Tweedehands volkswagen koop ontbinden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Tweedehands volkswagen koop ontbinden

Goedemiddag,
 
Ik heb 2 weken geleden een auto gekocht en na verschillende problemen wil ik de koop ontbinden. Ze hebben mij de auto verkocht met de woorden "technisch in orde" en met de afspraken dat ze de auto rijklaar maken. Bij overige afspraken stond : auto nakijken + apk.
 
De eerste dag dat ik de auto had, is hij na 50 km rijden kapot gegaan. Teruggebracht naar de garage en ze hebben hem gemaakt. Cilinder kapot.
Kon hem diezelfde dag weer ophalen. Na nog geen 5 min rijden ging er een oliedruk melding branden op mijn dashboard. Gelijk teruggereden naar de garage. Hij heeft een week gestaan bij de garage omdat ze weinig tijd hadden. Kon hem de week erop ophalen en er werd mij verteld dat alles in orde was. Er scheen iets vervuild te zijn met de oliefilter. Wat gemaakt was. Heb ze gevraagd of het probleem nu verholpen was. Dat was zo zeiden ze.
 
Inmiddels dus al een week voorbij en eindelijk rijden. Door dit hele gebeuren ben ik toch zelf verder op onderzoek gegaan en heb mijn volkswagen bij een erkend volkswagen dealer/service na laten kijken. Er kwam een hele waslijst uit met schokkende en minder schokkende bevindingen. Zo werden er storingen gevonden in mijn achterklep en banden waren bijna aan vervanging toe. Nou is dat niet heel erg (dat weet je met tweedehands auto's) maar er werden ook dingen gevonden wat apk nagekeken had worden en levensgevaarlijk is. Mijn motor onderplaat was redelijk los, remslangen uitgedroogd, remschijven versleten, remvloeistof verouderd en weer die oliedruk melding (wat ze gemaakt hadden). Ik ben hier erg van geschrokken want dit soort dingen moeten APK nagekeken worden. levensgevaarlijk. De monteur kon mij vertellen dat als ik een noodstop had gemaakt dat het zomaar had gekund dat mijn remmen het daarna niet meer deden.
 
Nou wil de garage bepaalde dingen nakijken en maken en bepaalde dingen niet. Maar mijn vertrouwen in deze auto is helemaal weg en wil de koop ontbinden. Daar wil de garage niet aan. Sta ik in mijn recht op de koop te ontbinden?
 
In afwachting op een positief antwoord.
 
Groeten jora

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Tweedehands volkswagen koop ontbinden

Kijk eens hier. Wellicht word je daar wijzer van.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 2

Re: Tweedehands volkswagen koop ontbinden

Artikel ben ik inderdaad al tegen gekomen. Maar nou ben ik in twijfel of ik hem volgens de wet nog een kans moet geven. Die remslangen had hij moeten nakijken met de eerste levering, dat was de afspraak en is bovendien ook nog eens levensgevaarlijk voor mij en andere weggebruikers geweest. Het oliedruk probleem had hij volgens hem gemaakt. Nou kwam bij een erkend volkswagen dealer weer een oliedruk probleem naar voren. Daar had hij de kans voor gekregen om het te maken.
 
Nou voelt hij de hete adem en wil hij die remslangen wel maken maar ik voel mij totaal niet meer prettig bij deze auto en deze garage. Moet ik hem nog een kans geven, want wil dit absoluut niet. Desnoods ga ik er werk van maken met mijn advocaat, maar wil mijn kansen een beetje kunnen inschatten.
 
Groeten jora

 

Berichten: 12.262

Re: Tweedehands volkswagen koop ontbinden

Erg gemakkelijk kom je niet onder zo'n overeenkomst uit. Het is een tweedehands auto, en die koop je min of meer "as is". Als de verkoper beloofd dat iets in orde is moet dat uiteraard wel het geval zijn, maar je zult hem denk ik nogmaals de kans moeten geven het in orde te maken (wat die oliedruk etc betreft).

De auto lijkt verkocht te zijn met de belofte in ieder geval aan de apk keurig te voldoen. Ik vermoed echter dat de verkoper zelf de keurmeester is (niet ongebruikelijk) en het daarom wellicht iets te gemakkelijk heeft goedgekeurd. Je zou kunnen voorstellen opnieuw een keurig te laten doen door een onafhankelijke keurmeester (of de RDW), waarna de verkoper eventuele afkeurpunten moet herstellen.

Overigens zegt 'apk goedgekeurd' niet zoveel over de toestand van een auto. Het is een beperkt lijstje van technische eisen, maar er zijn dingen die als bestuurder volkomen onacceptabel zijn, maar niet tot afkeuring leiden. Dat gaat best ver, heb wel eens gezien dat een auto die door een defect in de versnellingsbak niet achteruit kon rijden werd goedgekeurd.
Victory through technology

Reageer