Kwaliteit van water ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 208

Kwaliteit van water ?

Beste,
IK heb hier een vraagje , dus waarom meten we eigenlijk  : nitraat ,nitriet  zuurstofgehalte , hardheid van water , PH .de zeediepte en de luchtdruk om de waterkwaliteit te evalueren?
 
Ik heb overal opgezocht maar het geeft me geen grondig informatie ...
 
Mvg,

Berichten: 772

Re: Kwaliteit van water ?

Waar haal je dit vandaan? Uiteraard is het zo dat deze parametersmede de waterkwaliteit bepalen, maar andere parameters zijn zeker ook van invloed. Denk bvb aande aanwezigheid van micropoluenten, zware metalen, ... Aan welke voorwaarden voldaan dient te worden is afhankelijk van waarvoor het een bepaald type water zal gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 208

Re: Kwaliteit van water ?

Uit mijn cursus biologie ...
Ik wou weten waarom we dit meten voor welke reden?

Berichten: 772

Re: Kwaliteit van water ?

Nitriet is ongewenst doordat het ervan verdacht wordt carcinogeen te zijn, zelfs indien in sporenconcentraties aanwezig. Nitriet kan gevormd worden uit nitraat, daarom wordt nitraat in oppervlaktewater ook sterk gereguleerd. Te lage pH is schadelijk voor o.a het visbestand. Zuurstofgehalte moet voldoende hoog zijn opdat in water levende organismen zouden kunnen overleven. Van hardheid en zeediepte/luchtdruk zie ik zo niet direct de schadelijke invloed die ze kunnen uitoefenen.

Berichten: 12.262

Re: Kwaliteit van water ?

De vraag is wellicht in welke situaties men deze parameters meet.

Voor drinkwater lijken me zaken als zeediepte en luchtdruk niet relevant, maar wellicht zijn ze dat wel als je wilt bepalen of water geschikt is voor overleving voor het een of andere organisme.
Victory through technology

Reageer