kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

klazon schreef:
GJ_ schreef:tsjonge, TWEE nullen?? Waarvoor? Een nul is een nul toch?
De twee fasen komen van verschillende groepen om het vermogen te verdelen, en elke groep moet een eigen nul hebben.


Dat lijkt me niet helemaal waar te zijn.

Alle nulleiders, van elk huis, gaan toch naar dezelfde bron terug. 1 nul is dan toch echt wel genoeg.

Theoretisch dan.

In de praktijk zal je toch wel 2 willen gebruiken, omdat je maar 16 Ampere door een draad van 2.5 mm mag jagen, en die diameter wordt meestal gebruikt, in huizen.

Maar als de diameter 4 mm is, dan zie ik geen probleem om gewoon door te koppelen en slechts 1 nulleider te gebruiken.


oja..

misschien een beetje stom gezicht om op mijn eigen te reply-en..

Maar op dezelfde manier dat je de 0 doorkoppeld, kan je de fase natuurlijk ook doorkoppelen!

Dan heb je nog maar 3 draden nodig.. Fase, 0 en aarde.

Zolang je maar de juiste diameter gebruikt! Dus minimaal 4 mm.

Wat ik alleen vergeet, als deze draden (deels) in een PVC pijp zitten, en er zitten meer dan 2 geleiders in de pijp, dan mag er maar maximaal 20 Ampere doorheen.

Dus dan moet je weer minimaal 6 mm draden gebruiken, maar dan moet je ook weer dikkere PVC pijp gebruiken. (heeft met de opwekking van warmte te maken).

Gebruik je gewoon een kabel vanaf de meterkast, dan heb je die beperking weer niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Even de zaak helder krijgen:

een eindgroep in een woonhuis mag maximaal met 16A gezekerd worden. Je kunt dus wel dikkere draden nemen, maar dat helpt niet want de zekering mag niet dikker zijn.

Omdat je bij kookplaten niet uitkomt met 16A kun je hem aansluiten op 2 eindgroepen, ieder van 16A maximaal.

En omdat in een eindgroep ook de nul geschakeld wordt moet je vanaf iedere eindgroep een aparte nul aanleggen.

De enige uitzondering is als je de kookplaat aansluit op een 3-fasige eindgroep. Die heeft dus een automaat of groepsschakelaar die de 3 fasen en de nul gelijktijdig schakelt, en dan kun je met 1 nuldraad volstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

...
...
...
...
...
...


Na een half jaar zal dat ding wel aangesloten zijn lijkt me. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

..En liever voorzichtig ZONDER enige kennis, dan kan er weinig gebeuren,...
LULKOEK. Dit soort klussen vereist toch een minimale basiskennis anders kan er van alles gebeuren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:...omdat je maar 16 Ampere door een draad van 2.5 mm mag jagen, en die diameter wordt meestal gebruikt, in huizen.

Maar als de diameter 4 mm is, ....
De draadmaat is niet de diameter, maar de doorsnede.

Over minimale basiskennis gesproken. :roll:

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

klazon schreef:Even de zaak helder krijgen:  

een eindgroep in een woonhuis mag maximaal met 16A gezekerd worden. Je kunt dus wel dikkere draden nemen, maar dat helpt niet want de zekering mag niet dikker zijn.

Omdat je bij kookplaten niet uitkomt met 16A kun je hem aansluiten op 2 eindgroepen, ieder van 16A maximaal.

En omdat in een eindgroep ook de nul geschakeld wordt moet je vanaf iedere eindgroep een aparte nul aanleggen.

De enige uitzondering is als je de kookplaat aansluit op een 3-fasige eindgroep. Die heeft dus een automaat of groepsschakelaar die de 3 fasen en de nul gelijktijdig schakelt, en dan kun je met 1 nuldraad volstaan.
Ja.. je zal gelijk hebben, denk ik.

Theoretisch is er niets mis om ook bij 2 fases de 0 door te koppelen, want in de transformatorhuisje in de straat komen die toch weer gewoon samen. Alleen de automaten in je huis zullen het niet prettig vinden als de stroom verdwijnt via een andere leiding en er meteen uitslaan :-)

Maar voor degeen die GEEN automaat heeft.. dan denk ik toch dat het werkt.

Of het MAG.. ok, dat is een tweede. In ieder geval dan niet verstandig omdat de verzekering anders niet uitbetaald bij ongelukken...

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:..En liever voorzichtig ZONDER enige kennis, dan kan er weinig gebeuren,...
LULKOEK. Dit soort klussen vereist toch een minimale basiskennis anders kan er van alles gebeuren.
Jij vind het lulkoek. k kan daar moeilijk over in discussie gaan, omdat het een verschil van inzicht is, en niet bepaald wetenschappelijk.

Maar om een voorbeeld te geven, ik heb toch echt liever iemand die de verkeersregels niet kent, maar voorzichtig is, dan iemand die ze wel kent, en ze aan zijn laars lapt.

En zoals ik al zei.. laatste komt vaker voor, en veroorzaken veel meer ongelukken!

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

klazon schreef:
mariusjr schreef:...omdat je maar 16 Ampere door een draad van 2.5 mm mag jagen, en die diameter wordt meestal gebruikt, in huizen.

Maar als de diameter 4 mm is, ....
De draadmaat is niet de diameter, maar de doorsnede.

Over minimale basiskennis gesproken. :roll:
Klopt. Ik had moeten zeggen: kwadraat.

Maar dit woordje vergeten doet echt niets af aan mijn basiskennis, OF aan de veiligheid, OF aan het aantal amperages wat er doorheen mag.. :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

GJ_ schreef:
mariusjr schreef:..En liever voorzichtig ZONDER enige kennis, dan kan er weinig gebeuren,...
LULKOEK. Dit soort klussen vereist toch een minimale basiskennis anders kan er van alles gebeuren.
Jij vind het lulkoek. k kan daar moeilijk over in discussie gaan, omdat het een verschil van inzicht is, en niet bepaald wetenschappelijk....

En zoals ik al zei.. laatste komt vaker voor, en veroorzaken veel meer ongelukken!
Je opmerking was ook niet erg wetenschappelijk (of heb je ergens onderzoeksresultten?). Maar het moet je toch duidelijk zijn dat krachtstroom en mensen zonder kennis van zaken alle mogelijkheden voor ongelukken bied.

Voor mij is dit topic nu wel klaar> TS zal zn kookplaatje wel hebben laten aansluiten, misschien ligt hij er met een schroevendraaier dood naast, maar na een half jaar is de oorspronkelijke discussie ver over de datum.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:...
...
[

Na een half jaar zal dat ding wel aangesloten zijn lijkt me. :roll:
waarschijnlijk :-)

Maar niet relevant. Er zullen meer mensen zijn in vergelijkbare situaties, en via Google hier op het forum terechtkomen.

Hoe denk je dat IK hier terechtkwam? :-)

Ok.. ik bevind me niet in een vergelijkbare situatie, maar zocht wat specifieke info over aansluiten van een kookplaat....

Reply van Oliebaron heeft me trouwens uitstekend geholpen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Theoretisch is er niets mis om ook bij 2 fases de 0 door te koppelen, want in de transformatorhuisje in de straat komen die toch weer gewoon samen.
Sterker nog, vanaf de transformator tot aan de ingang van de eindgroepen is er maar 1 nul. Vanaf de uitgang van de eindgroepen moeten de nullen gescheiden blijven. En dat is om de reden die ik al eerder noemde. Staat allemaal in NEN 1010.
Alleen de automaten in je huis zullen het niet prettig vinden als de stroom verdwijnt via een andere leiding en er meteen uitslaan  :-)...
Uit deze opmerking concludeer ik dat je niet echt snapt wat er gebeurt.

Waarom zou de automaat er uit slaan?

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:Theoretisch is er niets mis om ook bij 2 fases de 0 door te koppelen, want in de transformatorhuisje in de straat komen die toch weer gewoon samen.
Sterker nog, vanaf de transformator tot aan de ingang van de eindgroepen is er maar 1 nul. Vanaf de uitgang van de eindgroepen moeten de nullen gescheiden blijven. En dat is om de reden die ik al eerder noemde. Staat allemaal in NEN 1010.
Alleen de automaten in je huis zullen het niet prettig vinden als de stroom verdwijnt via een andere leiding en er meteen uitslaan  :-)...
Uit deze opmerking concludeer ik dat je niet echt snapt wat er gebeurt.

Waarom zou de automaat er uit slaan?
hm..

Als GJ het toestaat om in dit topic er verder over te discusseren.. :-) (anders een nieuw topic openen?)

Maar in mijn opvatting doet de automaat niets anders dan het verschil meten van de amperage wat erdoorheen gaat en wat weer terugkomt.

Ik geloof uit mijn hoofd dat hij er uit slaat bij een verschil van meer dan 40 mA ? (lekstroom dus).

Deze waarde is afgeleid van de waarde wat dodelijk is voor het hart. (of elke spier eigenlijk, die trekken dan samen).

Indien ik ongelijk heb, zal ik me eens verdiepen hoe het dan WEL werkt.. :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

mariusjr schreef:...

Maar in mijn opvatting doet de automaat niets anders dan het verschil meten van de amperage wat erdoorheen gaat en wat weer terugkomt.

Ik geloof uit mijn hoofd dat hij er uit slaat bij een verschil van meer dan 40 mA ? (lekstroom dus).

Deze waarde is afgeleid van de waarde wat dodelijk is voor het hart. (of elke spier eigenlijk, die trekken dan samen).

Indien ik ongelijk heb, zal ik me eens verdiepen hoe het dan WEL werkt..  :-)
Ik kan het niet laten.

Een automaat is een automatische zekering

Jij bedoeld een aardlekschakelaar

en die twee in één doosje heet een aardlekautomaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

Klopt. Ik had moeten zeggen: kwadraat.
Mijn bezwaar was niet zozeer gericht op het vergeten van het woord kwadraat, maar op het gebruik van het woord diameter. Dat is principieel iets anders dan de doorsnede.

Berichten: 15

Re: kookplaat van 220 naar 380 werkt niet

GJ_ schreef:
mariusjr schreef:...

Maar in mijn opvatting doet de automaat niets anders dan het verschil meten van de amperage wat erdoorheen gaat en wat weer terugkomt.

Ik geloof uit mijn hoofd dat hij er uit slaat bij een verschil van meer dan 40 mA ? (lekstroom dus).

Deze waarde is afgeleid van de waarde wat dodelijk is voor het hart. (of elke spier eigenlijk, die trekken dan samen).

Indien ik ongelijk heb, zal ik me eens verdiepen hoe het dan WEL werkt..  :-)
Ik kan het niet laten.

Een automaat is een automatische zekering

Jij bedoeld een aardlekschakelaar

en die twee in één doosje heet een aardlekautomaat.
Klopt.. ik bedoelde een aardlekschakelaar/automaat.

Is het niet zo trouwens, dat tegenwoordig in de huishoudens standaard zo'n combi wordt gebruikt, in plaats van een aparte aardlekschakelaar?

Maar schaam je je niet om me te verbeteren... ik ben je dankbaar. Even mijn kennis weer wat ontroesten.

ik weet zelf wat ik bedoel.. maar gebruik wel eens de verkeerde termilogie. Ik ben dan ook al 20 jaar van school af :-)

Zelfde geld voor mijn verwarring tussen diameter en kwadraat.

Ik vind het persoonlijk makkelijker om van de diameter uit te gaan.. want als ik wil weten, pak ik een schuifmaat, en meet de diameter op.. en niet de oppervlakte...

Ik zie trouwens dat mijn aardlekautomaat al bij 30 mA uitschakeld en niet bij 40 mA wat ik eerder zei. Dat zal ongetwijfeld zijn om een veilige marge aan te houden w.b. de gevaarlijke waarde voor je hart...

Maar wordt nu wel ERG off topic :-)

Reageer