopcontact anders aansluiten. Ik heb niet direct paraat hoe het dan bedraad moet worden maar dat kan ik wel voor je opzoeken.
Grote vraag is waar je in een studentenkamer 2 afzonderlijke groepen vandaan gaat halen.

Is dit Afbeelding geen betere oplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb even in mijn meterkast gekeken maar weet niet hoe je zien kan hoeveel groepen er zijn, misschien zegt dit fotootje jullie iets?

Afbeelding

En begrijp ik je goed klazon als ik dan het stopcontact ook moet veranderen? En kan ik dat zelf of moet een electricien dat doen?

Jan, koken op gas ga ik denk ik niet doen, ik heb geen gasaansluiting en met gasflessen sjouwen lijkt me niet handig (en ik vind gas altijd een beetje eng). Waar ik anders aan zat te denken is twee losse 2pits kookplaatjes, die hebben wel een normale stekker. Of ga ik dan problemen krijgen met de hoeveelheid stroom die die twee vragen, wanneer ik ze in het stopcontact steek?

(en ik had er nooit bij nagedacht dat koken zo ingewikkeld kan zijn :D )!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

En kan ik dat zelf of moet een electricien dat doen?
Dat kun je zelf doen, mits je voldoende kennis van zaken hebt. Maar gezien je vragen denk ik dat je die kennis niet hebt, dus is het verstandig om er iemand bij te halen die het wel snapt.

Zoals je zelf aangeeft kun je ook 2 éénfasige kookplaatjes nemen, maar dan moet je goed opletten op het gezamenlijke vermogen. Op een groep die gezekerd is met 16A kun je maximaal 3500W aansluiten. Maar dan moet je ook nog opletten wat er verder nog aan diezelfde groep hangt.

Op de foto van de meterkast zie ik meerdere groepen, maar dat zegt nog niks. Belangrijker is hoe alle aansluitpunten in het pand over die groepen zijn verdeeld. En nogmaals, als je te weinig kennis van zaken hebt om dat zelf uit te zoeken, haal er dan iemand bij die weet waar hij op moet letten.

En nog wat, als de installatie is aangelegd door een erkende installateur, dan moet er in de meterkast een kaart aanwezig zijn waar dat allemaal op staat

Berichten: 866

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef

Bij hogere doorsnedes zal ik, als de draad niet meer in de doos zit dan, inderdaad de schuifmaat moeten pakken.

Formule is dan 1,57 maal het kwadraat van de diameter.

Heeft nog (n)iemand gemerkt dat een cirkelvormige oppervlakte 1,57 maal groter zou zijn dan een vierkant met dezelfde zijde als de diameter vd cirkel? ...Grapje!

Ik denk dat het moet zijn 0,785 maal het kwadraat vd diameter.

Ik had vroeger nog een ezelsbruggetje voor pi/4 omdat ook het soortelijk gewicht van staal bijna precies 7,85 is

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Heb het even uitgevogeld, welk stopcontact bij welke groep hoort. Ik snapte weinig van die kaart, dus heb de stoppen één voor één uitgezet en met een schemerlamp gekeken welke stopcontacten t nog deden. En bij de plek op het aanrecht waar ik mn kookplaat wil neerzetten, zitten meerdere stopcontacten die op verschillende groepen zijn aangesloten. Heb nog even aan de verhuurder gevraagd of die niet voor zo'n Perilex-stopcontact kan zorgen, maar nee die gaat ervan uit dat een student aan 2 kookplaatjes genoeg heeft. Vind ik niet, maarja...

En zelf met de stopcontacten klooien is geen goed idee aan jouw reply te lezen, dus dat ben ik dan ook niet van plan. Ik denk dat ik dan voor twee losse 2pits kookplaatjes ga, met normale stekkers eraan die ik dan in stopcontacten van verschillende groepen stop. Dan alleen nog even opletten dat ik met mn magnetron erbij niet boven die 3500W per groep kom, en dan kan ik veilig gaan kokkerellen! :D

Ieder die gereplyd heeft: bedankt voor de hulp! 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Dan alleen nog even opletten dat ik met mn magnetron erbij niet boven die 3500W per groep kom, en dan kan ik veilig gaan kokkerellen! :D
En ook alleen nog even opletten dat die verschillende groepen dan ook

- inderdaad aan 16 A stoppen hangen: met 10A stoppen houdt het bij 2200 W al op

- en niet tegelijkertijd gebruikt worden door een buurman met ook van die kookplaatjes of andere zwaardere verbruikers (want ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een paar groepen voor jezelf alleen hebt in een studentenhuis.....Het feit dat er twee stopcontacten in één ruimte op verschillende groepen zijn aangesloten is al iets vreemds.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Het is voor studenten, maar ik heb een eigen keuken en badkamer, het is dus eigenlijk een éénkamerappartement. Er zitten in mijn kamer/keuken maarliefst 12 stopcontacten (in mijn vorige maar 6, daar was de meterkast gedeeld), hier heb ik ook mn eigen meterkast. Dus met buren hoef ik denk ik geen rekening te houden.

Het is recent gebouwd, dus neem aan dat 16A tegenwoordig wel standaard is. Anders moet ik inderdaad even uitkijken met die 3500W. Maar zal eventjes in de meterkast gaan neuzen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Het feit dat er twee stopcontacten in één ruimte op verschillende groepen zijn aangesloten is al iets vreemds.
Nee hoor, dat is helemaal niet vreemd. In woonkamers is het zelfs verplicht. Minstens 1 stopcontact moet op een andere groep zitten dan de rest.

Reageer