Tachyonen

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Tachyonen

Neemt men het principe aan: Iets dat mogelijk moet ergens bestaan.

Tachyonen zijn deeltjes met een snelheid groter dan het licht.

Ze zouden dan kunnen bestaan als ze een imaginaire massa hebben.
\(m=\frac{m_0}{\sqrt{1-\frac{v²}{c²}}}\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Tachyonen

Ze zouden dan kunnen bestaan als ze een imaginaire massa hebben.
\(m=\frac{m_0}{\sqrt{1-\frac{v²}{c²}}}\)


Juist - maar wat is een imaginaire massa? Zijn er ook al andere fysische grootheden waarbij een imaginaire waarde zin heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tachyonen

In de S.R.T. de coördinaten van Minkowski (x,y,z,ict).
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Tachyonen

In de S.R.T. de coördinaten van Minkowski (x,y,z,ict).
Zo kan ik het ook. ;)

Maar een goede analogie zou moeten bestaan uit een imaginaire oplossing van een reële fysische vergelijking, waar niettemin een zinvolle fysische betekenis aan toegekend kan worden.

Berichten: 555

Re: Tachyonen

Zo kan je het schrijven maar wat betekenen die imaginaire grootheden dan?

Hier zal het geen betekenis hebben omdat het over een scalar gaat, lijkt me.

Komt daarbij dat je dan weer met een andere type massa te maken hebt dat mogelijk ook weer andere valkuilen met zich mee brengt.
...Zijn er ook al andere fysische grootheden waarbij een imaginaire waarde zin heeft
Bij het gebruik van Condensatoren en spoelen in een schakeling worden vaak complexe getallen gebruikt.

Re: Tachyonen

Bij het gebruik van Condensatoren en spoelen in een schakeling worden vaak complexe getallen gebruikt.


Dat weet ik, maar is het daar ook meer dan een wiskundig handigheidje voor harmonische signalen om differentiaalvergelijkingen te omzeilen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tachyonen

Bartjes schreef:Zo kan ik het ook. ;)

Maar een goede analogie zou moeten bestaan uit een imaginaire oplossing van een reële fysische vergelijking, waar niettemin een zinvolle fysische betekenis aan toegekend kan worden.
De oplossing van de Schrödinger vgl zijn ook imaginair.
\(\int_{-\infty}^{+\infty}\psi x\psi^* dx\)
geeft de kans waar een deeltje zich bevindt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.106

Re: Tachyonen

Zijn er ook al andere fysische grootheden waarbij een imaginaire waarde zin heeft?
De brekingsindex kan een imaginaire component hebben. Dit leidt dan tot absorptie (of gestimuleerde emissie in een laser) in plaats van breking.

De oplossingen van de Schrödingervergelijking zijn wel complex, maar de verwachtingswaarde van alles wat je ermee uitrekent is reëel.

Re: Tachyonen

De brekingsindex kan een imaginaire component hebben. Dit leidt dan tot absorptie (of gestimuleerde emissie in een laser) in plaats van breking.


Ik vraag mij af of je de zaak ook zonder complexe waarden kan uitrekenen door terug te grijpen op de van toepassing zijnde differentiaalvergelijkingen. Dan is dat geval eigenlijk analoog aan de complexe impedantie in de elektrotechniek.


Reageer