Evolutie van de mens..

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 206

Evolutie van de mens..

De mens heeft voor meer dan 90% dezelfde DNA als de Chimpansee. Dit is wetensschappelijk vastgesteld.
 
Alsmede geld dit voor een aantal andere dieren. Bijvoorbeeld DNA tussen ezel en paard, tijger en leeuw, zebra en paard.
Bij planten zijn en miljoenen varianten alsmede bij bacterieen en vissen alsmede reptielen.
 
Als je dus een paard met een ezel kruist dan krijg je een muilezel.
Kruis je een tijger met een leeuw dan krijg je een lijger en kruis je een hond met een wolf dan krijg je de wolfshond.
 
Dat betekend dat je dus ook een chimpansee met een mens moet kunnen kruisen. Zou dit mogelijk zijn, en zo niet.. Waarom niet?
 
Zo wel.. Is het dan wettelijk gezien een mens of een dier? Moet het dan ook naar school, leren, werken en zo niet onvangt het dan een uitkering? Als het beperkingen heeft kunnen we dan een syndrome toeschrijven ? Is het dan wel een 'beperking'? Naja.. Vrij lastige vragen.. Hoe denken jullie hierover?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Evolutie van de mens..


Berichten: 206

Re: Evolutie van de mens..

Tsja , die had ik al gezien, maar is geen antwoord op mijn vraag.
 
Graag niet refereren naar externe bronnen want voordat ik dit topic opende heb ik de nodige research gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Evolutie van de mens..

Volgens mij staat je antwoord toch echt daarin: nee, want de verschillen tussen de chromosomen zijn hoogstwaarschijnlijk te groot, en er zijn bovendien ondanks experimenten geen voorbeelden bekend.

Berichten: 206

Re: Evolutie van de mens..

In dat geval ontken je elke vorm van menselijke evolutie?
 
,,,,,,,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Evolutie van de mens..

Nee.
(Menselijke) evolutie vindt niet primair plaats door hybridiseren met andere organismen, maar door mutatie en selectie.

Berichten: 206

Re: Evolutie van de mens..

Waarom kunnen paarden en ezels en miljoenen organismen zich wel vormen tot een hybride maar de mens niet?
 
Kan je hier antwoord op geven? Zonder er een God bij te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Evolutie van de mens..

Het gaat er om dat de hybride nog steeds alle noodzakelijke genen kan bevatten. Dat is alleen het geval als vergelijkbare genen op vergelijkbare plekken liggen in vergelijkbare chromosomen. Lees de bijhorende Wikipedia-artikelen eens door, want die informatie hier in een langgerekte discussie kopiëren heeft geen zin.

Berichten: 12.262

Re: Evolutie van de mens..

Inderdaad, ondanks gedane poging in het verleden lukt dit blijkbaar niet. Soms moet je het empirisch bewijs gewoon nemen voor wat het is: we hebben het geprobeerd en het lukte niet.

Over de oorzaak valt uiteraard te speculeren, maar het zit waarschijnlijk in de her-indeling van chromosmen sinds mensen en chimpanzees zijn afgesplitst.

Stel dat het mogelijk zou zijn om het alsnog te realiseren dan is de vraag of het resulterende organsime menselijk is natuurlijk wel relevant. Dat zal denk ik uit genotype moeten blijken, het is m.i. niet mogelijk te voorspellen wat bijvoorbeeld de intellectuele capaciteiten van zo'n organisme zijn. Mocht het iets zijn met meetbare intelligentie (dwz slim genoeg om uberhaupt de iq test in te vullen ipv het potlood op te eten) kun je dan verder kijken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evolutie van de mens..

Appeltaart123 schreef: Waarom kunnen paarden en ezels en miljoenen organismen zich wel vormen tot een hybride maar de mens niet?
Niet onbelangrijk om hierbij te vertellen dat die hybrides in praktische alle gevallen steriel zijn. Zelfs als hybrides mogelijk zijn geven die dus niet noodzakelijk aanleiding tot een nieuwe soort.
 
 
Benm schreef: Stel dat het mogelijk zou zijn om het alsnog te realiseren dan is de vraag of het resulterende organsime menselijk is natuurlijk wel relevant. Dat zal denk ik uit genotype moeten blijken, het is m.i. niet mogelijk te voorspellen wat bijvoorbeeld de intellectuele capaciteiten van zo'n organisme zijn. Mocht het iets zijn met meetbare intelligentie (dwz slim genoeg om uberhaupt de iq test in te vullen ipv het potlood op te eten) kun je dan verder kijken.
 
Dat is inderdaad een hele ethische discussie. Wat maakt ons verschillend van primaten en wat maakt ons de mens die we zijn. Stof om over na te denken en misschien niet in deze topic te voeren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Evolutie van de mens..

Benm schreef: Inderdaad, ondanks gedane poging in het verleden lukt dit blijkbaar niet. Soms moet je het empirisch bewijs gewoon nemen voor wat het is: we hebben het geprobeerd en het lukte niet.
Hier zitten we dan wel op glad ijs, want hoeveel pogingen zijn er gedaan?
 
Het komt bij andere soorten voor dat het maar zelden lukt ze te kruisen zoals zebra's met paarden of ezels.
Toch lukt het af en toe. (de aanhouder wint)
 
PS.
Mij lijken degelijke experimenten met mensen echter ethisch ongewenst.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Evolutie van de mens..

Ivanov heeft 3 pogingen gedaan om chimpanzees te inpregneren, deze faalden allemaal. Op zich is dat natuurlijk maar een klein experiment, maar voorgaand succes met andere hybrides (zebra/ezel, koe/bizon, diverse knaagdieren) geven wel het idee dat hij bedreven was in het maken van zulke organismen.

Voor zover ik weet zijn paarden met ezels niet zo zeldzaam, het hangt alleen de vraag of men deze dieren wil hebben. Ze zijn al sinds de oudheid bekend, waarschijnlijk doordat de ezel gewoon de merrie besprong zonder dat iemand daar moeite voor deed.

Uiteraard is het wel zo dat mensen op een gegeven moment vruchtbare merries bij ezels zijn gaan zetten om muilezels te verkrijgen. Dit gebeurd nog steeds gezien muilezels een aantal wenselijke eigenschappen van ezel en paard combineren waardoor ze van waarde zijn als lastdier, in de landbouw en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Evolutie van de mens..

Benm schreef: Ivanov heeft 3 pogingen gedaan om chimpanzees te inpregneren, deze faalden allemaal. Op zich is dat natuurlijk maar een klein experiment, maar voorgaand succes met andere hybrides (zebra/ezel, koe/bizon, diverse knaagdieren) geven wel het idee dat hij bedreven was in het maken van zulke organismen.

Voor zover ik weet zijn paarden met ezels niet zo zeldzaam, het hangt alleen de vraag of men deze dieren wil hebben. Ze zijn al sinds de oudheid bekend, waarschijnlijk doordat de ezel gewoon de merrie besprong zonder dat iemand daar moeite voor deed.

Uiteraard is het wel zo dat mensen op een gegeven moment vruchtbare merries bij ezels zijn gaan zetten om muilezels te verkrijgen. Dit gebeurd nog steeds gezien muilezels een aantal wenselijke eigenschappen van ezel en paard combineren waardoor ze van waarde zijn als lastdier, in de landbouw en dergelijke.
Ik bedoelde zebra's met paarden en zebra's met ezels.
 
Muildieren en muilezels zijn er volop.
In het beroemde Wilde Westen waren er meer muildieren dan paarden. (buffalo Bill reed meestal op een muildier)
 
Het schijn in dat in de VS men wel eens nakomelingen heeft van muildieren onderling.
(het fijne weet ik daar echter niet van, vroeger is me verteld dat het niet kon).
 
Nu heb ik ook gelezen dat Zebra en Paard verder uit elkaar staan als Chimp en Mens.
Maar uiteraard zegt dat lang niet alles.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 206

Re: Evolutie van de mens..

Oliver is een mythe , een kruising tussen chimpansee en een mens.  Hij mist een enkele chromosoom.. Dat betekend niet dat hij geen menselijke genen kan hebben gehad. Zijn DNA is vastgesteld op 99,5>% refererend aan de mens.
 
Sterker nog .. hij wordt voortgebracht als hybride tussen mens en aap.. 
 
Want als er dergelijke overeenkomsten zijn en je zegt nu keihard dat dit niet overeenkomst, met welk dier komt dit dan wel overeen om een hybride te vormen?

Reageer