Rechten tweedehands goederen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Rechten tweedehands goederen

Hallo iedereen,
 
Ten eerste wil ik zeggen dat ik een groot fan ben van dit forum en ik hier regelmatig loop rond te neuzen!
 
Ten tweede wil ik een vraag aan u allen voorleggen. De vader van een vriend van mij handelt in tweedehands machines en heeft onlangs een tweedehands heftruck verkocht waar nu enkele problemen mee zijn. De koper loopt namelijk te klagen dat er allemaal verborgen verbreken zijn geweest en eist zijn geld, met eventueel een gang naar de rechter, terug.
Deze persoon heeft gelijk wat betreft de problemen die de heftruck heeft hier zijn inderdaad enkele problemen mee. Echter heeft de vader van mijn vriend de, hem bekende, problemen duidelijk aangegeven. Zo werkte de remmen niet goed en werkte de accu niet. Hiervan is de koper wel op de hoogte gesteld, sterker nog hier is later nog per email over gecorrespondeerd en is de verkoopprijs naar beneden op aangepast. De koper stelt nu dat ook andere onderdelen kapot zijn waardoor hij de heftruck niet meer kan gebruiken (dagelijks normaal gebruik). De koper mocht bij de bezichtiging een testrit maken en de heftruck uitproberen maar heeft gekozen dit niet te doen. De vader van mijn vriend heeft de heftruck wel gedemonstreerd. Daarnaast nadert de prijs van de heftruck de waarde van oud ijzer. De heftruck was dus een koopje. De koper dreigt nu met juridische stappen.
 
Nu is mijn vraag aan u allen: Denken jullie dat er sprake is van non- conformiteit? Als koper mag je verwachten dat de heftruck de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn waarvan deze de aanwezigheid ervan niet hoefde te betwijfelen. Nu begrijp ik dat de heftruck niet gebruikt kan worden en dus niet voldoet aan het dagelijks normaal gebruik. Maar wat kon deze koper verwachten van een heftruck die de oud ijzer waarde heeft? De heftruck is een oud barrel maar daar is de prijs ook naar.
Heeft de koper gelijk als deze zijn geld terug wil? Bovendien kan het hem, met eventueel een gang naar de rechter, lukken zijn geld terug te krijgen?
Daarnaast heeft de vader van mijn vriend standaard in de koopovereenkomst staan dat deze geen garanties geeft. Persoonlijk heb ik hier nog nooit van gehoord maar dit schijnt heel normaal te zijn in de tweedehands handel. Is dit mogelijk? In de koopovk/ algemene voorwaarden garanties uitsluiten?
 
Ik hoop u voldoende op de hoogte gesteld te hebben en mocht u vragen hebben zal ik deze zo snel mogelijk beantwoorden.
 
Met vriendelijke groet,
 
Simmons
 

Reageer