PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

De 24 volt ingang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Op de +24V-draad; op 9 volt werkt de stabilisator ook.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dit is de situatie:
 
Het circuit is gemaakt aan de hand van het onwerp op #42.
 
Tevens de aan-uitknop als volgt aangesloten: linker poot op +5V, midden poot op pen 4 van de NE555, rechter poot op GND (zie #26).
 
De PWM is verbonden met het lampje.
Het lampje is verbonden met de luidspreker.
De luidspreker is verbonden met de min van de 9V batterij en met de GND van het circuit.
 
De plus van de 9V batterij is op linker poot van LM7805 aangesloten.
 
Situatie 1:
 
Wanneer ik de schakelaar aan zet en de potmeter open zet, dan brand het lampje heel even (1 sec).
Tevens hoor ik een krakend geluid bij het aanzetten (1 sec) en een korte hoge toon.
Bij het uitzetten hoor ik een toontje die snel vervaagd (1 sec).
 
Situatie 2:
 
Wanneer ik de schakelaar aan zet en de potmeter dicht zet, dan gebeurd er niets.
Ook niet wanneer ik de potmeter vervolgens open draai of de schakelaar uit zet.
 
Enig idee wat hier aan de hand is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ja, en als het dan niet werkt ga je echt naar het schema kijken en dan zie je dat het ook niet kan werken.
Nu zit de loper van de potmeter verbonden met +5 V. Het meest logisch zou zijn wanneer die loper aan pin 7 had gezeten. Kan dat kloppen Michel?
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef:Bedenk wel dat als de resolutie bv. 1% moet zijn de outputloop 2 MHz is.
 
Bedoel je nu geen sinus-vormig signaal? Dan inderdaad,

Maar met een blok lijkt me dit niet echt het geval.
Omdat je met een blokgolf te maken hebt, en dus maar op twee momenten de output hoeft te veranderen per cycli

Edit: Oja,, pwm signaal. laat maar haha

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Nu zit de loper van de potmeter verbonden met +5 V
 
Volgens mij klopt het. Dit schemaatje had ik nog ergens op een papiertje staan en ik heb het destijds gebruikt om leds mee te dimmen. Zoals ik al schreef, de frequentie van deze  PMW is duty cycle afhankelijk, en dat is waarschijnlijk niet gewenst als we de specs van de fabrikant serieus moeten nemen. Het is een variant op dit circuit, waarbij een open gedraaide potmeter pin 7 ook aan de + voeding legt:
 
simple-pulse-generator-by-ic-555-timer.jpg
simple-pulse-generator-by-ic-555-timer.jpg (57.27 KiB) 968 keer bekeken
 
Maar hier hebben ze een pulsgenerator met variabele duty cycle én frequentie. Die is iets complexer maar werkt (zie de reacties) goed. Mogelijk is hiermee beter aan de vereisten van de fabrikant tegemoet te komen:
 
pulse-generator.gif
pulse-generator.gif (8.11 KiB) 968 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (50.46 KiB) 967 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (49.28 KiB) 967 keer bekeken
P1 20K, P2 100K, C1 10nF
 
Wat er met het huidige circuitje aan de hand is weet ik niet. Soldeerfoutje, misschien een overbelaste/defecte NE555.
 
Waarschijnlijk is het beter een kant en klaar circuitje te kopen. Kost op ebay een habbekrats en is met een jumpertje op diverse frequentiebereiken in te stellen: klik (en flink naar beneden scrollen voor meer gegevens).
Als dit ding goed werkt, is de enige aanpassing wat draad en een externe potmeter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Antraxius schreef:  
Bedoel je nu geen sinus-vormig signaal? Dan inderdaad,

Maar met een blok lijkt me dit niet echt het geval.
Omdat je met een blokgolf te maken hebt, en dus maar op twee momenten de output hoeft te veranderen per cycli

 
 
De outputinstructie komt inderdaad maar twee keer per periode voor. Maar de loop die aftelt wanneer deze output wordt geactiveerd loopt wel met minimaal 2 MHz. En dat zijn toch wel een paar instructies.
 
 
Michel Uphoff schreef:  
Volgens mij klopt het. Dit schemaatje had ik nog ergens op een papiertje staan en ik heb het destijds gebruikt om leds mee te dimmen. Zoals ik al schreef, de frequentie van deze  PMW is duty cycle afhankelijk, en dat is waarschijnlijk niet gewenst als we de specs van de fabrikant serieus moeten nemen. 
 
Wat er met het huidige circuitje aan de hand is weet ik niet. Soldeerfoutje, misschien een overbelaste/defecte NE555.
 
 
Er moet een tekenfout in het schemaatje zitten, want zo kan het niet werken. Zeer waarschijnlijk klopt de correctie van #49. visualsense, ik zou die wijziging eens proberen je bent al zover gekomen (petje af trouwens).
De eisen aan de frequentie van de PWM zijn nu ook weer niet zo streng; niet te veel boven 22 kHz want dan nemen de schakelverliezen toe. En liefst boven de gehoorgrens, anders kun je gepiep horen. En de vraag is hoe stil het precies moet zijn.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Het geen dat op het schema ontbreekt is het aan/uit schakelaartje.
 
Deze is als volgt aangesloten:
 
Common aan pen 4 van de 555, de NO aan Vcc en de NC aan GND.
 
Zou dit van invloed kunnen zijn op de werking?
 
Ik heb getest of het wel werkt met de loper aan pin 7, door de verbinding tussen pin 7 en 8 er tussen uit te halen. (Zie #49.)
Het enige verschil is dat het lampje nu wel blijft branden wanneer ik de schakelaar aan zet. De potmeter heeft geen effect wanneer ik er aan draai.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef: Het geen dat op het schema ontbreekt is het aan/uit schakelaartje.
 
Deze is als volgt aangesloten:
 
Common aan pen 4 van de 555, de NO aan Vcc en de NC aan GND.
 
Zou dit van invloed kunnen zijn op de werking?
 
Ik heb getest of het wel werkt met de loper aan pin 7, door de verbinding tussen pin 7 en 8 er tussen uit te halen. (Zie #49.)
Het enige verschil is dat het lampje nu wel blijft branden wanneer ik de schakelaar aan zet. De potmeter heeft geen effect wanneer ik er aan draai.
 
Het aan/uit schakelaartje zit goed.
Je hebt een verbinding tussen 7 en 8 weggehaald schrijf je. Die verbinding had er niet moeten zitten (er zit een weerstand van 1 kΩ tussen 7 en 8).
Controleer nog een keer of nu verder alles volgens het gecorrigeerde schema zit.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef: Je hebt een verbinding tussen 7 en 8 weggehaald schrijf je. Die verbinding had er niet moeten zitten (er zit een weerstand van 1 kΩ tussen 7 en 8).
 
Die verbinding daar zit idd. een weerstandje tussen. Ik heb hem weer hersteld.
 
Hetzelfde als eerder, wanneer ik de schakelaar aan zet dan licht het lampje Ik gebruiknu een ledje met een weerstandje) kort even op.
 
De potmeter staat uit: er gebeurt niks
De potmeter staan een klein beetje open: het lampje licht een beetje op
De potmeter staat helemaal open: het lampje licht fel op
 
Michel Uphoff schreef: Wat er met het huidige circuitje aan de hand is weet ik niet. Soldeerfoutje, misschien een overbelaste/defecte NE555.
 
Is er een manier om de NE555 te testen op defectie?
 
Michel Uphoff schreef: Waarschijnlijk is het beter een kant en klaar circuitje te kopen. Kost op ebay een habbekrats en is met een jumpertje op diverse frequentiebereiken in te stellen: klik (en flink naar beneden scrollen voor meer gegevens).
Als dit ding goed werkt, is de enige aanpassing wat draad en een externe potmeter.
 
