Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Beste mensen!
 
Heeft school echt zo'n grote invloed? En hoe zit het met de stelling "school is een indoctrinatie fabriek" (die ik laatst tegenkwam op het internet).
Waarom heeft school zo'n grote invloed?

Allerlei vragen die bij vandaag (de dag dat mijn vakantie afloopt) bij mij opkomen...
 
Alvast bedankt in ieder geval voor jullie mening/antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Waar vergelijk je schoolgaan dan mee? Met helemaal geen school volgen, of met het zitten op een school van een andere signatuur? Verder kan het volgen van bijvoorbeeld een zwaar christelijke school (als die nog bestaan..) er ook toe leiden dat leerlingen later niets meer van het geloof willen weten. Er is geen eenvoudig antwoord op de vraag wat een school met iemand doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Ik denk ook dat er niet echt een zinnig antwoord op is. Dat het een grote invloed heeft lijkt me nogal logisch, zelfs bij het laagste opleidingsniveau zit je toch al zo snel een jaartje of 12 op school, juist in de tijd dat je in ontwikkeling bent, zowel fysiek als mentaal. Dus het heeft zeker een grote invloed op je leven (sociale contacten en vrienden worden manifesteren zich meestal tijdends de schoolperiode).

Maar in welke hoedanigheid, dat is lastig. Zo gauw ik me kan herinneren hebben de scholen an sich waar ik op heb gezeten nu niet echt mijn filosofie of denkwijzen veranderd. Dat komt meer van je opvoeding thuis, je sociaal milieu, vrienden etc. Ik vind trouwens ook dat een school neutraal moet zijn in dat opzicht, maar dat is mijn persoonlijke mening (dus geen bias jegens politiek, meningen op bepaalde vlakken,

geloof etc). Dat moeten de ouders bepalen. Ik zou het erg vervelend vinden als mijn kind zou thuiskomen van school en zou zeggen: 'de wiskundeleraar zegt dat je beter SP kunt stemmen want...'. Dan bel ik die gozer wel even op...

Lastige vraag en ik denk dus ook niet goed te beantwoorden zonder enige vorm van controlegroep, dus bijvoorbeeld mensen die helemaal nooit naar school zijn gegaan en thuis geschoold zijn. Is vast wel ooit onderzoek naar gedaan. Misschien kun je nog even de literatuur induiken?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!
 
Ik vergelijk het inderdaad met niet naar school gaan. Ik begrijp dat er natuurlijk veel verschillende soorten scholen bestaan. Daarom is het inderdaad lastig te zeggen. Ik zal vanavond eens kijken of er nog wat meer informatie beschikbaar over is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Niet naar school gaan heb je dan nog in twee varianten: met of zonder vervangende lessen thuis?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Haha zonder vervangende lessen thuis (laten we dan maar zeggen), want tja.. Anders kan die leraar je weer beïnvloeden.  :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.242

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Hmm Ik denk dat jou stelling een lastige zal worden. Als jij het hebt over een leraar die je kan beïnvloeden, dan heb jij ook een probleem met ouders/opvoeders gezien die toch altijd dingen aanleren bij een kind. Al is het bijvoorbeeld taal, en daardoor wordt een kind beinvloed. Ook perspectief van bijvoorbeeld wat is normaal wordt gedoceerd door o.a. de ouders.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Lees dit eens:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaspar_Hauser
 
Lijkt me ook niet fijn. Bovendien is die gast nu juist weer door het onthouden van opvoeding beïnvloed. Als je alle (sociale) beïnvloeding wilt uitsluiten zul je je uit de mensenwereld moeten terugtrekken. Zie ook hier:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfskind

Berichten: 2

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Beste 

 

Eerst en vooral moet je een vraag stellen : Wie ben ik ? Algemene filosofische vraag.

Je hebt zoveel perspectieven , dus kan je hier eeuwig over praten . :P 

Alles om je heen : School , ouders , vrienden , mode , ... bepaald hoe je bent .

Ik persoonlijk die ook bezig is met filosofie ga er wel van uit dat je een kern in je zelf hebt die bepaald wie je bent. Namelijk je interesses . 

Nu wat IK PERSOONLIJK positief zie bij school : Kan je dingen ontdekken en je interesses vinden en niet te vergeten ook ontdekken wat je helemaal niet interesseert. 

Wat ik negatief zie is : Dat soms scholen telang duren 7-8u per dag , Ja inderdaad telang , meeste zullen zeggen dat dit normaal is ? Maar wat is normaal? wat is raar? OUT OF THE BOX zou ik zeggen . Dit is nu eenmaal ons systeem.. 7-8u naar school , terwijl waarschijnlijk 4-6u genoeg zou zijn en de onnodige vakken er niet hoeven te zijn (BIJ BEPAALDE RICHTINGEN) . MAAR JAAAA De economie moet draaien ehhh ;)  Ze moeten paar vakken bijvullen zodat kinder voldoende op school blijven en ouders kunnen werken en leerkrachten voldoende uren krijgen en kinderen niet nutteloos thuis zitten en en en en zoals ik al zei ik kan er eeuwig over praten.. Ik begin van de hak op de tak te springen  :P  We zijn zodanig veel bezig met het systeem , dat we zelfs niet meer kunnen nadenken .. Sorry voor m'n 'niet gestructureerde tekst'  :P  Ik hoop dat ik je wat kon helpen . 

Met vriendelijke groeten 

Osman

Opmerking moderator


Beste Osman,

Bedankt voor je input op dit forum. Ik wil je er wel graag op attenderen dat wij op dit forum verwachten van posts dat ze aan een aantal voorwaarden voldoen; leesbaarheid is er één van. Het overmatig gebruik van hoofdletters en emoticons kan ook van de inhoud afleiden.

Deze post laat ik voor wat het is, maar ik adviseer je om even onze regels door te nemen. Die kun je vinden in de balk bovenaan het forum en alle topics. Dat om ervoor te zorgen dat jouw berichten in de toekomst, hoe goed je het ook bedoelt, een stuk leesbaarder zijn dan nu.

Beste groet,

Anuesthesist

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Bedankt voor het leesvoer Professor Puntje! Daar ga ik me dit weekend wat meer in verdiepen. 
 
En ja, ik zie nu ook wel in dat het een lastige stelling is. Waar (haast) geen antwoord op de geven is. Ach ja, het is ook niet erg om niet alles te weten. Sterker nog, ik weet dat ik niets weet.  ;)
 
En owzi elke inbreng is welkom! Alle kleine beetjes helpen, hartstikke bedankt (allemaal overigens)!  :)

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Wat denk ik wel een beetje een probleem van scholen is dat je een afgebakend pakketje wordt voorgekauwd, en dat je dan vervolgens zelf moet kunnen reproduceren binnen die afbakening. Alsof er al een universele waarheid bekend is en je die alleen maar in je kop hoeft te stampen. Maar heel veel dingen zijn nog niet bekend, of zijn twijfelachtig, maar als leerling heb je toch het idee dat school de alwetende verteller is. Gevolg: als je op school iets verkeerd aanleert kan het erg lang duren voor je weer op de juiste weg zit. ***modknip***
 
Misschien is mijn punt nog niet helemaal duidelijk, maar ik wilde voor mijn hbo bijvoorbeeld afstuderen door een nieuw apparaat te ontwerpen, wat dacht ik volop mogelijkheden bood. Maar uiteindelijk zat op de school daar niemand op te wachten omdat ze niet wisten wat de uitkomst zou zijn en ze liever hebben dat je gewoon een standaardprocedure volgt over iets wat al min of meer bekend is, zodat je dan afstudeert en het geld dat ze van de overheid voor jouw krijgen definitief van hun is. 
 
Het gaat in mijn ogen bij scholing dus niet meer zozeer om een zo goed of waarheidsgetrouw mogelijk resultaat te behalen, of zoveel mogelijk kennis op te doen, maar meer om het kunnen werken onder de eisen die een ander aan je stelt, en om te kunnen meedraaien in een systeem dat door een ander wordt opgedragen.
 
Ik denk trouwens niet dat je dit iemand kan verwijten ofzo, er is nou eenmaal ook nog geen universele waarheid bekend, maar het is wel belangrijk je hiervan bewust te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.585

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

***modknip***
Scholen voor voortgezet onderwijs maken, in overleg met het beroepenveld waar men de studenten voor opleidt, een zo compleet mogelijk onderwijsprogramma, dat zowel de belangrijke fundamenten als recente kennis omvat. Een onderwijsprogramma dat bovendien binnen de gestelde 4 of 5 jaar af te ronden moet zijn.
 
Geen enkele opleiding pretendeert de universele waarheid te verkondigen of zelfs de complete theorie/stand van zaken te behandelen. Het enige wat een opleiding doet is een basis creëren van waaruit iemand verder kan. 
 
Dat programma is leidend omdat het uiteindelijk leidt tot een diploma dat staat voor zekere kwaliteiten van degene die het bezit. De maatschappij mag ervan uitgaan dat iemand die een HBO- (of WO, of MBO, of welke dan ook) diploma heeft, denkt en werkt op dat betreffende niveau. Dit sluit niet uit dat iemand zonder zo'n diploma ook op dat niveau kan werken, maar het diploma is er een getuigschrift van.
 
Studenten hebben recht op goed onderwijs en goede informatie. Vandaar dat de onderwijsprogramma's zo gedetailleerd mogelijk (moeten) worden vastgelegd en nageleefd. Dit is opdat studenten niet voor onplezierige verrassingen komen te staan. Binnen dat programma bestaan gewoonlijk allerlei mogelijkheden om het op eigen wijze in te vullen, en voor wie dat niet genoeg is, is er natuurlijk ook altijd ruimte om de persoonlijke ontwikkeling buiten de context van de opleiding te zoeken. 
 
In het bijzonder zijn er richtlijnen voor stage- en afstudeeropdrachten. Het is te vaak voorgekomen dat studenten te ver in het diepe worden gegooid, of juist een te weinig uitdagende opdracht kregen. In beide gevallen is de student de dupe, en verdoet hij tijd waarin hij niets leert. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen worden dergelijke opdrachten vooraf getoetst op niveau en haalbaarheid. Opnieuw, maatregelen vanuit het belang van de student.
 
***modknip***
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.375

Re: Welke invloed heeft school op de manier hoe jij denkt?

Opmerking moderator

Laten we het wel bij het topic houden en op het taalgebruik letten. Zinnen die aanstoot zouden kunnen geven zijn dan ook verwijderd.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer