Tele2, misleiding

Moderator: Rhiannon

Tele2, misleiding

Van veel mensen hoor ik dat ze Tele2 "geen fijn bedrijf" vinden. Nu zit ik zelf ook bij Tele2 en had ik nooit problemen met hen, tot ik voor kort ineens een rekening van 436 euro op de deurmat vond. Na met hun gebeld te hebben bleek dat dit in verband met dataverbruik is. Tele2 is overigens een dochter van T-mobile. Hoofd van afdeling marketing is Thomas Wolters, die niet te bereiken is, telefonisch niet en schriftelijk niet.
 
Tele2 vermeld dat zij 0,15 cent per megabyte rekenen. Als klant heb je dan meteen het gevoel dat dit niet zo veel is.
Echter, als je hieraan gaat rekeken blijkt dat je 200 000 euro kwijt bent als je 10 videofilms huurt, gebruik makende van de resolutie van een scherm van 12,7 cm in diamter.
Is hier nu sprake van misleiding? 0,15 cent per megabyte klinkt goedkoop. Als je een colatje koopt voor 1 euro, en je blijkt 100 euro gepind te hebben, ben je dan misleid? Bij KPN wordt namelijk 0 eurocent per megabyte gerekend. Moet Tele2 niet in de winkel melden dat zij honder duizenden euros rekenen als je gebruik maakt van de videofunctie op hun netwerk?
 
Verder zijn er veel problemen met het versturen van de verplichte waarschuwings-smsen. Bij mij kreeg ik hem pas nadat ik mijn "kredietlimiet" had bereikt. Wat betekent dit? Is Tele2 niet verplicht aangezien het om zulke bedragen gaat hier duidelijker in te zijn? Voldoet in dit geval een sms. Veel mensen krijgen deze sms niet eens op hun telefoon. Je moet maar net de mazzel hebben dat je iemand bent die de sms krijgt. Hoe bewijs je dat je hem niet hebt gekregen. Als je hem wel hebt gekregen, moet je dan eerlijk zeggen dat je hem hebt gekregen. Rammelt de infrastructuur van hun administratie niet dusdanig dat je zowat zou kunnen spreken van creatieve boekhouding?
 
Daarnaast zijn ze onbereikbaar. Schriftelijk wordt er niet gereageerd. Telefonisch krijg je iemand van de klanteservice aan de lijn met zeer gebrekige kennis, die verteld dat je ergens maar op hun website zou moeten hebben zien dat zij 200 000 euro per 10 gehuurde videofilms rekenen, of in hun woorden 0,15 cent per megabyte.
 
Hoe sterk sta je als klant juridisch in dit geval?

Waarom zijn er niet tientallen rechtzaken tegen hen?

Waarom is er geen radar-uitzending?

Een familielid van mij werd twee keer afgesloten bij 250 euro, om uiteindleijk op een bedrag van 500 euro uit te komen. Dit is precies niet genoeg om een rechtzaak te beginnen. Zijn er geen wetten die voorkomen dat bedrijven zo de wet blijven ontduiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tele2, misleiding

Tele2 schreef: Hoe sterk sta je als klant juridisch in dit geval?
Bijzonder zwak. "0,15 cent per megabyte" is namelijk erg duidelijk.
 
Dat is zoals met water uit de waterleiding. Als jij een kapot toilet niet hersteld, ga je ook een gepeperde rekening krijgen. Dat is bij dataverkeer niet (veel) anders.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

De gangbare maat om als het om dataverkeer gaat is MB. Zij geven een prijs per MB en dus een prijs per gangbare maat. Het is aan de klant om te bepalen of die prijs voor hem of haar gunstig is.
 
Bij je energiebedrijf betaal je ook een prijs per kWh. Het is aan jou om te bepalen of je dan een goede prijs hebt of niet. Heb jij de hele dag in iedere ruimte een airco loeien, 3 dikke koelkasten uit het jaar kruik en andere energievreters, ja, dan betaal je meer dan iemand die moderne en schappelijke apparatuur heeft, zijn deuren een beetje dichthoudt met de warmte en in zonwering heeft geïnvesteerd.
 
Terzijde: het is niet 0.15 cent per MB, maar € 0.15 per MB:
 
 
eb je een contract voor 12 februari 2014 afgesloten? Dan rekenen wij € 0,15 per MB als je reguliere internetbundel leeg is. Of kun je nog een extra internetbundel kopen. Let wel op, nadat je extra bundel leeg is, internet je weer buiten je bundel.
https://tele2.nl/shop/mobiel/abonnement/sim-only/?subscriptiontype=288&voice=onbeperkt&data=1000
Dat is duurder dan de reguliere bundeltarieven, maar daarvoor heb je dan de keuze uit meerdere bundels: ben jij een veelgebruiker dan moet je gewoon een grotere (=voordeliger per MB) bundel afsluiten.
 
Ze zijn heel helder in hun prijzen, gelijkwaardig aan alle concurrenten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Maar is 200 000 euro voor een paar videofilms dan niet een beetje veel?
Mag je dit gewoon vragen als telecomprovider?

Is er niet een grens aan wat je mag vragen?
Heb je niet de verantwoordelijkheid om mensen voor te lichten over hoe duur je bent?
Stel dat mijn oma een abbonement bij hun afsluit, die kan binnen notime haar hele pensioen erdoorheen jagen als ze niet oppast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Tele2, misleiding

"Maar is 200 000 euro voor een paar videofilms dan niet een beetje veel?"
Ja, dat is heel veel
 
"Mag je dit gewoon vragen als telecomprovider?"
Volgens mij wel
"Is er niet een grens aan wat je mag vragen?"
Volgens mij niet 
 
"Heb je niet de verantwoordelijkheid om mensen voor te lichten over hoe duur je bent?"
Dat doen ze toch?
 
"Stel dat mijn oma een abbonement bij hun afsluit, die kan binnen notime haar hele pensioen erdoorheen jagen als ze niet oppast."
Dan moet ze wel oppassen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

Je overdrijft schromelijk.
 
€ 200.000,- tegen 15 cent per MB komt uit op 1.333.333 MB, oftewel 1,27 TB. Tegen een gemiddelde snelheid van zo'n 15Mb per seconde (4G snelheid in de praktijk) kom je dan uit op ruim 100 uur met maximale snelheid downloaden BUITEN je bundel.
En dan heb je het nog over de maximale capaciteit van je verbinding. Een gemiddelde Youtube stream zit op zo'n 5 MB per minuut meen ik.  Dan zit je dus op dik 4000 uur oftewel een kleine 200 dagen NON STOP youtube. Ik hoop dat je ook af en toe iets anders doet (zoals slapen, werken, sociaal zijn) dus dan wens ik je veel succes hiermee.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Ik heb opgezocht hoeveel "pixels" het schermpje van mijn telefoon heeft.
 
Dit blijken er 1920 horizontaal te zijn.
Verticaal heeft mijn telefoon 1080 "pixels".
 
Vervolgens ben ik gaan kijken wat video kijken op mijn scherm dan kost.
 
Ik vind bijvoorbeeld Lord of the Rings een leuke film. Die duurt ongeveer 3 uur.Afbeelding
 
Laten we zeggen dat ik op een dag besluit om Lord of The Rings via de "play store" te bekijken.
 
Stel ik zou op de link van Lord of The Rings klikken. Ik zie daar staan dat de film 5 a 6 euro kost. Verder herinner ik mij van een jaar geleden dat data een paar eurocent kost, hooguit een tientje bedenk ik mij dan.
 
Als ik op deze film klik merk ik meteen dat er iets niet klopt. Het duurt namelijk uren voordat de film is "gedownload". Erg vervelend. In de biscoop kun je meteen de film bekijken en hoef je niet uren te wachten en bekijk je de film op een groter scherm en een fijne stoel.
 
Verder dan kost mij dit als we uitgaan van de middelste "filezize" van het bovenstaande
 
Afbeelding

Afbeelding
 
Een kleine 25 344 euro.
 
Is dit niet een beetje een groot bedrag?

Moeten klanten er niet op geattendeerd worden dat er 25 344 euro wordt gerekend voor een videofilm?
 
Stel dat iemand veel videofilms kijkt? Dan kan diegene zo 200 000 euro kwijt zijn. Voor een paar videofilms! die in de bioscoop misschien maar 50 euro hadden gekost, op een veel groter scherm.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

Ik weet niet waar de calculator zich op baseert, maar ik ben nog geen telefoon tegengekomen die 165 GB kan opslaan. Die berekening slaat dus nergens op. HD films zijn door de bank genomen een GB of 4-5.
 
Bovendien staat dat los van de hele discussie. Je kunt prima internetbundels aanschaffen die hierin voorzien. Als vuistregel geldt: koop je een grotere bundel, dan betaal je minder per MB. Robin Mobile heeft bijvoorbeeld onbeperkt voor iets van 50 euro. Wil jij dus zulke films gaan downloaden over een mobiel netwerk (wat gekkenwerk is, maar ieder zijn ding) dan moet je dus voor zo'n soort abonnement gaan en niet een kleine bundel pakken en daar gigantisch overheen gaan.
 
Kijk, het is heel simpel: Tele2 vertelt je wat ze in rekening brengen. Jij denkt van te voren blijkbaar niet voldoende na wat je nodig hebt en zoekt nu naar een excuus om naar Tele2 te wijzen dat zij niet duidelijk zijn geweest. Face it: het is je eigen fout. Ik geloof echt niet dat Tele2 je nu een rekening van 25000 euro heeft gestuurd.

Terzijde: op ieder (Android) toestel kun je met een paar tikken een datalimiet instellen, zal op iOS en Windows niet anders zijn. Je kunt dus heel goed je abonnement tegen jezelf beschermen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Nouja, volgens mij klopt die calculator wel hoor. Waar zie je dat het niet klopt? Voorlopig basseer ik mij op berekeningen en jij je op dingen die je zogenaamd uit je hoofd weet.
 
Overigens wordt pas áchteraf verteld dat je zogenaamd twee keer tot 250 euro bent afgesloten. Het gebeurde namelijk binnen één maand. Als klant kun je dan denken dat gewoon je internet even niet werkte. Dat is niet afsluiten in mijn optiek. Afsluiten daar moet je éérst schriftelijk iemand op aanwijzen.
 
Bovendien is afsluiten van iemand telefoon heel paradoxaal.
Stel je hebt een groot bedrijf. Dan leg je in éne iemands hele bedrijf plat. Natúúrlijk ga je dan betalen.
 
Verder hebben jongeren helemaal geen zin in rechtzaken en geschillencommissie gedoe. Dus die leggen het bij hun ouders neer die het óók meteen betalen.
 
Dat betekent niet dat Tele2 in haar recht staat. Ze laten mensen gewoon betalen op basis van een machtspositie als bedrijf.
 
KPN doet dit niet. (en heeft ook haar wortels op Nederlandse bodem)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

Tele2 schreef:Nouja, volgens mij klopt die calculator wel hoor. Waar zie je dat het niet klopt? Voorlopig basseer ik mij op berekeningen en jij je op dingen die je zogenaamd uit je hoofd weet.
Zogenaamd? Ik wéét dat er geen telefoons zijn met 165 GB opslagruimte. 128 GB <edit> is de max die je zult vinden, als jij iets groters vind laat maar zien dan. Een DVD rip is max 5GB. En Google comprimeert de bestanden nog eens voor je, waardoor je maar zo'n 500MB overhoudt. En nogmaals: het doet niet terzake in deze discussie, want zoals ik al schreef geloof ik niet dat tele2 ooit een rekening van 25000 euro heeft verstuurd.
Tele2 schreef:Bovendien is afsluiten van iemand telefoon heel paradoxaal.

Stel je hebt een groot bedrijf. Dan leg je in éne iemands hele bedrijf plat. Natúúrlijk ga je dan betalen.
Als je een groot bedrijf hebt, zul je ook wel op meer dan 1 telefoon bereikbaar zijn. Bovendien hoor je als medewerker van een groot bedrijf niet via je mobiele telefoons films van 3 uur te kijken.
Tele2 schreef:Verder hebben jongeren helemaal geen zin in rechtzaken, geschillencommissie gedoe. Dus die leggen het bij hun ouders neer die het óók meteen betalen.
Dan moeten die ouders even naar een opvoedcursus zodat ze hun kroost beter leren omgaan met geld en verantwoordelijkheid.
Tele2 schreef:Dat betekent niet dat Tele2 in haar recht staat. Ze laten mensen gewoon betalen op basis van een machtspositie als bedrijf.

 

KPN doet dit niet. (en heeft ook haar wortels op Nederlandse bodem)
Onzin. KPN stuurt je ook gewoon een rekening voor hetgeen wat je gebruikt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Nee hoor,
 
Ik heb net een abbonement afgesloten waarmee ik 0 eurocent per megabyte betaal als ik over mijn bundel heen ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tele2, misleiding

Ken je het begrip compressie?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

Oh ja, onbeperkt internet. Wordt je snelheid geknepen tot 64 Kb/s een halve MB per minuut. Succes met streamen. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Nee hoor, KPN verkoopt gewoon bundels waarmee je alsnog kan internetten. Je bepaalt alleen zelf als klant hoeveel je betaalt, voor welke bundel en wordt hier bewust van gemaakt.
 
Verder is mijn punt dat het niet in één oogopslag duidelijk is voor de gemiddelde consument dat "... cent" per "... byte" betekent dat het huren van een videofilm analoog is aan het kopen van een auto.
 
De definitie van een misleidende omissie
 
Afbeelding

Re: Tele2, misleiding

Het is inderdaad een rekening van een kleine 436 euro. Waar ik de halve zomer voor moet werken om dat terug te verdienen.

Tele2 doet dit echter structureel, bij heel veel mensen. Dus 200 000 euro is die ik noem is om het contrast aan te geven tussen Tele2 en KPN.

Gesloten