De volgende mail kwam gisteren binnen:
 
Dear Giorgio Marrale
 
We have received the below enquiry from Bodine in the US as their European service agent;
 
I have a Bodine DC motor (serial 3704msdc10011) and I am looking for the right controller. Could you please point out which type of controller goes with this motor?
 
Please be advised this motor has a built in PWM controller. Please see attached documentation.
 
Regards
 
Rebecca Darling-Johnson
Sales Office Manager
 
Als de motor een ingebouwde PWM heeft, is het dan eigenlijk wel noodzakelijk om een externe te bouwen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef:  
De potmeter staat uit: er gebeurt niks
De potmeter staan een klein beetje open: het lampje licht een beetje op
De potmeter staat helemaal open: het lampje licht fel op
 
 
Gefeliciteerd, het werkt!
 
 
visualsense schreef:  
 
 
Please be advised this motor has a built in PWM controller. Please see attached documentation.
 
 
Als de motor een ingebouwde PWM heeft, is het dan eigenlijk wel noodzakelijk om een externe te bouwen?
 
Wanneer dat de dezelfde documentatie is de je al eerder hebt opgestuurd, heb je wel een extern circuit nodig. De verwerking van de PWM zit wel in de besturing geïntegreerd maar de PWM opwekking zelf niet. Was dat wel zo geweest dan was er geen frequentierange gespecificeerd en zou je een analoge ingang moeten hebben.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

@Olaf
 
Je zegt het werkt, maar het lampje licht nog steeds maar heel even op; hij blijft dus niet branden. Als dit klopt, dan werkt hij inderdaad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Aha, ik begreep dat hij bleef branden, maar dat is dus maar heel even.
Het lijkt erop dat de schakeling niet oscilleert. Hij geeft maar een puls en de lengte daarvan wordt bepaalt door de stand van de potmeter. Nu denk ik het volgende:
Blijkbaar heeft pin 7 direct aan pin 8 aangesloten gezeten. Pin 8 is de voeding en daar is wel wat stroom voorhanden.
Pin 7 zit aan de ontlaadtransistor. Die kan flink wat stroom strekken maar mag dat maar heel kort doen; nl. de lading in de condensator van (nu) 1 μF. Aangezien die transistor kennelijk direct aan de voeding heeft gezeten zou die weleens kunnen zijn opgeblazen. Deze transistor is essentieel voor het oscilleren.
Oplossing: vervang de NE555 (je had er toch twee?).
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Intussen ben ik bezig met een nieuw circuit; ik had alles twee maal aangeschaft omdat ik ook twee motors heb die bestuurd moeten worden.
 
Deze versie is netter en logischer dan de vorige en heb ik inmiddels gesoldeerd. Hier een foto ervan:
 
pwm-controller-5v-versie-2.jpg
pwm-controller-5v-versie-2.jpg (120.32 KiB) 967 keer bekeken
 
Ik kom er niet aan toe alles vanmiddag nog te testen, vanavond zal ik het werk hervatten en van me laten horen.
 
De stroomlijn (7e baan) tussen de diodes is onderbroken, de onderste diode is onderbroken van de rest van baan 7, even als de stroomlijnen tussen de pins van de NE555 (banen 3, 4, 5 en 6).
 
De 1e baan is +24V
De 2e is de GND van de LM 7805 (verbonden aan de 4e)
De 3e is +5V (boven) en GND (onder)
Verder alles in logische volgorde; er zitten aan de onderkant dit keer geen verbindingen, alles is d.m.v. bruggetjes gerealiseerd.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Kom er net achter dat men mij de verkeerde chip heeft verkocht. I.p.v. een NE555 heb ik een LM358N meegekregen. Zoals op de hierboven geplaatste foto te zien is heb ik deze ook op het printje gesoldeerd, welke inmiddels af is.
 
Ik was nogal trots op mijn soldeerwerk en hoop dat ik hem netjes kan vervangen door de juiste chip.
 
Later meer...

Reageer