Onmogelijke eenheden?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Onmogelijke eenheden?

HolyCow schreef:toch zie ik niet in wat er verkeerd is met mol/meter

lading per meter bestaat immers ook


Een mol is een hoeveelheid stof. 6,022*1023 aantal deeltjes om precies te zijn. Op welke manier zou dit te delen zijn door een aantal meter? zoals eerder vermeld: een deeltje (in dit geval 6,022*1023 aantal deeltjes) hebben een bepaalde (drie demensionale) ruimte nodig om in te zitten. Ze kunnen niet in een 'meter' zitten. Slechts in een meter3
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Onmogelijke eenheden?

Wat dachten jullie van kg2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Onmogelijke eenheden?

De oplossing voor mijn meterseconde is nog niet gegeven.

maar ik kwam erop ook naar de constante van plank te kijken die in de eenheid Jouleseconde word uitgedrukt.

want Hysenberg zegt: delta E * delta t = h-bar

is demensies is dat aan de linkerkant geeft dat j*s oftewel de jouleseconde. misschien kan iemand hem zo wel oplossen?

mol permeter kun je gewoon zeggen hoeveel mol je tegenkomt als je 1 meter vooruit beweegt. Dit dit dan afhankelijk is van de dikte is een bijzaak

Kg² ?

je doet het enegewicht maal het andere gewicht zodat je krijgt Kg².

natuurlijk moet er een practischvoorbeeld bij, en dat vindt ik een lastige

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Onmogelijke eenheden?

die kg^2, valt daarmee niet iets te verzinnen in het licht van zwaartekracht? Bij de berekening van de gravitationele aantrekkingskracht tussen 2 objecten vermenigvuldig je per slot van rekening ook 2 massa's met elkaar. Dat je daarna nog met de gravitatieconstante gedeeld door de afstand in het kwadraat moet vermenigvuldigen...tsja. :shock: Je zou kunnen denken aan een soort 'genormaliseerde zwaartekracht', waarbij de massa's op een standaard afstand staan en de constante van evenredigheid wordt weggelaten. Haha, dit is wel bochtenwringwerk hoor.

'meterseconde' betekent misschien iets in een wereld waarin constant linialen van verschillende lengte plotseling verschijnen en even later weer verdwijnen. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen: "Die liniaal had een ruimte-tijdoppervlak van 13 meterseconde". Haha!

Wat de mol / meter betreft: helemaal niet zo gek, hoor. Stel je een lange trog voor met een constante doorsnede over de gehele lengte, gevuld met een of andere oplossing. Dan kun je spreken van bijvoorbeeld "4 mol per meter". Of het nuttig is, is een heel andere zaak - maar er valt zeker wat voor te stellen bij die eenheid.

Om de moed erin te houden, even een makkelijke: Newtonseconde. Kun je meerdere gebruiken geven van deze eenheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Onmogelijke eenheden?

Antoon schreef:De oplossing voor mijn meterseconde is nog niet gegeven.

maar ik kwam erop ook naar de constante van plank te kijken die in de eenheid Jouleseconde word uitgedrukt.  

want Hysenberg zegt: delta E * delta t = h-bar  

is demensies is dat aan de linkerkant geeft dat j*s oftewel de jouleseconde. misschien kan iemand hem zo wel oplossen?

mol permeter kun je gewoon zeggen hoeveel mol je tegenkomt als je 1 meter vooruit beweegt. Dit dit dan afhankelijk is van de dikte is een bijzaak

Kg² ?

je doet het enegewicht maal het andere gewicht zodat je krijgt Kg².

natuurlijk moet er een practischvoorbeeld bij, en dat vindt ik een lastige
dus met andere woorden de constante van plank gedeeld door een krachteenheid, maar wat stelt dat voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Onmogelijke eenheden?

Ik denk dat we de meterseconde moeten invoeren voor de file-intensiteit:

we horen nu steeds dat er zoveel km file staat. Economisch is dat niet interessant. Het wordt pas interessant als we ook weten hoelang ze er staan. Bijvoorbeeld 10 km file gedurende een uur wordt dan

10.000 m x 3600 s = 36 Mms file

een file van 5 km die 2 uur duurt doet dezelfde economische schade:

5000m x 7200s = 36 Mms file.

Je kunt zo feilloos het belang van elke file berekenen, en voor een dag bij elkaar optellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Onmogelijke eenheden?

nou, die is opgelost dan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Onmogelijke eenheden?

Nou nog een naam verzinnen die een beetje bekt op het journaal.

En dan de volgende onmogelijke verzinnen,
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Onmogelijke eenheden?

Enne meterseconde per graad celcius? De file richting Zandvoort of Scheveningen of zo? :shock:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Onmogelijke eenheden?

kg^2

ehm je kan je je voorstellen dat iemand die een erg zeldzaam materiaal verkoopt, waar veel vraag naar is en een bepaald (beperkt) aanbod een prijs hanteerd die evenredig is met het kwardraat van de massa van het materiaal dat hij verkoopt....

P = c * m^2

met de eenheid van c: euro per kilo kwardraat.

niet meer dan een vuistregel die gehanteerd wordt door iemand die er niet zo heel veel vanaf weet denk ik....

ehm ... mijn eenheid die ik wel verklaard wil hebben:

C/K (graden celsius per graden kelvin)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Onmogelijke eenheden?

timwaagh schreef:ehm ... mijn eenheid die ik wel verklaard wil hebben:  

C/K (graden celsius per graden kelvin)
Tim, we spreken niet meer over 'graden Kelvin' maar gewoon over 'Kelvin' (zonder graden).

Bij een eenheid heb je het altijd (dacht ik) over 2 verschillende eenheden.

C/K komt dan op hetzelfde neer als Pa/Bar (nou ja bijna dan) en dm/km.

Ga eerst uit van m/s. Dit vertaald vrij naar: hoeveel meter leg ik af in 1 seconde? Als je dit nu toepast op C/K krijg je: hoeveel graden Celcius verschil krijg ik wanneer ik de temperatuur in Kelvin ook met 1 verhoog?

Als je de vraag zo stelt krijg als antwoord altijd 1. Kelvin heeft de schaalverdeling van Celcius immers gebruikt.

echter als je kijkt naar C/K dan kom je uit op dingen als 1/-274, 2/-275...275/1, 276/2 etc.

Voer je dit in in excel dan komt er in de grafiek ook een recht evenreding verband uit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 866

Re: Onmogelijke eenheden?

http://wetenschapsforum.nl/invision/index....pid=61936#61936

Op bovenstaande site staat een huiswerkopgave die luidt:

Bij een aanvaring verliest een olietanker een groot deel van de lading. Het bedrijf dat eigenaar is van de tanker moet de kosten voor het opruimen van de olie betalen. Voor de kosten van het opruimen van dergelijke grote hoeveelheden olie geldt de fomule: B = 50p^3 .Hierin is B het totale bedrag in dollars en p het percentage van de olie dat opgeruimd wordt.

Mij lijkt het dat dit een toepassing zou kunnen zijn van de eigenaardige eenheid "Gewichtspercentage tot de derde macht"

Kan ze genoemd worden "olie-opruimkost-eenheid" ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Onmogelijke eenheden?

%^3 is dat niet gewoon een miljoenste deel?

Ik begrijp overigens wel dat de opgavenmakers kennelijk willen laten zien dat het vooral de laatste restjes olie zijn die het moeilijkst zijn op te ruimen, en dus het duurst. Overal ter wereld geldt de 80-20 regel.

Volgens mij is een percentage per definitie geen eenheid. In Stephaans opgave is de eenheid volgens mij gewoon $.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Onmogelijke eenheden?

timwaagh schreef:kg^2  

ehm je kan je je voorstellen dat iemand die een erg zeldzaam materiaal verkoopt, waar veel vraag naar is en een bepaald (beperkt) aanbod een prijs hanteerd die evenredig is met het kwardraat van de massa van het materiaal dat hij verkoopt....

P = c * m^2

met de eenheid van c: euro per kilo kwardraat.  

niet meer dan een vuistregel die gehanteerd wordt door iemand die er niet zo heel veel vanaf weet denk ik....

ehm ... mijn eenheid die ik wel verklaard wil hebben:  

C/K (graden celsius per graden kelvin)
je oplossing kan heel goed, bij diamanten gaat het volgens mij zo dat als je een 2 maal zo groot brokhebt, hij niet perse 2 maal zo duur is maar veel meer. omdat je diamten niet samen kunt brengen ofzo.

en verder zoals wouter al zei. c/K is in grootheden T/T.

nog een leuke:

de luxTesla

voor de mensen wie deze eenheden onbekend zijn.

Lux heeft de lichtstrekte aan en Tesla geeft de magnetische veldsterkte aan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Onmogelijke eenheden?

we praten dus over een simpele newtonlumen per amperekubiekemeter???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer