Veldpotentialen in hersenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 614

Veldpotentialen in hersenen

Een goedemiddag,
 
Zoals sommigen ondertussen wel weten, lees ik meerdere dingen die totaal niet bij mijn studie passen.
Dit keer hebben veldpotentialen in de hersenen mijn aandacht gevangen.
 
Dit is een enige eenduidige definitie/uitleg die ik vind erover.
"Veldpotentialen worden extracellulair gemeten en representeren de synchrone elektrische activiteit van grote groepen neuronen."
En na meerdere pdfs te hebben bekeken kan ik niet verder komen dan dit:
Veldpotentialen zijn potentialen van meerdere neuronen (>1) en in de hersenen zorgen ze specifiek voor voor verschillende dingen zoals geheugen opslaan etc.
 
Is er iemand die mij in het kort een beeld kan geven van wat een veldpotentiaal precies is, wat de functie is van zon veldpotentiaal in de hersenen en of een veldpotentiaal bijv een eenduidig actiepotentiaal heeft (het hele "veld" in actie zorgt voor een hersenfunctie?).
 
Alvast bedankt,
Jaimy

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Veldpotentialen in hersenen

Opmerking moderator

Aangezien dit iets geavanceerder is dan een normaal huiswerkje verplaats ik het even naar het vakforum voor menselijke anatomie en fysiologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Veldpotentialen in hersenen

Zoals je zelf ook al zegt is een veldpotentiaal niets anders de cumulatieve elektrische activiteit (membraanpotentialen) van meerdere neuronen en hun eventuele actiepotentialen. Het is niet zozeer dat het een functie heeft, het is gewoon het product van de elektrische activiteit van meerdere neuronen die je meet. 

 

Binnen het gemeten veld kunnen actiepotentialen optreden. Omdat er veel overlap is tussen de 'velden' kun je niet 1 op 1 zeggen dat een bepaalde veldpotentiaal of 'veld' ook een bepaalde hersenfunctie heeft. Vaak meet je middels een EEG bijvoorbeeld op specifieke plekken die natuurlijk hun eigen functie hebben. Als je denkt aan temporale epilepsie kijk je naar de potentialen die temporaal zijn gelegen. Maar de temporaalkwab heeft vele functies: begrip van taal, het interpreteren van smaak/geluid, het geheugen wordt grotendeels daar bepaald (hippocampus) etc. Dus je kunt denk ik ook niet zeggen: dit veldpotentaal leidt tot het begrip van taal, daar kan door overlap nog vele andere functies bij in zitten, hoewel het meten van een veldpotentiaal wel wat smaller is qua functie (kleiner gebied) dan wat je met je EEG vangt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Veldpotentialen in hersenen

Oke super, bedankt! :)

Reageer