Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Als de blikken bewaard blijven <30oC, dan zullen deze in 50 jaar niet microbiologisch bederven. bij bewaartemperaturen van > 30 a 35oC blijft er een risico. Echter dit zal zichtbaar zijn door of bolstaan (bombage) van de blikken of een laag zure drap boven op het product (flat sour).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Goed om te weten. Ik dacht altijd dat je blikken die over datum zijn gerust kon eten wat microbiologische veiligheid betreft, en voor nederland lijkt dat dus ook het geval te zijn. Wel belangrijk dat dat in bijvoorbeeld tropische landen niet per se het geval hoeft te zijn.

Niet dat ik het blindelings zou opeten natuurlijk, als een blik bol staat of de inhoud zuur of anderzins onwelriekend is zou ik het sowieso laten staan ongeacht wat er aan datum op staat.

Wellicht is het nuttige informatie voor veel consumenten: ik ken ook mensen die een blik weggooien als het een maand over datum is. Zelf heb ik dan zoiets van 'als het 3 jaar houdbaar is zal het na 3 jaar en een maand ook wel okay zijn', wat me over het algemeen gezien waar lijkt.

Niet-microbiologisch bederf is overigens wel een aparte kwestie: op wijn staat bijvoorbeeld geen houdbaarheidsdatum, maar de gemiddelde fles is na 2 jaar in een wijnrekje in de huiskamer niet bepaald smakelijk meer. Waarschijnlijk niet gevaarlijk, maar net als zo'n fles sap feitelijk wel rijp voor de gootsteen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Mijn tante gooit een blik bruine bonen van 3 jaar houdbaar met 1 dag over de datum weg. Dat is nou echt verspilling. Toch is het wel belangrijk om te weten wat THT eigenlijk inhoud, en wat het verschil is met TGT. Iets wat een THT datum heeft, geen probleem om het na de datum nog te consumeren (let wel op dat een blik gehaktballen minder kritisch is dan een bakje kipsathé salade). Bij TGT (te gebruiken tot) moet je het absoluut niet voorbij de datum bewaren. dit zijn korthoudbare producten als "verse" vis, vlees(waar), eieren en zuivel. Indien deze producten in de winkel overdatum zijn moeten zij de producten als catagorie 3 afval afvoeren naar destructiebedrijven. Het eten van Filet Americain op de TGT datum waarbij het eerst de hele ochtend in een warme broodtrommel op de bouwplaats heeft gezeten lijkt mij niet een slim idee.
 
Bij wet zijn europese levensmiddelen producenten (lees industriële producenten niet de Horeca) verplict het HACCP systeem te hanteren en daar elk jaar op herkeurd te worden. Practisch zonder HACCP systeem en goedkeuring = fabriek sluiten. HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Controll Points en is een systeem om de voedselveiligheid te waarborgen. Punten welke daar onder vallen zijn bijvoorbeeld de hittebehandeling voor de micro, ingangscontrole en zeven in de lijn tegen product vreemde delen.
 
Kwaliteit issues zijn niet onderdeel van HACCP. Als een product door productie fout 3x langer verhit is geweest en daardoor geen smaak en textuur meer bevat, dan is de kwaliteit naar de knoppen, maar wel voedselveilig, dus vanuit HACCP zal het de markt op mogen.
 
Over microbiologisch bederf gesproken. Eigenlijk zijn yoghurt, zuurkool, wijn, droge worst producten welke zijn gecontroleerd bedorven ter behoeve van smaak en textuur verbetering. Ook niet verwonderlijk dat producten als zuurkool en kaas bij sommige mensen afschrikkende reacties geven, gezien de melkzuur geur en gesplitste eiwitten vaak op bederf duiden.
 
De begrippen chemisch en enzymatisch bederf zijn discussie punten op zich. Misschien kunnen we daar een appart topic over maken, indien er meer geïntereseerden zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Het is een lastige kwestie met die THT en TGT data. Van TGT is wel duidelijk dat het om mircobiologisch verval gaat en consumeren na de datum risico's kan opleveren.

Bij THT vind ik het lastiger. Voor een blik dat een THT had 3 jaar in de toekomst toen ik het kocht ga ik er zonder meer vanuit dat consumptie een jaar over datum veilig is.

Je hebt echter ook producten met een THT datum van een paar weken, en dan nog 'mits gekoeld bewaard bij maximaal 7 graden'. Aardig voorbeeld is een bakje vruchtenkwark. Bij dat product vraag ik me af of het gevaarlijk is om het (lang) over datum te consumeren. Niet dat ik ervan uit ga dat het na zeg 6 maanden nog smakelijk zal zijn, maar dat is een andere kwestie dan veiligheid.

Ik heb zo'n ding wel eens per ongeluk meer dan een maand over datum in de koelkast laten staan. Verder niets aan te zien (geen bolstaande verpakking ofzo, zag er na openen niet echt aangetast uit) maar heb me er toch maar niet aan gewaagd het op te eten.

Qua verspilling zou er eigenlijk nog een datum moeten zijn: TVT, tenminste veilig tot. Op een blik bonen zou je dan beide aanduidingen krijgen:

THT 05/2017
TVT 2067

Als consument weet je dan dat je bijv in 2020 dat product veilig kunt consumeren, maar de kans aanwezig is dat het minder smakelijk is dan de bedoeling was. Je weet bovendien dat je het veilig kunt proeven oid om op basis daarvan te besluiten het alsnog weg te mikken vanwege teruggelopen kwaliteit.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

De meeste consumenten weten nu al niet het verschil tussen THT en TGT, laat staan dat er TVT nog bij komt. Daarnaast kan je er donder op zeggen dat TVT door de industrie niet gewenst zal zijn. Puur door angst voor klachten, zelfs als deze kwaliteit gerelateerd zullen zijn.
 
De kwark zal nog veilig gegeten kunnen worden. Precies weten of een product nog consumeerbaar is na de THT heb je tot op zekere hoogte niet meer nodig dan jan boeren verstand, voor andere zaken is een beetje vakkennis wel nodig.
 
Ter illustratie, een pak vlokken/hagelslag over de datum, iedereen kan snappen dat je dat nog kan eten, net als je blik bruine bonen die een jaar over de datum is.
 
De plak kookspek die ik thuis heb liggen in vacuum verpakking met een maand over datum is een ander verhaal. Het product is nog prima om te eten en ook nog lekker. Echter je moet wel beschouwen dat de bedervende/pathogene organismen zuurstof nodig hebben. Vacuum = geen zuurstof = geen probleem. Een pak spekjes met modified airspace over datum --> wel zuurstof daar in, hou de datum maar aan.
 
Voor de algehele consument zal ik zeggen:
 
TGT data--> aan houden! en doe jezelf een plezier en vries geen TGT datum vlees in.
 
droogwaar, blikken, potten, tetra en tubes, geen probleem (natuurlijk dichte verpakking!).
 
yoghurt, zuurkool (de dichten zakken/emmertjes niet de "verse" schaaltjes),meeste vacuum verpakte producten (kaas, gegaard vlees) moet meestal ook kunnen.
 
Vacuum verpakt diepvries, geen enkel probleem mits -18oC of kouder
 
 
Hou echter je janboerenverstand aan, kijk en ruik goed naar het product. vertrouw je het niet, ruim het dan op. Niet iedereen is een levensmiddelentechnoloog die precies weet wat wel en niet kan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Het is nogal een mijnenveld met die data. TGT is duidelijk qua bedoeling, gewoon niet consumeren als die datum verlopen is.

THT blijft een wazig verhaal. Ik ben geen levensmiddelentechnoloog maar toch nog wel biochemicus en heb er al mn bedenkingen bij. Dat droogwaren en blikken vrijwel eindeloos veilig blijven is logisch, maar vooral die 'tussengevallen' als zo'n pakje spekjes, een bakje kwark of gesneden kaas verpakt in plastic blijft lastig. Voor de gemiddelde consument is het wellicht vrijwel onmogelijk en die mikt het gewoon weg, ook als dat helemaal niet nodig is.

Overigens zie ik geen probleem in het invriezen van bijvoorbeeld vlees met een TGT datum, zolang je dat maar doet voor die datum bereikt is. Nadeel is dat je daarna geen flauw idee meer hebt hoe lang het in de vriezer gelegen heeft, maar als die netjes -20 is maakt dat ook niet zoveel uit qua veiligheid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheid chocomel vs gewone melk

Het probleem met ingevroren vlees is niet wanneer het in de vriezer licht, maar wanneer men het ontdooit. Tijdens het ontdooien bij bijvoorbeeld kamertemperatuur voor een dag, dan kan je aan de verkeerde kant van de grens komen. Vooral wanneer je open structuur van vlees hebt als tartaar en gehakt en men dit vlees niet voldoende doorbakt (lees rosé/medium done). Dit senario is vragen om problemen.
 
Sommige vleesverwerkers trimmen hun vlees (buitenste laag afsnijden) voor gebruik in rauwvlees producten. gezien micro-organismen zich voornamelijk aan de oppervlakten bevinden, kan je deze significant reduceren door de buitenste laag weg te snijden. let wel dat de gebruikte trimmers vaak door een desinfectie bad/vlam moeten gaan.
 
Het principe van THT is duidelijk. THT datum is de datum tot waar de fabrikant garantie geeft dat het product veilig en met goede kwaliteit nuttigbaar is. Indien dat niet zo is, dan is de fabrikant bij klachten aansprakelijk. Na de THT is het eigen verantwoording.
 
Bij de tussengevallen als spekjes, kwark, kaas ben ik het met je eens. voor mensen welke niet in de stof zitten is het gewoon risicovol om ver over de THT te gaan. Let wel als ergens een THT op staat, dan mag 1-3 dagen geen probleem zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer