Hoe werkt de Nucleaire geneeskunde en hoe leg je dat uit a.d. patient?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Hoe werkt de Nucleaire geneeskunde en hoe leg je dat uit a.d. patient?

Hoe breng je ingewikkelde informatie begrijpelijk en volledig over aan een patient?

En het geheel wordt nog uitdagender wanneer de patient een kind betreft.

Iets wat alle medici officieel zouden moeten kunnen, maar helaas maar weinigen beheersen.

Ten aanzien van de nucleaire geneeskunde ben ik deze uitdaging aan gegaan.

Nu wil ik weten of het mij gelukt is.

https://www.facebook.com/pages/Sunny-Tim/1535701103363421

Ronald van Rheenen

Nucleair geneeskundige, Groningen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe werkt de Nucleaire geneeskunde en hoe leg je dat uit a.d. patient?

Leuk initiatief!

Maar ik neem aan voorlopig alleen voor kinderen, want ik zou persoonlijk me niet serieus genomen voelen, met stripfiguren die uitleggen hoe het werkt. Dat verwacht ik als ik leek zou zijn van de behandelend arts te horen.

Desalniettemin een leuk idee voor kinderen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Hoe werkt de Nucleaire geneeskunde en hoe leg je dat uit a.d. patient?

Voor kinderen is het wellicht leuk inderdaad. Volwassenen kunnen zich m.i. prima inlezen in de gebruikte technieken via wikipedia en dergelijke.

Wat wellicht wel van belang kan zijn: maak een duidelijk onderscheid tussen diagnostische tools die compleet ongevaarlijk zijn (mri), die met minimaal risico (ct), en curitatieve behandelingen die aanzienlijk gevaar opleveren zoals bestraling van tumoren.

Als deskundige zul je er zelden bij stil staan, maar bij het bredere publiek leeft wel enige verwarring tussen wat een relatief onschuldige scan is, en wat een relatief gevaarlijke bestralingsbrehandling is. De gebruikte apparaten lijken op het eerste gezicht soms heel erg op elkaar, en het veiligheidsvoorschrift dan radiologen bij een rontgenfoto zich beschermen met loodschorten of gaan schuilen buiten het gebied dat je in beeld brengt (overigens geheel terecht) helpt er ook niet aan.
Victory through technology

Reageer