PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Heb al eerder een vraag over een voeding gesteld en heb inmiddels een andere gevonden met nagenoeg gelijke specificaties:
 
https://www.koningenhartman.nl/nl/webshop/industrie/industriele-voedingen/ac-dc-industriele-voedingen/mean-well-ac-dc-psu-erp-350-24-enclosed-type-24v-0-14-6a
 
Ter bevestiging alvorens ik hem bestel, is 24V 14,6A 350W voldoende?
 
@Ben: Filmpje? Ja dat zal ik doen. Kom er later op terug.

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Voeding lijkt me geen probleem, meer dan genoeg stroom, je zou zelfs een lichter model kunnen overwegen vanwege ruimte of kosten. 
Victory through technology


Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Benm schreef: Voeding lijkt me geen probleem, meer dan genoeg stroom, je zou zelfs een lichter model kunnen overwegen vanwege ruimte of kosten. 
 
Ik heb straks twee elektromotoren van 24V 5,9A, beide wil ik aansluiten op één voeding. Wat zou hiervoor de minimale vereiste zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef: Hierbij het filmpje:
 
https://youtu.be/iAtlEHb_7ZY
 
Dit zijn geen geruststellende geluiden. Zit er nog steeds een timer-condensator van 1 μF in ?
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat gaat inderdaad niet goed - het klinkt alsof het een variable frequentie drive is, mogelijk met een vaste hoog of laag tijd waardoor tevens pwm optreedt. Zitten beide diodes wel in het circuit zoals getekend, en niet eentje omgekeerd of iets dergelijks?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

variable frequentie drive
Dat klopt zoals in dit en dit bericht gemeld werd. In die laatste link gaf ik ook een link naar kant en klare generatoren.
Of de motor veel last heeft van de variërende frequentie weet ik niet, ik zou het gewoon uitproberen maar wel met een condensator van 100 nF of minder.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Michel Uphoff schreef: Dat klopt zoals in dit en dit bericht gemeld werd. In die laatste link gaf ik ook een link naar kant en klare generatoren.
Of de motor veel last heeft van de variërende frequentie weet ik niet, ik zou het gewoon uitproberen maar wel met een condensator van 100 nF of minder.
 
Welke condensator dien ik te vervangen Michel? (Ik heb immers twee tantaal condensators, één op pin 1 en 2 van de NE555 en één op pin 2 en 3 van de LM7805.)
 
Het kant en klaar aanschaffen is een optie, maar pas wanneer ik ervan overtuigd ben dat de huidige zelfbouw niet lukt. Ik heb er nu al zo veel tijd in zitten dat ik het ook als een uitdaging zie dit werkend te krijgen.
 
@Ben: had je mijn vraag over de voeding gelezen? Zie #79.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Die op pin 1 en 2 van de NE555.
 
Die andere condensator is van de 5 volt voedingsspanningsregulator, en heeft niets met de PWM van doen.

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef:  
Ik heb straks twee elektromotoren van 24V 5,9A, beide wil ik aansluiten op één voeding. Wat zou hiervoor de minimale vereiste zijn?
 
Dat lijkt me de gelinkte voeding wel geschikt, feitelijk heb je 11.8A nodig, maar of die 5.9A het absolute maximum is dat ze verbruiken (ook bij starten oid) weet ik niet. 
Victory through technology

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Michel Uphoff schreef: <ul class="bbcol decimal">[*]Sluit een voldoende sterke 24 volt bron op een motor aan (zonder PWM) en zie of hij werkt.
[/list]
 
De voeding is vandaag binnengekomen en ik kan eindelijk weer verder. Ik probeer te testen volgens het stappenplan dat Michel heeft gesuggereerd in bericht #31.
 
Als ik het schema uit bericht #1 bekijk, dan sluit ik de +24V aan op pin 7, maar ik kom er niet uit waar ik de min op aan moet sluiten. Kan iemand mij hierbij adviseren?
 
Afbeelding
 
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik zit in het buitenland en heb moeite de gang van zaken te volgen.
De min van de 24-voeding moet worden verbonden met pin 1 van de motor. Maar ik zou eerst met een ohm-meter controleren of pin 1 en pin 6 aan elkaar vastzitten. Je zou denken van wel, maar het is wel van belang om dat zeker te weten.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Je zou het wel verwachten, maar het hoeft niet per se zo te zijn - ik kan niet in die motor kijken, er zou bijvoorbeeld galvanische scheiding kunnen zijn tussen het 24v en 5v gedeelte. Als dat het geval is kun je in deze toepassing alsnog onderling verbinden. 
 
Kijk ook even wat je met pinnen 2, 3 en 11 moet - ik neem aan aan logic ground leggen tenzij je de andere kant op wilt draaien of actief wilt remmen. 
Victory through technology

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef: Ik zit in het buitenland en heb moeite de gang van zaken te volgen.
De min van de 24-voeding moet worden verbonden met pin 1 van de motor. Maar ik zou eerst met een ohm-meter controleren of pin 1 en pin 6 aan elkaar vastzitten. Je zou denken van wel, maar het is wel van belang om dat zeker te weten.
 
Ik heb een digitale meter waar een Ohm tekentje op staat, dus ik denk dat het hiermee wel kan. De stand op de meter heb ik op 2000k gezet. Ik zet de rode kabel op pin 7 en de zwarte op pin 1. Er gebeurt van alles op de meter, hij loopt van +/- 300 terug, steeds langzamer. Geen idee of dit goed is eigenlijk.
 
Tevens heb ik de motor op de voeding aangesloten. De +24V op pin 7 en de -24V op pin 7. Er gebeurde niks.
 
Ik neem aan dat ik nu de PWM controller moet aansluiten?
 
+24V van de voeding naar de PWM controller +24V
+24V van de voeding naar pin 7 van de motor
-24V van de voeding naar pin 1 van de motor
+5V van de PWM controller naar pin 12 van de motor
GND van de PWM controller naar pin 6 van de motor
PWM van de PWM controller naar pin 9 van de motor
 
Zit ik er zo een beetje bij in de buurt?

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Klink goed, ik neem aan dat -24V betekend de 0 van de 24 volt uitgang, dan moet het wel werken. 
Victory through technology

Reageer