efficiëntie van heel diep inademen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

effici

Zeer diep inademen zou minder efficiënt zijn omdat zo de dode ruimte toeneemt, maar dit snap ik niet helemaal. Dus als je diep inadement, dan neemt het volume van je borstkast zeer sterk toe dus wordt de druk intrapleuraal nog negatiever (bv. -15 cmH2O), ook de druk in de alveolairen wordt subatmosferisch door het vergroten van het volume (in rust is druk in de alveolairen 0 cmH2O) => transmurale druk wordt groter dus de luchtwegen gaan meer open. 
Dit is toch juist efficiënt? Of kan het zijn dat  bij sterk inademen de druk in de alveolairen zo sterk daalt tot onder de intrapleurale druk zodat de transmurale drukgradiënt negatief wordt en de luchtwegen gecomprimeerd worden? Maar dit lijkt me sterk aangezien de negatieve druk in de alveolairen gecompenseerd worden door de instroom van lucht waardoor de druk in de alveolairen opnieuw de atmosferische druk benadert. 
 
Iemand die verheldering kan brengen?  O:)
 
Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: effici

Ik denk dat ze bedoelen dat het relatief gezien inefficiënter is, maar natuurlijk is dieper inademen (absoluut gezien) handiger als je langer je adem moet inhouden. Het is wel zo dat de mate van V/Q mismatch toeneemt. Je longen kunnen namelijk maar tot een zeker niveau maximaal geperfundeerd worden. Als er zoveel lucht in je luchtwegen zit dat een groter deel dan normaal niet geperfundeerd wordt, dan is de ademhaling qua V/Q ratio gezien inefficiënter, desalniettemin alsnog meer dan bij een oppervlakkige inademing.

Voorbeeld met arbitraire getallen:

Laten we stellen dat een normale inademing 1 liter lucht in de luchtwegen brengt waarvan totaal 80% doorbloed wordt. V = 1.0, Q = 0.80 dus V/Q = 1,25 (liter lucht dat geperfundeerd wordt is (1.0/100)*80% = 0.80 liter.

Laten we stellen dat een diepe inademing 1.5 liter lucht in de luchtwegen brengt waarvan totaal 75% doorbloed wordt. V = 1.5, Q = 0.75 dus V/Q = 2,00 (liter lucht dat geperfundeerd wordt is (1.5/100)*75% = 1.13 liter.

Door een diepere inademing en een slechts 5% grotere dode ruimte (80% - 75%), of deel van de ingeademde lucht dat geen bloed ontvangt, is het inderdaad zo dat meer lucht gebruikt kan worden voor de respiratie (1.13 - 0.80 = 0.33L, ofwel een (1.13 - 0.80/0.80)*100% = 41,25% toename), echter je V/Q-ratio stijgt met maar liefst 60%.

Dus dat is inderdaad niet efficiënt. Absoluut gezien krijg je wel meer lucht binnen, maar een substantieel deel wordt niet gebruikt voor de respiratie. Ik denk dus dat ze dit bedoelen met inefficiëntie van de ademhaling hoe dieper deze is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: effici

Zo had ik het nog niet bekeken, maar ziet u het zitten om eens uit te leggen hoe het komt dat de fysiologisch dode ruimte toeneemt als de ventilatie toeneemt? Bedankt al voor uw uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: effici

Dit is wat ik zelf denk: als je dieper gaat inademen gaat de transmurale druk toenemen waardoor je luchtwegen gaan uitzetten inclusief het geleidingsdeel=anatomisch dode ruimte dus er zal maar een klein beetje meer extra lucht naar de alveolen gaan zoals u zegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: effici

Hmmm...zal best :D

Geen idee wat 'transmurale druk' inhoudt...

Maar als we even moeilijke termen vergeten is het bovenal erg logisch; je luchtwegen hebben een bepaalde maximale inhoud waarvan slechts een relatief klein deel -de alveoli- betrokken zijn bij respiratie.

Alles wat je méér inademt dan het alveolaire volume is voor Piet Snot en doet niet mee aan de respiratie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: effici

Oké is idd logisch, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: effici

We gebruiken idd Wel andere termen, ze druk ik nooit de perfusie uit in procenten maar in het bloeddebiet dat de longen bereikt (in L/min) en dit zal bij een diepere inademing niet verminderen, in tegendeel: het zal net stijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: effici

Ja, dat merkte ik al op inderdaad, dat je wat -voor mij in ieder geval- andere terminologie gebruikt wat soms tot verwarring kan leiden. Mag ik vragen waar en wat je exact studeert?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer