Intrapulmonamedrukveranderingen bij in en uitademen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Intrapulmonamedrukveranderingen bij in en uitademen

Kan iemand me helpen volgende grafiek te interpreteren?
image.jpeg
image.jpeg (91.68 KiB) 1030 keer bekeken

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Intrapulmonamedrukveranderingen bij in en uitademen

Heb je zelf al enig idee?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Intrapulmonamedrukveranderingen bij in en uitademen

Ja dit is wat ik begrijp: de rechtse curve toont aan dat als je uitademt met je mond toe de intrapulmonale druk zal toenemen naarmate je meer lucht hebt ingeademd , de linkse omgekeerd: als je zou inademen met je mond gesloten (hypothetisch dan denk ik? Volgens mij bedoelen ze het volume vergroten zonder lucht toe te voegen) dat je minder onderdruk (druk lager dan de atmosferische) naarmate er al meer lucht in de long zit. Maar de middelste curve vind ik moeilijker, het heeft met de compliantie te zien, wat is relaxatie volume?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Intrapulmonamedrukveranderingen bij in en uitademen

Ik had gehoopt dat jij me dat kon vertellen. Dat is een term die ik niet ken. Ik heb zelden trouwens zo'n matige grafiek gezien als deze.

Intrapulmonale druk noemen we doorgaans de alveolaire druk. Wil je iets over de compliantie zeggen dan moet je de volumeverandering van de longen afzetten tegen de pleurale druk die normaliter in centimeters water wordt uitgedrukt. In deze grafiek rekenen ze daar de atmosferische druk bij en dan ook nog eens in mmHg?! Echt wat de hel...in echt geen enkel studieboek dat ik in de kast heb liggen, wordt in mmHg gerekend.

De grafiek is voor mij daarom praktisch onleesbaar. Ik hoop dat iemand anders je kan helpen, maar dit is 'een taal' die ik niet spreek. Ik spreek deze taal:

Afbeelding

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer